ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به تحریم‌های اتحادیه اروپا واکنش نشان داده و ارسال هرگونه پهپاد از سوی ایران برای مشارکت در جنگ اوکراین را رد کرده است.

اتاق فکر دانشجویان اروپایی درباره آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا نوشت/ تغییر در تعامل با ایران ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، به‌نظر می‌رسد لج‌بازی اروپا در دنباله‌روی از آمریکا و ادامه خصومت‌ها با ایران بررسی نگاه این قاره به آینده روابط با ایران را ضروری کرده است.

در همین زمینه اتاق فکر دانشجویان اروپایی در مطلبی با بررسی سابقه روابط ایران و اتحادیه اروپا نوشت: زمانی که جهان به‌شدت درگیر حوادث جنگ سرد بود، انقلاب اسلامی در ایران رخ داد و غرب به‌جای ارزیابی دقیق اینکه  چشم‌انداز سیاست داخلی به چه معناست، در جای دیگری درگیر بود.

در این مطلب که در مقاله‌ای با عنوان «تغییر سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران: از هیپنوتیزم هسته‌ای به حقوق بشر» درج شده، آمده است: تحریم‌ها هر یک پیامدهای گسترده‌ای بر دولت ایران و مردم آن داشته است. در مورد ایران، تحریم‌ها به معنای تأثیر منفی بر کشورهای واردکننده به آسیا بوده است، آن هم به دلیل قیمت پایین صادرات ایران به بازار آسیا. 

بر اساس مطالعات موردی، به‌عنوان مثال، تحریم‌های ایران سبب می‌شود زنان ایرانی از بازار کار بیرون رانده شوند، علاوه بر این، تحریم‌ها به دلیل در دسترس نبودن دارو، نظام بهداشت و درمان را در ایران مختل کرده است.

این اتاق فکر اروپایی می‌نویسد: تحریم‌ها به معنای انقباض در صادرات نفت ایران بوده که سبب تورم گسترده شده که آن هم به نوبه خود منجر به کاهش قدرت خرید خانوارهای ایرانی شده است.  تحریم‌ها علاوه بر پیامدهای ناخواسته‌ای که سبب می‌شود مردم عادی ایران متضرر شوند، مستقیم به توقف برنامه هسته‌ای ایران کمک نمی‌کنند.

آینده سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران
به نوشته این نشریه، کارشناسان سیاست استدلال می‌کنند اتحادیه اروپا برای نزدیک شدن به ایران سیاست جدید اتخاذ نکرده است. ایده‌ای که در این میان وجود دارد، این است که اتحادیه اروپا باید رابطه‌ای با ایران بر اساس منافع مشترک ایجاد کند. 

انجام این کار ارتباط را واقعی‌تر می‌کند؛ بنابراین کمک به غیر نظامیان ایرانی از طریق همکاری بیشتر نظام ایران برای اتحادیه اروپا نیز آسان‌تر خواهد شد.

اکثر کارشناسان طرفدار توسعه و گسترش روابط با ایران معتقدند رویکرد این اتحادیه در قبال ایران باید از «هیپنوتیزم هسته‌ای» به سمت تمرکز بیشتر بر حقوق بشر پیش رود. به‌طور ویژه هم این کارشناسان معتقدند اتحادیه اروپا باید حمایت بیشتری از معترضان سیاسی ایرانی داشته باشد.

اتاق فکر دانشجویان اروپایی در انتها نتیجه‌گیری کرده صرف‌نظر از همه نگرانی‌های موجود، به نظر می‌رسد اکثر کارشناسان موافق‌اند تغییر در سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.