سفیر سابق سوریه در آنکارا تأکید کرد رئیس‌جمهور این کشور تنها در صورت توافق بر سر شروط اصلی سوریه، با همتای ترک خود دیدار می‌کند.

روایت مقام سابق سوری از شروط اسد برای دیدار با اردوغان

به گزارش قدس آنلاین، «نضال قبلان» سفیر سابق سوریه در آنکارا گفت که «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور تنها در صورت توافق بر سر شروط اصلی سوریه که مهم‌ترین آن خروج ترکیه از خاک این کشور است، با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود دیدار خواهد کرد.

پیشتر بشار اسد در ماه مارس گذشته تأکید کرده بود که دیدارش با اردوغان به خروج ترکیه از اراضی سوریه، توقف حمایت آنکارا از تروریسم و بازگشت امور به پیش از جنگ علیه سوریه، بستگی دارد.

قبلان در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «تصمیم واقعی بر عهده دولت ترکیه به خصوص اردوغان است که بایستی از اراضی اشغالی سوریه در شمال و شمال غربی آن عقب‌نشینی کند و این شرط سوریه است که قابل مذاکره نیست».

وی با اشاره به اینکه پیشرفت جدی در روند آشتی بین سوریه و ترکیه به وجود نیامده است، گفت: «اظهارات مقامات روسیه درباره نقشه راه آشتی نیز می‌تواند به عنوان یک مبنای نظری قرار گیرد اما آغاز گفت‌وگوها بدون برداشتن گام‌های عملی ترکیه جهت تضمین پایبندی آن به خواسته‌های سوریه ممکن نیست و اولین گام نیز خروج ترکیه از اراضی اشغالی سوریه است».

سفیر سابق سوریه در آنکارا در خصوص انتخاب مجدد اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه و تغییر وزرا در این کشور به خصوص تعیین «هاکان فیدان» به عنوان وزیر خارجه آن گفت که تعیین هاکان فیدان به عنوان وزیر خارجه گامی مثبت و قوی برای تسهیل تصمیمات آتی به خصوص در روابط بین سوریه و ترکیه است.

قبلان همچنین گفت که عقب‌نشینی ترکیه از خاک سوریه، شرط اصلی احیای روابط دیپلماتیک دو کشور است و پیش از پایان اشغالگری ترکیه در خاک سوریه، احیای این روابط ممکن نیست.

وی به شروط دیگری نیز اشاره کرد که از جمله آن توقف حمایت ترکیه از گروه‌های تروریستی، بازگشایی گذرگاه‌های مرزی دو کشور و سیطره مجدد سوریه بر جاده استراتژیک «ام ۴» است.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.