در شرایطی بار دیگر روابط سیاسی و دیپلماتیک تهران - طرابلس ارتقا یافته که سفیر جدید لیبی در مراسم تقدیم استوارنامه خود خواستار تقویت جدی همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور شده است.

ارتقای روابط دیپلماتیک ایران و لیبی؛ گامی برای توسعه روابط اقتصادی

به گزارش قدس آنلاین؛ روز گذشته «علی جمعه حسن فضیل» سفیر جدید دولت لیبی در جمهوری اسلامی ایران استوارنامه خود را تقدیم آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان کرد تا روابط دو کشور پس از سال‌ها رکود وارد وضعیتی متفاوت شود.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و ساقط شدن حکومت مستقر این کشور، با مشکلاتی اعم از جنگ داخلی، عدم استقرار حکومت واحد و فراگیر و دخالت بیگانگان به خصوص ناتو درگیر بوده است. از همین رو در سال‌های اخیر از سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک این کشور با بسیاری از کشورهای جهان کاسته شده است.

با وجود سال‌ها بی‌ثباتی در طرابلس اما کشورهای بسیاری روابط اقتصادی خود با لیبی را حفظ کرده و خود را از منافع توسعه همکاری‌های اقتصادی برای دو کشور محروم نکردند. این مهم البته در ارتباط با ایران متفاوت بوده است؛ تاجایی که در طول سال‌های اخیر علاوه بر کاسته شدن روابط دیپلماتیک به سطح کاردار حجم صادرات ایران به این کشور آفریقایی نزدیک به صفر شده است.

اکنون در شرایطی بار دیگر روابط سیاسی و دیپلماتیک تهران - طرابلس ارتقا یافته که سفیر جدید لیبی در مراسم تقدیم استوارنامه خود خواستار «تقویت جدی همکاری‌های تجاری و اقتصادی» دو کشور شده است.

«علی جمعه حسن فضیل» از اینکه ملت لیبی همواره حامی انقلاب اسلامی ملت ایران بوده و افکار عمومی این کشور به ایران به عنوان یکی از حامیان واقعی جریان مقاومت نگاهی تقدیرآمیز دارند سخن گفته و خطاب به آیت الله رئیسی ابراز داشته است: «مردم در لیبی سپاسگزار تلاش‌های شما برای تقویت روابط منطقه‌ای هستند»

رئیس جمهور ایران نیز ضمن ابراز امیدواری برای برقراری ثبات و آرامش کامل در این کشور از «گسترش تعاملات با سرعت بیشتر» سخن گفته تا روابط ایران و این کشور آفریقایی وارد مرحله‌ای جدید شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.