فرماندار کلات گفت:شهرهای لائین و زاوین به ترتیب به عنوان شهرهای ملی "نواربافی" و "ابریشم بافی" و روستای آقداش نیز به عنوان روستای ملی "گلیم بافی" در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت شد.

مناطقی در کلات خراسان رضوی به عنوان خاستگاه ملی سه صنعت دستی کشور ثبت شد

به گزارش قدس خراسان، علی صلاحی افزود: براساس رایزنی های صورت گرفته و تایید کارشناسان در وزارت میراث فرهنگی طی هفته های گذشته، روستای آقداش به عنوان روستای گلیم بافی کشور ثبت و معرفی شده است البته در روستای قله زو نیز این هنر دستی انجام می شود.

وی گفت: منطقه لائین نیز به عنوان شهر ملی نوار بافی معرفی و ثبت شد و این هنر برای ساخت دستبند و گردنبند و همچنین حاشیه دوزی لباس های سنتی محلی کاربرد و قدمتی چند صد ساله دارد.

فرماندار کلات گفت: شهر زاوین نیز به عنوان شهر ملی ابریشم بافی کشور ثبت شد البته این ثبت به راه اندازی چرخه پیله کشی، تولید نخ از کرم ابریشم و تولید طبیعی این فرآورده مشروط شده است اما در نهایت این شهر به عنوان شهر ملی ابریشم بافی ایران ثبت شد.

صلاحی قابلیت های صنایع دستی برای جذب گردشگر در این شهرستان مرزی را پرتعداد برشمرد و گفت: به دنبال این هستیم تا قالی باقی در روستای "گرو" در نزدیکی شهر کلات، کُشتی باچوخه و موسیقی سنتی کلات را نیز به عنوان آثار و صنایع دستی و هنر ناملموس منطقه، ثبت ملی کنیم و در این مسیر نیز اقداماتی صورت گرفته است.

شهرستان مرزی کلات با وسعت سه هزار و ۵۰۳ کیلومتر مربع در فاصله ۱۵۱ کیلومتری از مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

این شهرستان با داشتن ۱۴۳ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، دارای سه بخش، چهار شهر، ۶ دهستان و ۳۶ هزار و ۲۳۷ نفر جمعیت بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ است که ترکیب ۷۰ درصد جمعیت روستایی و ۳۰درصدی شهری را از آن خود کرده است.

بر اساس اعلام دستگاه های خدمت رسان همچون شبکه بهداشت کلات، جمعیت این شهرستان افزون بر ۴۳ هزار نفر است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.