سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور با تشریح جزئیات شرایط گشایش سپرده ویژه ارزی از سوی صادرکنندگان نزد بانک مرکزی گفت: دستورالعمل بانک مرکزی در این رابطه بزودی ابلاغ خواهد شد.

جزئیات شرایط سپرده‌گذاری ارزی صادرکنندگان

به گزارش قدس آنلاین ،صمد کریمی در گفتگو با مهر در خصوص گشایش سپرده ویژه ارزی از سوی صادرکنندگان نزد بانک مرکزی گفت: در حالت سپرده‌گذاری صادرکنندگان در شبکه بانکی کشور، چنانچه سپرده‌های مذکور مدت‌دار باشد، سود ارزی به آن تعلق می‌گیرد که البته رقم آن بین بانک های مختلف متفاوت است.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور با بیان اینکه بانک مرکزی در حال تهیه دستورالعمل یکسانی برای این موضوع است، افزود: این دستورالعمل بزودی ابلاغ خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به تغییرات محیطی در اقتصاد داخلی و خارجی و نظر به اینکه بانک ها به عنوان موسسات مالی، دارای ترازنامه متغیری هستند و معمولا دیرش دارایی‌ها ( میانگین وزنی سررسید دارایی) بیش از دیرش بدهی‌ها(میانیگن وزنی سررسید بدهی‌ها) بوده است و همچنین سپرده‌ها معمولا عندالمطالبه ولی بخش مصارف معمولا مبتنی بر قول و وعده مشتریان است، از این رو پیشنهاد می‌شود بانک های کشور جهت دستیابی به عملکرد (ریسک بازدهی) مطلوب، شبیه‌سازی لازم را تحت سناریوهای مختلف در خصوص تعهدات ارزی خود انجام دهند.

به گفته کریمی، بر این اساس بانک ها باید نسبت به مدیریت ریسک‌های مالی و غیرمالی خود اقدامات لازم را انجام دهند و به عبارت دیگر، مدیریت ریسک بازار به ویژه ریسک نرخ ارز، بر اساس الگوهای متعارف بانکداری در شرایط کنونی برای بانک های کشور، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی اظهار داشت: همچنین مدیریت منابع و مصارف ارزی و استخراج نمودارهای زمانی شکاف منابع و مصارف تحت سناریوهای مختلف می‌تواند کمک شایانی به بانک های کشور برای حداقل سازی ریسک آنها و افزایش سودآوری کند.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی خاطرنشان کرد: مدیریت مزبور سبب می‌شود تا در آینده کشور در بازار ارز، شاهد شوک‌های ناشی از تعهدات ارزی بانک ها نباشد و بازار ارز از این نظر دچار شوک داخلی و خارجی نشود.

وی تاکید کرد: دستورالعمل مربوطه در حال تنظیم از سوی بانک مرکزی است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.