قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا گفت: در بهار امسال بیش از یک میلیون و ۱۳۴هزار دلار کالای غیرنفتی به الجزایر صادر شد که نسبت به بهار سال قبل رشد ۱۰۹ درصدی داشته است.

 قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا خبر داد: رشد ۱۰۹ درصدی صادرات ایران به الجزایر در بهار امسال

به گزارش قدس آنلاین، سید روح اله لطیفی، همزمان با سفر وزیر خارجه الجزایر به ایران اظهار داشت: کشور الجزایر در تاریخ معاصر ایران نقش سازنده‌ای داشته است و به دلیل موقعیت ویژه این کشور در شمال آفریقا و اشتراکات فرهنگی، دینی، مبارزه با استعمار و بازار مناسب، انتظار بیشتری در خصوص تعاملات اقتصادی با الجزایر وجود دارد و سطح روابط اقتصادی ما با این کشور ظرفیت بالفعل نشده بسیاری دارد. ما در بهار امسال یک میلیون و ۱۳۴هزار دلار کالای غیر نفتی به این کشور صادر کردیم که نسبت به بهار سال قبل، رشد ۱۰۹ درصدی داشته است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ نیز صادرات غیر نفتی ما به الجزایر بیش از ۱۴ میلیون و ۸۴۷ هزار بوده که با بالاترین میزان صادرات به این کشور در ۱۴سال گذشته که مربوط به سال ۱۳۹۹ است که حدود ۱۲۴ میلیون دلار بوده، فاصله زیادی دارد.

سخنگوی سابق گمرک در خصوص واردات از الجزایر گفت: در ۱۴سال گذشته حداکثر میزان واردات کشورمان از الجزایر ۲۶۰هزار دلار بوده و سال گذشته این میزان نیز به صفر رسید اما در سه ماهه امسال ۲۲۰۰ دلار کالا از این کشور به ایران صادر شده، که امید داریم با فعالیت دفتر مرکز تجاری ایران در الجزایر ضمن رشد صادرات، واردات نیز متعادل شود.

لطیفی در خصوص تجارت با قاره آفریقا در فصل بهار توضیح داد: در فصل بهار ۳۲۷ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش ۱۲۲ میلیون و ۷۵۱ هزار دلار به ۳۶ کشور آفریقایی صادر شد که متاسفانه نسبت به بهار پارسال ۵۹ درصد در وزن و ۷۳ درصد در ارزش، با کاهش همراه بوده و ۱۳هزار و ۸۶۱ تن کالا به ارزش ۱۷ میلیون و ۲۶۳ هزار دلار، واردات کشورمان از ۱۷کشور آفریقایی بوده است که نسبت به بهار سال قبل ۲۸درصد در وزن و ۲۷ درصد در ارزش کاهش داشته است.

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا در خصوص پنج مقصد اول کالاهای صادراتی در بهار گفت: غنا با خرید ۵۶ میلیون و ۳۲۳ هزار دلار و با رشد ۸۷ درصدی، آفریقای جنوبی با ۲۷ میلیون و ۳۳۴ هزار دلار و کاهش ۸۰ درصدی، تانزانیا با هشت میلیون و ۶۴۹ هزار دلار و کاهش ۴۴ درصدی، سومالی با هشت میلیون و ۲۵۵ هزار دلار و کاهش ۲۷ درصدی و کنیا با هفت میلیون و ۶۳۴ هزار دلار و کاهش ۴۸ درصدی، پنج مقصد اول صادرات غیر نفتی ایران به آفریقا در بهار امسال بودند.

وی افزود: محصولات فولادی با ۶۰ میلیون دلار، کود اوره با ۲۵ میلیون دلار، قیر با ۱۵ میلیون دلار، مواد غذایی با ۱۱.۵ میلیون دلار، گاز مایع با ۲.۷ میلیون دلار، مصالح ساختمانی با ۱.۵ میلیون دلار به ترتیب عمده ترین کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در فصل بهار بودند و روغن موتور، مشتقات پترو پالایشگاهی، مواد معدنی، دارو، گلاب و صنایع دستی و فرش، مواد شیمیایی، کیت آزمایشگاهی، مصنوعات پلاستیکی، لاستیک و تیوپ، ظروف شیشه ای، کف پوش، پارچه و لوازم بازی کودکان از دیگر کالاهای صادراتی ایران به آفریقا در سه ماه نخست امسال بود.

لطیفی در خصوص کشورهای آفریقایی فروشنده کالا به ایران در فصل بهار گفت: کشور آفریقای جنوبی با فروش ۶ میلیون و ۶۲۷ هزار دلار و رشد ۱۱۸ درصدی، تانزانیا با دو میلیون و ۱۷۲هزار دلار و کاهش ۶۲ درصدی، غنا با یک میلیون و ۹۱۲ هزار دلار و رشد ۲۷۰۱ درصدی، کنگو با یک میلیون و ۷۶۴ هزار دلار و کاهش ۴۶ درصدی و کنیا با یک میلیون و ۶۶۱ هزار دلار و کاهش ۷۹ درصدی، پنج کشور نخست آفریقایی تامین کننده کالا، برای کشورمان در فصل بهار بودند.

وی افزود: ۶ میلیون و ۸۵۶ هزار دلار مواد غذایی شامل، چای، قهوه، گندم، مالت، حبوبات، عصاره گیاهان، دو میلیون و ۸۱۰ هزار دلار سنگ منگنز، دو میلیون و ۲۰۶ هزار دلار روغن صنعتی، به همراه کنسانتره کروم، مواد پلاستیکی، لوازم الکترونیکی، لوازم خودرو و ماشین آلات صنعتی از عمده‌ترین کالاهای وارداتی از قاره آفریقا در فصل بهار امسال بودند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.