ساری - ایرنا - گرما به همراه رطوبت بالای در استان مازندران آنهم در روزها و هفته هایی که شالیکاران استان مشغول برداشت برنج هستند در صورت رعایت نشدن نکات و توصیه های بهداشتی و مراقبتی لازم می تواند نقطه پُرخطر و آسیب زا برای این قشر باشد مساله که اورژانس مازندران نیز بر آن صحه گذاشته است.

هشدار اورژانس مازندران؛ گرمازدگی در کمین شالیکاران
به گزارش قدس آنلاین، همه سال با شروع فصل گرم سال گرمازدگی عارضه ویژه و خاص در این ایام است که افراد به آن دچار می شوند و در این بین افرادی همچون سالمندان، ‌کودکان و بیماران قلبی، ‌فشارخون و دیابت بیشتر در معرض خطر قرار دارند و اما این موضوع در مازندران بدلایل شرایط کاری ساکنان این منطقه شرایط حادتری دارد.

مرداد و شهریور، ‌ماههای برداشت محصول برنج از اراضی کشاورزی مازندران محسوب می شود و کشاورزانی که به شیوه سنتی مبادرت به انجام این کار می کنند مجبورند ساعت ها با داس خوشه های برنج را درو کنند.

البته درو برنج به یک روز خلاصه نمی شود و زمین های کشاورزی با متراژ بالا این کار چند روز زمان می برد.

مازندران همواره به شرجی بودن شرایط جوی آن مشهور است و دمای احساسی چیزی فراتر از دمای واقعی اعلامی است یعنی اینکه دمای واقعی که توسط دماسنج یک ایستگاه اندازه گیری و از طریق اداره کل هواشناسی استان اعلام می شود از دمایی که شهروندان احساس می کند کمتر است و دمای احساسی درجه بالاتری است.

دمایی که هواشناسی اعلام می‌کند دمایی است که توسط دماسنج در یک ایستگاه، اندازه گیری و به اطلاع عموم می‌رسد. اما فقط این دمای هوا نیست که گرما و سرما را مشخص می‌کند بلکه رطوبت و وزش باد هم با هم و در کنار یکدیگر، شرایط حرارتی محیط را شکل می‌دهند. و با توجه به اینکه مازندران رطوبت آن بالاست همیشه مردم دمایی بیشتر از دمای اعلام شده از سوی نهادهای متولی را احساس می کنند.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران، امسال ۲۰۹ هزار و ۷۳ هکتار اراضی از زمین های کشاورزی مازندران زیر کشت برنج رفته است که ۱۸۰ هزار و ۹۶۱ هکتار از آن زیر کشت ارقام محلی طارم و طارم هاشمی و ۲۸ هزار و ۱۱۲ هکتار نیز به کشت ارقام پرمحصول اختصاص یافت.

در حال حاضر محصول برنج در بیش از ۲۰ درصد اراضی کشاورزی مازندران برداشت شده است و بخش عمده برداشت این محصول طی روزها و هفته های آینده می بایست انجام شود.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث داشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:‌با توجه به اینکه اکثر شالیکاران استان مشغول برداشت برنج کشاورزان هستند برای درامان ماندن از گرمازدگی باید نکاتی را رعایت کنند.

یحیی صالح طبری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای این منظور این افراد می بایست در حین انجام کار برداشت برنج از کلاه استفاده کنند و همچنین مصرف زیاد مایعات را نیز مورد نظر قرار دهند.

وی همچنین به شالیکاران توصیه کرد هروقت احساس گرما کردند برای تجدید قوا و نیز جلوگیری از گرمازدگی به سایه بروند.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث داشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین تاکید کرد :‌کشاورزان در حین کار پوشیدن لباس های نخی و سفید ا فراموش نکنند و زمان استراحت خود را بعد از انجام کار کشاورزی بیشتر کنند.

وی همچنین اعلام کرد :‌از دیگر راهکارها برای در امان ماندن کشاورزان از گرمازدگی تعیین زمان مناسب کار و قبل از گرمای شدید هوا است یعنی اینکه صبح ها زودتر و عصر زمانیکه از شدت گرما کاسته شد به زمین های کشاورزی خود بروند.

این مقام مسوول عنوان کرد:‌ هر چند در حال حاضر تعداد انجام ماموریت های اورژانس مازندران بخاطر گرمازدگی افراد چشمگیر نیست اما با توجه به شدت گرفتن گرما و نیز افزایش برداشت برنج پیش بینی می شود در صورت عدم رعایت نکات لازم موارد گرمازدگی افزایش یابد.

صالح طبری گفت : در ماموریت های اورژانس مازندران که برای گرمازدگی اعزام شدند برخی موارد مربوط به کشاورزان بود.

در همین راستا طی روزهای اخیر اورژانس کشور در خصوص گرمازدگی توصیه هایی ارائه کرده است و بنا به اظهار نظر این سازمان گرمازدگی یکی از شایع ترین دلایل تماس مردم با اورژانس است.

اما اینکه این عارضه چطور اتفاق می افتد؟ ‌کار و فعالیت بدنی سنگین در محیط های گرم و فضاهای بسته فاقد تهویه مناسب رخ می دهد و گرمازدگی یکی از شایع ترین علت بروز آن قرار گرفتن فرد در معرض گرما است.

برای اینکه به گرمازدگی مبتلا نشویم توصیه می شود که افراد در ایامی که گرمای هوا زیاد است از حضور در محیط های گرم و فضاهای بسته بپرهیزند.

گرمازدگی با عارضه هایی همچون ضعف، ‌ بی حالی و خستگی شروع می شود و در ادامه با شدت گرفتن آن می تواند شوک گرمایی، ‌آسیب به اندام های درونی بدنی و مرگ را منجر شود.

گرمازدگی با چه علائمی به سراغ افراد می آید خود نکته مهم برای جلوگیری از شدت گرفتن عوارض آن می باشد.

در مراحل اولیه گرمازدگی، ‌ احساس انقباضات خفیف عضلانی در فرد ایجاد می شود و با پیشرفت عارضه فرد دچار ضعف، بی حالی و خستگی می شود و با شدیدترین این حالت پوست سرخ، ‌ داغ و خشک به همراه افزایش سرعت ضربان قلب، ‌افزایش تعداد تنفس و در صورت عدم انجام اقدامات درمانی لازم می تواند تشنج، ‌کما و مرگ را برای فرد رقم بزند.

البته در کنار همه این مسائل راهکارهایی برای مقابله با این عارضه ناخوشایند فصول گرم سال وجود دارد و توصیه می شود با دیدن فرد گرمازده شده با بردن فرد به نقطه سایه دمای بدنش را بتدریج کاهش دهیم.

برای این کار می توان از اسفنج آغشته به آب و کشیدن بر روی بدن فرد استفاده کرد و قرار دادن کیسه های یخ در کشاله های ران و اطراف گردن نیز در کاهش دمای فرد تاثیر دارد.

پوشیدن لباس های نخی و خنک و مصرف مایعات بخصوص آب میوه ها و مایعات دارای املاح در فصل گرما و برای جلوگیری از گرمازدگی توصیه می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.