عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: به نظر می‌رسد، هنوز حساب و کتاب دقیقی بر صندوق ذخیره فرهنگیان حاکم نیست.

هنوز حساب و کتاب دقیق صندوق ذخیره فرهنگیان مشخص نیست/ پول معلمان کجا می رود؟

جبار کوچکی نژاد در مورد ضرورت تحقیق و تفحص در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان پس از تغییراتی که پیش آمد و اتفاقاتی که برای آن رخ داد، کمی به خود آمد، اما با گذشت زمان بیم آن می‌رود، صندوق ذخیره دوباره به سمت مسیر قبل بر گردد، چرا که مشکلاتی در زمینه درصد کسر از حقوق و سود شرکت‌ها و توجه نکردن به فرهنگیان به عنوان سهام داران این صندوق وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: به ظاهر مدیرعاملانی که روی کار می‌آیند ادعا می‌کنند که سوددهی دارد و مدیرعاملان قبلی ضرر ایجاد کرده‌اند و وضعیت در دوره من بهتر شده و… یکی از اقدامات قابل تامل صندوق ذخیره فرهنگیان این است که به روزرسانی اموال صندوق را مطرح می‌کنند و طبیعتاً با تورمی که ایجاد می‌شود، قیمت اموال هم بالا می‌رود و می‌گویند در صندوق سودآوری داشته ایم.

کوچکی نژاد در ادامه تاکید کرد: به نظر من موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان وضعیت خوبی ندارد و وزارت آموزش و پرورش نیز نظارت و تسلط و ورودی به صندوق ندارد و همه این موارد موجب شده است که اشکالاتی به وجود بیاید.

نماینده مردم رشت در مجلس ضمن اشاره به وظیفه جدی آموزش و پرورش در قبال صندوق ذخیره فرهنگیان، تصریح کرد: این وزاتخانه باید صندوق را مرجع اقتصادی مهمی برای فرهنگیان بداند و به آن ورود پیدا کند.

او در مورد مبالغی که از حقوق معلمان کسر و به صندوق ذخیره واریز می‌شود، اظهار کرد: حداکثر ۵ درصد حقوق و فوق‌العاده شغل فرهنگیان باید کسر و به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان واریز شود، البته باید به موازات آن و به همین میزان کسری، برای فرهنگیان آورده‌ و سودی به صندوق وارد شود. جمع این مبالغ عدد بالایی است. مسئولان صندوق و آموزش و پرورش در مورد اینکه این منابع و مبالغ کجا می‌روند؟ باید توضیح بدهند.

کوچکی نژاد تاکید کرد: به نظر می‌رسد، هنوز حساب و کتاب دقیقی بر صندوق ذخیره فرهنگیان حاکم نیست. ما نیز گلایه‌مندیم و به وزیر آموزش و پرورش نیز در این خصوص نکاتی را یادآوری کرده‌ایم و اینطور که به نظر می‌رسد، صندوق نتوانسته انتظار فرهنگیان را برآورده کند.

او اضافه کرد: هنوز کمیته‌ای برای تحقیق و تفحص در عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان تشکیل نشده است. تحقیق و تفحص دور قبلی جامع بود و دیگر نیازی به این کارها نیست. بلکه نیاز به اصلاح قوانین مرتبط با صندوق داریم.

به گفته این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، می‌توان صندوق ذخیره را به صورت مردمی یا خصوصی اداره کرد و در اختیار فرهنگیان قرار داد؛ او در همین رابطه اظهار کرد: فرهنگیان باید بتوانند روی عملکرد صندوق به صورت مستقیم نظارت و تسلط داشته باشند و حتی انتخاباتی در صندوق صورت بگیرد و فرهنگیان در تعیین مدیرعامل این صندوق نیز بتوانند اقداماتی داشته باشند. روش‌های جدیدی نیاز است تا اشکالاتی که در دوره‌های قبل به وجود آمده بود تکرار نشود.

نماینده مردم رشت در مجلس افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان اگر غیردولتی باشد، مجمع عمومی تشکیل بدهد، می‌تواند هیئت مدیره صندوق را تعیین و تایید کند، ضمن اینکه در این شرایط می‌تواند سالانه گزارشی هم منتشر کند.

او خاطرنشان کرد: نوع نظارت به صندوق باید باز و موضوعی باشد و تا زمانی که اینطور نشود و انحصار دولتی وجود داشته باشد، وضعیت صندوق همینطور خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.