مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به افزایش حدود سه برابری تب کریمه کنگو در این شهر هشدار داد و گفت: این بیماری تا ۴۰ درصد منجر به فوت می‌شود.

شیوع نگران‌کننده یک بیماری مرگ‌آور در مشهد

به گزارش قدس خراسان، افزایش چشمگیر دمای هوا در مشهد همزمان با بازگشت حجاج، نگرانی در خصوص شیوع بیماری‌های واگیردار را افزایش می‌دهد. از این رو موضوع را از مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیگیری کردیم.

دکتر ناصر امینی در این خصوص اظهار کرد: در پایگاه‌های مراقبت مرزی هوایی که در فرودگاه مشهد مستقر است و به صورت ۲۴ ساعته به طور ویژه به حجاج خدمات نظام مراقبت سندرومیک را ارائه می‌کند، سلامتی حجاج پایش می‌شود و اگر فردی علائم بیماری داشته باشد، توسط پزشک مستقر معاینه و در صورت نیاز نمونه‌گیری نیز انجام می‌شود. اگر تشخیص پزشک، بستری یا قرنطینه باشد، فرد موردنظر بلافاصله با خودرو مستقر اورژانس به بیمارستان امام رضا(ع) یا شهید هاشمی‌نژاد منتقل می‌شود.

وی افزود: مواردی که ما را در خصوص ورود حجاج نگران کرده است، بیماری‌های تنفسی و در رأس آن‌ها کروناست. به همین خاطر توصیه می‌شود از تماس‌های نزدیک و دست دادن پرهیز کرده و در صورت مشاهده هر نوع علامت تنفسی به پزشک مراجعه کنند.

احتمال ۴۰ درصدی مرگ در مبتلایان به تب کریمه کنگو

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه عنوان کرد: نکته دوم در خصوص بازگشت حجاج، سنت قربانی کردن یا ذبح دام خارج از کشتارگاه است که ما با این موضوع به طور کامل مخالف هستیم و توصیه می‌کنیم اکر قرار است قربانی انجام شود، حتماً در کشتارگاه این کار صورت بگیرد؛ چرا که به شدت در مورد شیوع بیماری تب کریمه کنگو نگرانی داریم.

امینی با بیان اینکه این بیماری ویروسی تبدار و خونریزی‌دهنده بومی کشور ماست، گفت: تب کریمه کنگو مرگ و میر بالایی داشته و تا ۴۰ درصد احتمال مرگ در مبتلایان وجود دارد. از طرفی واکسن برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد و خطر طغیان‌های بیمارستانی در این خصوص هست به طوری که چند سال پیش در یکی از بیمارستان‌های مشهد فردی مبتلا به تب کریمه بستری و همین موضوع موجب انتقال این بیماری به چند نفر دیگر شد و در نهایت یکی از پرسنل جان خود را از دست داد. 

وی در خصوص راه‌های انتقال تب کریمه تشریح کرد: این بیماری بر اثر تماس با دام یا ترشحات بدن حیوان هنگام ذبح به انسان منتقل می‌شود. یکی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری، کنه‌ای است که در پشم دام وجود دارد و اگر آلوده به ویروس باشد، انسان را مبتلا می‌کند. پس تأکید می‌کنیم قربانی در کشتارگاه انجام شود و گوشت ۲۴ ساعت در سردخانه بماند. 

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد هشدار داد: اگر گوشت قربانی مبتلا به تب کریمه که خارج از کشتارگاه ذبح شده، بین مردم توزیع شود، می‌تواند جمعیت بالایی را به این بیماری خطرناک مبتلا کند.

 امینی عنوان کرد: بیشترین آمار ابتلا به این بیماری در میان قصاب‌ها، کارگران کشتارگاه‌ها، دامداران، چوپان‌ها، کشاورزان و زنان خانه‌دار است که اقدام به ذبح یا قطعه‌قطعه کردن گوشت کرده‌اند.

افزایش حدود سه برابری شیوع تب کریمه کنگو در سه ماهه اول امسال

وی در ادامه از رشد چشمگیر این بیماری در مشهد خبر داد و گفت: سال ۱۴۰۰ موارد مشکوک، محتمل و قطعی ابتلا به تب کریمه کنگو ۱۷ مورد بوده که در سال ۱۴۰۱ به ۳۸ مورد رسیده است و این نگرانی زمانی حادتر می‌شود که بدانیم در سه ماهه اول امسال این آمار با رشد قابل توجهی ۲۷ مورد ثبت شده در حالی که در مدت مشابه سال پیش این رقم ۱۰ مورد ابتلا بوده است. ‌

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این بیماری تنها در صورت طبخ کامل از بین می‌رود، علت افزایش چشمگیر این بیماری را کنترل  نکردن درست بیماری در دام دانست و گفت: اقداماتی مانند واکسیناسیون و کنه‌کشی در پیشگیری از ابتلای دام‌ها بسیار مؤثر است و در صورت ابتلای دام، به علت مشکلات بیمه‌ای و نبود صرفه اقتصادی، دام مبتلا کشتار و معدوم نمی‌شود و بیماری که هیچ علامتی در دام ندارد، با کشتار در خارج از کشتارگاه و بدون نظارت دامپزشکی و نگهداری نکردن گوشت در پیش‌سرد (مصرف فوری گوشت پیش از ۲۴ساعت سردخانه) به انسان منتقل می‌شود.

هشدار دامپزشکی در خصوص قربانی‌های غیربهداشتی 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی هم درباره کشتار دام در معابر عمومی هشدار داد.

دکتر محمود قربان‌زاده ضمن اشاره به عواقب خطرناک کشتار غیرمجاز دام خارج از کشتارگاه و در معابر عمومی و در مراسم استقبال از حجاج خاطرنشان کرد: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در کمین سلامت جامعه هستند و سهل‌انگاری در امور بهداشتی و به ویژه کشتار دام در منازل و معابر می‌تواند احتمال بروز برخی بیماری‌ها از جمله تب کریمه کنگو، تب مالت و سیاه زخم را افزایش دهد. 

 خبرنگار: معصومه مومنیان 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.