۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 895687

سخنگوی دولت عراق اعلام کرد که بغداد به دنبال مراکز جدیدی برای صادرات نفت است و در این زمینه آماده است تا با سوریه درباره احیای خط لوله نفتی عراق به بندر بانیاس در غرب این کشور گفت وگو کند.

خط نفتی عراق - سوریه احیا می شود

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری رسمی عراق (واع) نقل از "باسم العوادی"، سخنگوی دولت این کشور اعلام کرد که بغداد به دنبال گذرگاه های جدیدی برای صادرات نفت است و در این زمینه آماده است تا با سوریه درباره احیای خط لوله نفتی عراق به بندر بانیاس گفت وگو کند.

العوادی در مصاحبه ای تلویزیونی گفت که سفر روز یکشنبه السودانی به سوریه مهم است، زیرا اولین سفر یک مقام ارشد عراقی به دمشق پس از دوره ای طولانی است و عراق در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و تلاش در این خصوص مشارکت داشت.

وی خاطرنشان کرد: نکات مهمی وجود دارد که استراتژی عراق را در قبال سوریه تعیین می کند؛ نکته اول اینکه سوریه جزء جدایی ناپذیر از امنیت ملی عراق و امنیت منطقه است و نکته دوم اینکه عراق تحریم های اقتصادی علیه سوریه را مردود می داند، به همین خاطر بغداد به دنبال بازگشت سوریه به شرایط مساعد اقتصادی است.

العوادی ادامه داد: سوریه بنادر بسیار بزرگ و شناخته شده ای در دریای مدیترانه دارد و چنانچه این کشور به طرح جاده توسعه بپیوندد، درآمدهای زیادی برای دمشق به همراه دارد.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق روز یکشنبه در سفر به دمشق با

"بشار اسد"، رئیس جمهور سوریه دیدار و روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن و تقویت شراکت میان دو کشور را بررسی کرد.

همچنین طرفین هماهنگی های امنیتی در عرصه مبارزه با تروریسم و تقویت امنیت و ثبات دو کشور و چشم اندازهای همکاری در بخش های اقتصادی و حمل و نقل و بازرگانی و گردشگری و منابع آبی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی را بررسی کردند.

پس از این دیدار کنفرانس مطبوعاتی مشترکی میان دو طرف برگزار شد، السودانی در این کنفرانس گفت: عراق و سوریه دو کشور به هم پیوسته اند و روابط مشترکی دارند و باید در مقابله با چالش هایی که پیش روی دو کشور می باشد، هماهنگی به عمل آید.

با شروع جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران در ۳۱ شهریور ماه سال ۱۳۵۹، تنها کشور عربی که مخالفت علنی خود با این تجاوز را اعلام کرد و در کنار جمهوری اسلامی قرار گرفت، دولت سوریه به رهبری "حافظ اسد" بود.

یکی از خدمات و اقدامات حافظ اسد رییس جمهور فقید سوریه در آن دوران، مسدود نمودن خطوط نفتی عراق به دریای مدیترانه در سواحل سوریه بود؛ دولت دمشق در آن دوران هم خود را از درآمدهای حاصل از ترانزیت نفت عراق به دریای مدیترانه محروم کرد و هم برای انتقال راحت نفت عراق به بازارهای جهانی مشکل اساسی ایجاد کرد، چرا که نفتکش های عراقی نمی توانستند به راحتی از خلیج فارس و دریای عمان نفت صادر نمایند، چون رزمندگان نیروی دریایی سپاه و ارتش مانع این کار بودند.

دولت سوریه در دوران جنگ تحمیلی همچنین در سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل همواره به نفع ایران رای می داد و جنایات رژیم بعث صدام علیه مردم ایران را نیز محکوم می کرد و مهم ترین کشور تامین کننده سلاح در این دوران برای ایران بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.