برخی از خسارت دیدگان زلزله طبس و بشرویه در خراسان جنوبی از این که هنوز تسهیلات برای ساخت و تعمیر واحدهای مسکونی خسارت دیده دریافت نکرده اند گلایه دارند .

گلایه زلزله زدگان بشرویه و طبس از پرداخت نشدن تسهیلات ساخت

به گزارش قدس آنلاین، ۲۹ آذر سال گذشته زلزله به بزرگی ۵.۴ ریشتر در بشرویه رخ داد که براثر این زمین لرزه خسارت هایی به واحدهای مسکونی شهری و روستایی این شهرستان وارد شد.

سوم دی ماه همین سال نیز زلزله ای به بزرگی ۵.۱ ریشتر در طبس به وقوع پیوست که واحدهای مسکونی شهری و روستایی این شهرستان نیز خسارت دید و یا تخریب شد.

سرجمع خسارت هایی این دو زلزله به ۸۰۰ واحد مسکونی بود که شامل ۵۵۰ واحد خسارت دیده و ۱۵۰ واحد تعمیری در طبس و بشرویه بود.

براساس ابلاغیه هیئت دولت در ۲۳ اسفند ۱۴۰۱، تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی برای بازسازی واحدهای مسکونی شهری و ۳۰۰ میلیون تومان در روستاها با نرخ سود ۵ و ۶ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله به خراسان جنوبی در نظر گرفته شد.

 ۸۰ میلیون تومان کمک بلاعوض ساخت و ۱۵ میلیون تومان بلاعوض معیشتی برای ساخت واحدهای مسکونی شهری و روستایی و ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات ۵ تا ۶ درصد با بازپرداخت ۵ ساله برای واحدهای تعمیری لحاظ شد.

حال با گذشت حدود هفت ماه از اولین زلزله در سال گذشته دغدغه برخی از افراد خسارت دیده از بلاتکلیفی و پرداخت نشدن تسهیلات برای ساخت و تعمیر است چرا که اکنون فصل کار است می شود ساخت و ساز انجام داد.

این دغدغه برخی از شهروندان و روستاییان بشرویه و طبس را با مهندس قاسم تنها مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی درمیان گذاشتیم.

وی دلیل تعلل در پرداخت تسهیلات به متقاضیان خسارت دیده را زیربار نرفتن دو بانک عامل در استان اعلام کرد و گفت: چهار بانک عامل برای پرداخت تسهیلات ساخت و تعمیر مسکن در نظر گرفته شده که دو بانک ملت و صادرات با توجه به ابلاغ تسهیلات به افراد معرفی شده از سوی این نهاد تسهیلات پرداخت کرده و می کنند اما دو بانک ملی و مسکن هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده اند.

به گفته وی همان طور که متقاضیان دغدغه دارند ما هم دریم چرا که اکنون فصل کار است و می شود ساخت و ساز انجام داد.

معرفی ۵۰ درصد متقاضیان به بانک ها

وی با بیان این که ۵۰ متقاضیان به دو بانک عامل ملت و صادرات برای دریافت تسهیلات معرفی شدند افزود: بقیه نیز در انتظار ابلاغ تسهیلات از سوی این دو بانک هستند.

وی ضمن قدردانی از هر چهار بانک عامل خواستار همکاری و همراهی بیشتر دو بانک ملی و مسکن همانند گذشته با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به تشکیل پرونده ۸۰۰ واحد مسکونی شامل ۵۵۰ واحد خسارت دیده و ۱۵۰ واحد تعمیری در طبس و بشرویه، گفت: زلزله بشرویه به بزرگی ۵.۴ ریشتر در تاریخ ۲۹ آذر ۱۴۰۱ و زمین لرزه طبس به بزرگی ۵.۱ ریشتر در تاریخ سوم دی ۱۴۰۱ به وقوع پیوست.

تنها افزود: در این زمین لرزه‌ها ۱۰۰ واحد شهری شامل دو واحد مسکونی شهری در عشق آباد طبس و ۹۸ واحد در شهرهای خور، بشرویه و ارسک نیازمند احداث مجدد بود و ۵۵۰ واحد روستایی شامل ۴۲۴ واحد در روستاهای بشرویه و ۱۲۶ واحد در روستاهای طبس خسارت دید.

وی ادامه داد: همچنین ۱۵۰ واحد تعمیری نیز شامل ۵ واحد تعمیری روستایی و شهری در طبس و ۱۴۵ واحد تعمیری در بشرویه نیز شناسایی و برای آن ها پرونده تشکیل شد.

ابلاغیه تسهیلات

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به این که هیئت دولت ابلاغیه تسهیلات را در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ به استان ابلاغ کرد گفت: در این ابلاغیه تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی برای بازسازی واحدهای مسکونی شهری و ۳۰۰ میلیون تومان در روستاها با نرخ سود ۵ و ۶ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله به استان ابلاغ شد.

تنها همچنین از ابلاغ ۸۰ میلیون تومان کمک بلاعوض ساخت و ۱۵ میلیون تومان بلاعوض معیشتی برای ساخت واحدهای مسکونی شهری و روستایی خبر داد و اضافه کرد: برای واحدهای تعمیری نیز ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات ۵ تا ۶ درصد با بازپرداخت ۵ ساله ابلاغ شده است.

وی خاطرنشان کرد: استاندار، دادستان و نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان این موضوع قرار دارند و تاکیدات لازم را به بانک های عامل انجام داده اند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.