اورژانس اصفهان برای پیشگیری از گرمازدگی توصیه‌هایی را ارائه داد.

توصیه‌های اورژانس اصفهان برای پیشگیری از گرمازدگی

به گزارش قدس آنلاین،  با توجه به افزایش نسبی دما و ماندگاری توده هوای گرم تابستانه تا هفته آینده و لزوم پیشگیری از گرمازدگی نکات زیر مورد تاکید است:

  • در ساعات اوج گرما، بیرون رفتن خود را محدود کنید.
  • از پوشش‌های مناسب مانند کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.
  • آب بیشتری بنوشید و همیشه یک بطری آب و مقداری قند و نمک به همراه داشته باشید.
  • از مصرف مشروبات الکلی بپرهیزید.
  • لباس نخی و رنگ روشن بپوشید و از پوشیدن لباس با الیاف پلاستیکی و یا دارای رنگ تیره بپرهیزید.

گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی موقعیتی حادّ و تهدید کننده زندگی است که در این حالت سیستم تنظیم کننده دمای بدن، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حدّ گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت، از کار می‌افتد و باعث آسیب اندام‌ها می‌گردد.

علائم گرمازدگی چیست؟

علائم گرمازدگی شامل: پوست خشک و داغ – عدم تعریق – پوست ابتدا قرمز شده و سپس رنگ پریده یا کبود می‌شود – تنفس کوتاه و سریع – نبض سریع و ضعیف – افزایش دمای بدن به بیش از ۴۰ درجه – سردرد – گرفتگی عضلات – گشادی مردمک چشم

علائم روحی و روانی گرمازدگی شامل: زدن سخنان بی ربط، گیجی، رفتار پرخاشگر، آشفتگی و هیجان، توهم– بی حالی، رخوت و بی حسی (واکنش‌های بدن بیش از حد آرام و آهسته می‌شود) و تشنج است.

درمان گرمازدگی

درمان عوارض مرتبط با گرمازدگی بستگی به شدت آن دارد، اولین اقدام، کاهش هر چه سریع‌تر دمای بدن فرد است.

بنابراین اولین کاری که شما باید برای یک فرد گرمازده انجام دهید این است که لباس و پوشش فرد را کم کنید و از آب سرد برای خنک کردن صورت و بدن وی استفاده کنید، فرد را در مکان خنکی قرار دهید و پاهای فرد را در محل بالاتری نسبت به بدن او قرار دهید تا جریان خون بیشتر به طرف سر او برود.

اگر شخص به هوش است، او را تشویق کنید تا کم کم آب یا یک نوشیدنی خنک بنوشد. ولی اگر شخص بی هوش باشد، نمی‌توانید این کار را انجام دهید و با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید و از راهنمایی‌های کارشناس اورژانس استفاده کنید.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.