فصل چهارم برنامه «مهلا» که محرم امسال از پلتفرم روبیکا پخش شد با حاشیه‌ها و جنجال‌های زیادی روبه‌رو شد که دلیل آن صحبت‌های متفاوت برخی از میهمانانش بود.

تهیه‌کننده «مهلا» به حاشیه‌های پیرامون این برنامه پاسخ داد/ نمی‌خواستیم کاری بی‌تأثیر و بدون مخاطب بسازیم

به گزارش قدس آنلاین، این صحبت ها در شبکه‌های اجتماعی ضریب انتشار بالایی پیدا کرد و واکنش‌های متفاوتی در پی داشت؛ از گلایه‌های تند جواد خیابانی گرفته تا حذف بخشی از قسمت نهم برنامه که مربوط به خاطرات دختر شهید حاج‌قاسم سلیمانی درباره سریال‌ها و برنامه‌های مورد علاقه‌ پدرش بود، البته ساترا اعلام کرد این بخش به تشخیص ساترا حذف نشده است و تهیه‌کننده برنامه هم ترجیح داد در این باره صحبت نکند و وارد حاشیه‌ها نشود. آنچه سبب شد به سراغ امیرحسین بزرگ‌زادگان، تهیه‌کننده و مدیر پروژه برنامه «مهلا» برویم انتقادهای تند و تیز برخی رسانه‌های داخلی به این برنامه بود. بزرگ‌زادگان به پرسش‌های «قدس» در این باره پاسخ داده است که می‌خوانید. 

اجازه بدهید برای شروع گفت‌وگو بپرسم چرا «مهلا» این قدر پرحاشیه شد؟ از انتقاد به اظهارات‌ برخی میهمانان گرفته تا بدون سند تاریخی حرف زدن عده‌ای دیگر؟ حتی برخی رسانه‌های داخلی هم نقدها و هجمه‌های تندی به این برنامه داشتند. 
در ذات و طبیعت هر محصول رسانه‌ای بلافاصله پس از تماشای آن با توجه به نظر و سلیقه مخاطب، قضاوت وجود دارد و این امری ناگریز است اصلاً همین مسئله، تولیدات رسانه‌ای را جذاب و مهم می‌کند و برای ما به عنوان سازنده هم این میزان ابراز نظر، گفت‌وگو و بحث برای شناخت و درک حقیقت، ارزشمند و جذاب است. می‌فرمایید چرا حمله و هجمه، قطعاً اسم و موضوع امام حسین(ع) برای مردمی که با تمام وجودشان ارادتمند به ساحت مقدس ایشان هستند ساده و بی‌اهمیت نیست برای همین حتی ساده‌ترین جملات در مورد دستگاه امام حسین(ع) برایشان مهم است و ایجاد حساسیت می‌کند. برنامه «مهلا» چهار سال است که در بستر پلتفرمی اینترنتی تولید و پخش می‌شود. امسال هم بر اساس روال چهار ساله، این برنامه تولید و از پلتفرم روبیکا پخش شد. سال‌های گذشته هم فضا و جنس گفت‌وگو به همین شکل و میزان ساده، صادقانه و صمیمی بود. 

تهیه‌کننده «مهلا» در گفت‌وگو با قدس به حاشیه‌های پیرامون این برنامه پاسخ داد/ نمی خواستیم کاری بی تاثیر و بدون مخاطب بسازیم


انتخاب میهمانان برنامه بر چه اساسی بود آیا شهرت میهمانان یا به اصطلاح سلبریتی بودنشان در انتخاب آن‌ها اهمیت دارد یا موارد دیگری مدنظرتان بود؟ 
برای ما تنوع چهره‌هایی که به برنامه دعوت می‌شوند مهم بود، اینکه بشود با آن‌ها صمیمی و صادقانه حرف زد به همین دلیل از روحانی، مداح و شاعر اهل بیت(ع) تا نویسنده، کارگردان، بازیگر، اعضای تیم‌های جهادی و حتی معتادی که روز عاشورا ترک کرده بود هم به برنامه مهلا دعوت شدند. تمام این برنامه‌ها در آرشیو موجود است. امسال هم با دعوت از اقشار مختلف، از روحانیونی همچون آقایان سرلک، بی‌آزار و برمایی، مداحان اهل بیت(ع) همچون حاج آقای نوروزی و فیضی تا ورزشکاران، مجریان ورزشی، نویسنده کتاب کودکان برای امام حسین(ع)، بازیگران فیلم‌ها و سریال‌های امام حسینی، خواننده، کارگردان، پژوهشگر دینی و همه آن‌هایی که سیم دلشان به اعتقادات حسینی وصل است، سعی کردیم این تنوع را حفظ کنیم. این شیوه سبب می‌شد با توجه به اجرا و میزبانی محمدحسین پویانفر و جنس مخاطبی که او در هیئت‌ها و جلساتش دارد به مخاطب جوان و حتی نوجوان نزدیک‌تر شویم. دلیل مهم دیگر برای ما رصد فضای مجازی در روزهای منتهی به ماه محرم و آگاهی از نقشه‌هایی بود که برای کمرنگ کردن این محبت و قطع کردن این دستگاه نورانی از دل و ذهن جوانان بود که ما را مصمم به تولید برنامه کرد. ما هم در کنار همه عاشقان و خادمان سیدالشهدا(ع) تصمیم گرفتیم بیرق محبت و ارادت به اهل بیت(ع) را برداریم و با همین محور و دعوت از میهمانان مختلف با سلیقه‌های متنوع اما مشترک در عشق و ارادت به امام حسین(ع) برنامه‌سازی کردیم.

تولید برنامه‌های مذهبی، حساسیت‌های محتوایی زیادی دارد، با وجود اینکه این برنامه زنده نیست چه نکاتی را در تدوین گفت‌وگوها برای این حساسیت‌ها لحاظ کردید؟ 
ببینید ما در این تجربه چهار ساله در برابر توصیف عظمت دستگاه امام حسین(ع) قطعاً اشتباه و کوتاهی داشتیم. ضمن اینکه به عنوان سازندگان برنامه از جناب پویانفر گرفته تا بنده، کارگردان و دیگر عوامل تولید، یقیناً موافق تمام صحبت‌های میهمانان نبودیم و نیستیم اما به گفت‌وگو و اهمیت این عنصر برای جامعه امروز باور داریم، کجا بهتر از خیمه امام حسین(ع) که مؤثرترین اکسیر برای وحدت است. من از همه کسانی که با تدبیر و تعقل «مهلا» را نقد کردند و حتی پاسخ‌های محکم و مستدل به بعضی صحبت‌های میهمانان دادند تشکر می‌کنم اما در مورد دوستانی که به جای نقد دلسوزانه و پاسخ به شبهه‌ها، روش تخریب و تهمت را انتخاب کردند و اصرار به تعطیل شدن مهلا داشتند نکته خاصی ندارم جز اینکه دوستان عزیز، صورت مسئله را پاک نکنید. گفت‌وگو نیاز جدی جامعه اسلامی ماست. یافتن زبان مشترک با نسل نوجوان و جوان، مهم‌ترین رسالت رسانه‌ای ماست. برای حرف زدن، اقناع کردن نسل جوان و انتقال مفاهیم مهم و ارزش‌های این سرزمین به این نسل باید از ابزار رسانه بهره برد. ای کاش شما هم به جای صرفاً تخریب و تهمت، پاسخ می‌دادید، نقد محکم و منطقی می‌کردید حتی با میهمانانی که با جملاتی از آن‌ها زاویه داشتید، گفت‌وگوی رسانه‌ای می‌کردید.

تهیه‌کننده «مهلا» در گفت‌وگو با قدس به حاشیه‌های پیرامون این برنامه پاسخ داد/ نمی خواستیم کاری بی تاثیر و بدون مخاطب بسازیم

اجرای محمدحسین پویانفر را دارای چه نقاط قوت و ضعفی می‌دانید؟ او تا چه حد در هدایت گفت‌وگو یا طرح پرسش‌های ثانویه دخالت دارد؟
آقای پویانفر هم یقیناً به خاطر تلاش و فعالیتی که در حوزه تولیدات مذهبی و حتی اجتماعی به خصوص برای نسل جوان دارد معتقد به مقوله گفت‌وگوی سازنده است برای همین چه در دعوت از میهمانان و چه در فراهم کردن شرایطی برای ایجاد فضای گفت‌وگوی صمیمی و صادقانه تلاش می‌کرد. او عمیقاً به گفت‌وگو بین همه ما در این شرایط در همه حوزه‌ها معتقد است اما یک نکته در مورد محمدحسین پویانفر دچار بی‌رحمی شد و آن اینکه در برش‌هایی که دوستان در صفحات و کانال‌هایشان منتشر کردند پاسخ‌های پویانفر به بعضی صحبت‌های میهمانان حذف شده بود در حالی که او به بعضی نکات پاسخ داده و حتی مخالفت کرده بود. در پایان با قدردانی از تمام کسانی که تلاش ما را تماشا و تحمل کردند معتقدم کار فرهنگی و رسانه‌ای در این روزگار بسیار سخت شده است یا باید صرفاً کاری بدون هیچ تأثیر و مخاطب و هیچ دردسر و حاشیه‌ای بسازی یا اگر کاری ساختی که مخاطب و تأثیر دارد، پذیرای حاشیه‌ها و نقدها هم باشی. ما هم از توجه تمام مخاطبان حتی منتقدان عزیز سپاسگزاریم. باور داریم خالی از اشتباه و کاستی نبودیم و نیستیم به ویژه در تولید اثری که مربوط به عظمت امام حسین(ع) است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    0 0
    سلام بر حسین وبرشما بخاطر برنامه خوبی که ساختید اجرتان با امام حسین یاحسین
  • سایه ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    بعضی وقتها خیلی می‌ره رو مخ آدم این احسان علیخانی! از نظر شخصیتی احساس میکنم یه کم مارموزه!! با اون افکار دین ستیز و مزخرفش