سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تبادل زندانیان با ایران گفت: «ما برای تضمین بازگشت آن شهروندان آمریکایی کار می‌کنیم. این یک اولویت مهم برای ما است.»

واشنگتن: موضوع تبادل زندانیان یک اولویت مهم برای ما است

به گزارش قدس آنلاین، "متئو میلر"، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته به وقت محلی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره عملکرد دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در زمینه آزادی آمریکایی‌های دوتابعیتی زندانی در ایران گفت: «این موضوعی است که آن دفتر همچنان درگیر آن است. ما برای تضمین بازگشت آن شهروندان آمریکایی کار می‌کنیم، اما من هیچ اطلاعاتی جدیدی ندارم.»

وی همچنین گفت: «این یک اولویت مهم برای ما است.»

پیشتر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خود در خصوص تبادل زندانیان با آمریکا گفت: حمایت از حقوق ایرانیان در سراسر جهان از وظایف وزارت خارجه است و دستگاه دیپلماسی همواره در راستای استیفای حقوق شهروندان ایرانی از جمله آزادی زندانیان تلاش لازم را انجام داده و در موارد زیادی نتایج خیلی خوبی هم گرفته است. موارد زیادی از نتیجه بخش بودن تلاش‌های دیپلماتیک را شاهد بودیم.

وی خاطرنشان کرد: زندانیان بی‌گناهی توسط رژیم آمریکا به بهانه‌های واهی بازداشت و زندانی شدند از جمله افرادی را به بهانه ایفای نقش در دور زدن تحریم‌ها بازداشت کرده‌اند. اصل تحریم‌ها غیرقانونی است و بازداشت افراد به این منظور هم اقدام غیرقانونی مضاعف است. دولت ایران در این ارتباط تلاش‌های لازم را از چند سال قبل در دستورکار قرار داده است. تفاهماتی هم با طرف مقابل از طریق واسطه‌ها انجام شد، ولی موقع اجرا طرف آمریکایی آماده تصمیم‌گیری و اجرای تفاهمات حاصله نبود.

کنعانی همچنین گفت: پیگیری موضوع کماکان در دستورکار دولت جمهوری اسلامی ایران است و از طریق طرف‌هایی که خواهان ایفای نقش هستند در تلاش برای بازگرداندن شهروندان ایرانی هستیم. باید ببینیم دولت آمریکا برای تصمیم‌گیری در این خصوص آمادگی لازم را دارد. امیدواریم شاهد چنین اتفاق مثبتی باشیم.

علاوه بر این «بدر البوسعیدی»، وزیر امور خارجه عمان نیز پیشتر  اعلام کرد که ایران و آمریکا به حصول توافق برای تبادل زندانیان نزدیک شده‌اند.

البوسعیدی در مصاحبه با رسانه آمریکایی «المانیتور» تاکید کرد که من جدی بودن واشنگتن و تهران در تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای را احساس می‌کنم.

وی درباره توافق احتمالی تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا  گفت که می‌توانم بگویم که آنها نزدیک هستند و احتمالاً فقط بحث موضوعات فنی باقی مانده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.