درحالی که صهیونیست‌ها هنوز راهی برای مهار موج شدید مهاجرت معکوس پیدا نکرده‌اند، آمار نشان می‌دهد تلاش‌های رژیم اشغالگر در جذب مهاجران یهودی نیز شکست خورده و حتی فرصت‌طلبی از بحران اوکراین در این زمینه نیز نتیجه نداد.

عوامل ناکامی اسرائیل در جذب مهاجر/ چرا صهیونیست‌ها از فلسطین اشغالی فراری می‌شوند؟

به گزارش قدس آنلاین، «مهاجرت معکوس» یا همان سفر بی‌بازگشت اصطلاح رایجی درباره وضعیت صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی بوده و استفاده از این اصطلاح طی دو دهه گذشته به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. هم‌زمان با افزایش مهاجرت معکوس از اراضی اشغالی، مهاجرت یهودیان از سراسر جهان به فلسطین نیز شاهد رکود بی‌سابقه‌ای بوده است.

کاهش بی‌سابقه مهاجرت یهودیان به فلسطین اشغالی در ۲۰۲۳

اطلاعات مراکز آمار رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که در نیمه اول سال ۲۰۲۳ در سایه تشدید عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان و تنش‌های امنیتی فزاینده و نیز بحران‌های داخلی پیچیده اسرائیل، نرخ مهاجرت یهودیان به فلسطین اشغالی به طرز چشمگیری کاهش یاقته است.

بر اساس داده‌های موسسه موسوم به وزارت مهاجرت اسرائیل و آژانس یهود، مهاجرت یهودیان به داخل فلسطین اشغالی در نیمه اول سال جاری به شدت رکود داشت و درصد یهودیانی که از آمریکا و اروپا به اراضی اشغالی مهاجرت کردند ۲۰ درصد کاهش داشته است.

طبق برآوردهای تحلیلگران و محافل صهیونیستی، کاهش درصد مهاجرت به فلسطین اشغالی به دلیل تشدید تنش‌های امنیتی و عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان در کرانه باختری است که با مرگ دست کم ۳۰ اسرائیلی طی مدت کوتاهی همراه بود. همچنین طرح جنجالی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه افراطی وی برای انجام تغییرات قضایی که موجب پیچیده‌تر شدن بحران‌های داخلی اسرائیل گشته است، از دیگر عواملی محسوب می‌شود که میل یهودیان برای مهاجرت به فلسطین اشغالی را کاهش داده است.

آمار نشان می‌دهد میزان مهاجرت یهودیان از کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه و نیز انگلیس و ایتالیا و آفریقای جنوبی به فلسطین اشغالی بسیار کاهش یافته؛ درحالی که پیشتر عمده مهاجران یهودی که به فلسطین می‌آمدند از این کشورها بودند.

شکست تلاش‌های اسرائیل برای فرصت‌طلبی از بحران اوکراین

بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده از سوی آژانس یهود، در نیمه اول سال جاری، ۲۹ هزار و ۲۹۳ مهاجر وارد فلسطین اشغالی شده‌اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است.

طبق این گزارش، ۷۸ درصد از مهاجران جدیدی که وارد فلسطین اشغالی شده‌اند از روسیه آمده‌اند. همچنین کاهش درصد مهاجرت به اراضی اشغالی به وضعیت اقتصادی اسرائیل نیز مربوط می‌شود؛ به طوری که یهودیان با مقایسه شرایط کشورهای مبدا با فلسطین اشغالی، ترجیح می‌دهند در همان کشورها بمانند.

در نیمه اول سال ۲۰۲۳ و درحالی که سران صهیونیست انتظار داشتند در پی بحران اوکراین روند جذب یهودیان از این کشور پیشرفت قابل توجهی داشته باشد اما تنها ۱۴۶۳ نفر از اوکراین وارد فلسطین اشغالی شده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۸ درصد کاهش داشته است.

آژانس یهود تخمین می‌زند که روند مهاجرت از اوکراین به فلسطین اشغالی متوقف شده و تعداد یهودیانی که وارد این سرزمین شده‌اند بسیار کمتر از چیزی است که سران اسرائیل پیشتر تصور می‌کردند. این وضعیت درباره یهودیان آمریکا نیز به همین شکل است؛ به این صورت که از ابتدای سال جاری تاکنون تنها ۷۸۵ یهودی از آمریکا وارد فلسطین شده‌اند که این میزان در مقایسه با سال گذشته یک سوم کاهش یافته است.

تعداد مهاجرانی که از فرانسه به اراضی اشغالی آمده‌اند نیز در نیمه اول سال ۲۰۲۳ کمتر از ۴۰۰ نفر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۹ درصد کاهش یافته است.

چرا یهودیان از فلسطین اشغالی فراری هستند؟

«بلال ضاهر» تحلیلگر امور رژیم صهیونیستی در گفتگو با الجزیره درباره عوامل کاهش مهاجرت یهودیان به اراضی اشغالی گفت که یکی از بارزترین عوامل در این زمینه، تنش‌های امنیتی وتشدید عملیات‌های مقاومتی و نیز بحران‌های داخلی اسرائیل به ویژه بحران قانون نظام قضایی است.

وی افزود، تجربیات نشان می‌دهد که در جریان انتفاضه دوم فلسطین در سال ۲۰۰۰ و جنگ جولای ۲۰۰۶ میان ارتش رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، میزان مهاجرت یهودیان به فلسطین به طرز قابل توجهی کاهش یافت و در برخی دوره‌ها کامل متوقف شد. همچنین در سال ۲۰۲۲ سران صهیونیست علی‌رغم تلاش‌های فراوان در جذب مهاجران اوکراینی ناکام ماندند.

در این شرایط رژیم صهیونیستی در تلاش برای جذب یهودیان اروپای شرقی است تا بتواند کمبود شدید نیروی کار متخصص در فلسطین اشغالی را برطرف کند.

«آوری کرمل» رئیس موسسه موسوم به «انجمن نظارت بر پروژه افزایش فرصت‌های شغلی برای مهاجران در النقب» در این زمینه اعلام کرد که اسرائیل آمادگی جذب تعداد زیادی مهاجر ندارد؛ به ویژه در سایه افزایش تنش‌های امنیتی و بحران‌های داخلی در پی تغییراتی که کابینه نتانیاهو در دستگاه قضایی انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد، حتی اگر مهاجران یهودی نیز برای ورود به اسرائیل (فلسطین اشغالی) تمایل داشته باشند، مقامات تل‌آویو زمینه لازم را برای استقبال از آنها فراهم نکرده‌اند و هیچ تضمینی برای تامین آینده آنها در اسرائیل نیست. در حال حاضر اسرائیل از کمبود شدید نیروی کار متخصص به ویژه در صنایع پایه و فناوری رنج می‌برد. کمبود نیروی کار در این حوزه‌ها عمدتا به دلیل افزایش روند مهاجرت معکوس جوانان و متخصصان اسرائیلی است.

کرمل در ادامه اظهار داشت، اگر طرح اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو به تصویب نهایی برسد قطعا مهاجرت معکوس اسرائیلی‌ها گسترده‌تر خواهد شد. اکنون صنعت اسرائیل در همه تخصص‌ها و رشته‌ها از کمبود ۱۵ هزار مهندس رنج می‌برد. همچنین ارزیابی کمیته نیروی انسانی در بخش فناوری نیز نشان می‌دهد که در ۵ سال آینده با کمبود ۱۰۰ هزار نیروی کار در این عرصه مواجه خواهیم بود.

عوامل ناکامی اسرائیل در جذب مهاجر/ چرا صهیونیست‌ها از فلسطین اشغالی فراری می‌شوند؟

از طرف دیگر بعد از ماه نوامبر گذشته که کابینه راست‌افراطی رژیم صهیونیستی به ریاست نتانیاهو روی کار آمد، تقاضای اسرائیلی‌ها برای گرفتن تابعیت اروپایی بیشتر شد و اغلب آنها قصد مهاجرت به کشورهای اروپایی را دارند.

محافل صهیونیستی در این راستا گزارش دادند طبق برآوردهایی که مراکز اسرائیلی انجام داده‌اند در آینده‌ای نزدیک روند مهاجرت به اسرائیل (فلسطین اشغالی) ممکن است متوقف شود؛ زیرا وضعیت اسرائیل دیگر مانند ۵ دهه ابتدایی عمر آن نیست که مقصد اصلی مهاجران یهودی بود.

بر اساس این گزارش، کابینه رژیم صهیونیستی قصد دارد با انجام تغییراتی در قانون گذرنامه، صدور پاسپورت را دشوار کند تا اسرائیلی‌ها برای خروج از فلسطین و مهاجرت معکوس شرایط سختی داشته باشند و منصرف شوند. «آریه درعی» وزیر پیشین کابینه رژیم اشغالگر در این زمینه گفت: «ما باید فقط به کسانی که در اسرائیل (فلسطین اشغالی) ساکن می‌شوند، گذرنامه بدهیم، نه به کسانی که می‌خواهند مزایایی را دریافت کنند که حقشان نیست و سپس بروند».

از سوی دیگر در سایه تشدید بحران‌های بی‌سابقه داخلی رژیم صهیونیستی، شهرک‌نشینان این رژیم از چند ماه گذشته به شکل قابل توجهی برای دریافت پاسپورت و مهاجرتی که در اغلب موارد بازگشتی ندارد، صف بسته‌اند. شهرک‌نشینان صهیونیست به ویژه جوانان می‌گویند که این بحران‌ها تبدیل به بار بزرگی بر دوش اسرائیلی‌ها شده و روال زندگی عادی آنها را مختل کرده و حتی از دسترسی به خدمات معمولی که در همه مناطق جهان وجود دارد، محروم هستند.

اطلاعات نشان می‌دهد که اسرائیلی‌ها به طرز چشمگیری درحال فروختن خانه‌های خود برای مهاجرت به خارج از فلسطین اشغالی می‌باشند و حتی بسیاری از این خانه‌ها در بازار سیاه و با مبالغی بسیار کم به فروش می‌رود. همچنین صف‌های طولانی تا حد ۲.۵ میلیون نفر در مقابل دفاتر موسسه موسوم به «اداره جمعیت و مهاجرت اسرائیل» برای گرفتن گذرنامه تشکیل می‌شود.

طبق آماری که مراکز مربوطه رژیم صهیونیستی منتشر کرده‌اند درخواست برای دریافت گذرنامه هم‌زمان با شیوع اپیدمی کرونا در ۳ سال گذشته که همه مرزها بسته بودند، کاهش یافت اما در سال ۲۰۲۱ این درخواست‌ها به طور ناگهانی بیشتر شد و ۷۱۰ هزار درخواست برای دریافت پاسپورت ثبت شد. در سال ۲۰۲۲ نیز این روند افزایشی بود و درخواست دریافت گذرنامه به ۱.۳۴ میلیون رسید. این درحالی است که تنها در ۴ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ بیش از ۲.۵ میلیون درخواست برای دریافت پاسپورت ثبت شده است.

محافل صهیونیستی معتقدند که افزایش چشمگیر تعداد درخواست‌ها برای دریافت گذرنامه میان اسرائیلی‌ها به راحتی می‌تواند عمق بحران داخلی اسرائیل را نشان دهد. ماه قبل شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی با انتشار گزارشی درباره فعالیت‌های کمیته داخلی کنست برای حل معضل گذرنامه به نقل از اعضای این کمیته اعلام کرد که پدیده افزایش درخواست‌ها برای دریافت پاسپورت بسیار ناراحت کننده‌ است؛ آن هم درحالی که اسرائیل با کمبود نیروی انسانی در بسیاری از نهادها مواجه است.

یکی دیگر از مشکلاتی که رژیم صهیونیستی در زمینه جذب مهاجران با آن مواجه می‌باشد آن است که حتی اگر یهودیان از کشورهای مختلف به فلسطین اشغالی مهاجرت کنند نیز تضمینی برای ماندن آنها وجود ندارد و اغلب این افراد در کوتاه مدت تصمیم می‌گیرند به کشور اصلی خود برگردند. به عنوان مثال سران صهیونیست بعد از آغاز جنگ اوکراین و روسیه، با فرصت‌طلبی سعی در جذب یهودیان این دو کشور داشتند و صدها یهودی با هزینه رژیم صهیونیستی از اوکراین به فلسطین آمدند و آنجا اسکان داده شدند.

مقامات صهیونیست همچنین هزینه زیادی برای استقبال از یهودیان اوکراین کرده و تا زمانی که بتوانند برای آنها مسکن دائمی بسازند این یهودیان را در هتل اسکان دادند. اما اطلاعات نشان می‌دهد که بسیاری از یهودیان اوکراین تمایل دارند به زادگاه خود برگردند. این وضعیت درباره مهاجران روسی نیز صدق می‌کند. اداره آمار اسرائیل گزارش داد که ۲ ماه بعد از شروع جنگ اوکراین حدود ۱۸۰۰ یهودی روسی که وارد فلسطین اشغالی شده بودند، به مسکو برگشتند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.