نایب رییس دوم کمیسیون انرژی مجلس با اشاره مشکل حوزه برق در کشور گفت: مشکل برق امروز نتیجه عدم برنامه ریزی دولت دوازدهم است.

بیگی نژاد: مشکل برق امروز نتیجه عدم برنامه ریزی دولت دوازدهم است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، هادی بیگی نژاد نماینده ملایردر مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل کمبود برق کشور در مورد عملکرد دولت سیزدهم در زمینه تولید برق گفت :دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل تلاش بیشتری در این حوزه انجام داده و حتی توانسته است تولید برق را افزایش دهد .

وی با بیان اینکه دولت فعلی بسیاری از طرح های بر زمین مانده بخصوص در زمینه تولید برق را به نتیجه رساند، افزود:در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ تولید برق حدود شش هزار تا هفت هزار مگاوات بوده است.

نایب رییس دوم کمیسیون انرژی مجلس در مورد دلایل مشکل ناتزازی برق اظها رداشت : دلایل متعددی برای ایجاد ناترازی برق وجود دارد که مربوط به دولت دوازدهم است به طور مثال طبق برنامه، پنج هزار مگاوات برق باید در سال تولید می شد که به دلیل عدم سرمایه گذاری دولت ، ۲هزار تا ۲هزار و ۵۰۰ مگاوات در این حوزه برق تولید نشد و از طرفی نیز تصمیمات مناسبی نیز برای بهینه سازی مصرف برق باید اخذ می شد که متآسفانه انجام نشده است .

برنامه ریزی برای بهینه سازی مصرف برق، افزایش راندمان نیروگاهها ، افزایش بهره وری نیروگاه ها ، استفاده از لامپ های ال ای دی در سراسرکشور و مراکز عمومی و حذف لامپ های پر مصرف ، اصلاح قیمت ها بدون آسیب به قشر ضعیف جامعه،از جمله مواردی بود که بیگی‌نژاد در مورد راه حل مشکل برق مطرح کرد.

وی با بیان اینکه تولید دستگاه هایی که انرژی بهینه مصرف می کنند نیز در حل مشکل برق کشور بسیار مؤثر هستند، افزود: ما تاکید داریم که رایزنی های لازم باید انجام شود و در همین راستا مهمترین موضوع را طراحی مدل های کاهش تلفات توزیع برق می دانیم که متآسفانه حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد تلفات توزیع برق در شبکه به علت فقدان مدل های مذکور وجود دارد.

نایب رییس دوم کمیسیون انرژی مجلس گفت: این کمیسیون انرژی، قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق را در سال ۱۴۰۱مصوب و به دولت ابلاغ کرد که دولت نیز ملزم به اجرای قانون مذکور است.

بیگی‌نژاد ادامه داد :در حال حاضر حدود ۱۰ هزار مگاوات کسری برق در کشور وجود دارد که ادارات حدود سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ هزار مگاوات برق مصرف می کند که در ایام تعطیل حدود ۲ هزار مگاوات به کاهش مصرف برق کمک می شود یعنی ناترازی به هشت هزارمگاوات می رسد با این وجود، تعطیلی ادارات در کاهش ناترازی برق می تواند مؤثر باشد ولی به طور کامل مشکل برق مرتفع نمی شود.

سال ۱۴۰۲ میزان اوج بار مصرف برق از ۷۲.۷ هزار مگاوات عبور کرده و ۶۲.۹ هزار مگاوات از این میزان تامین شده است.

بر اساس این آمار عمق ناترازی برق از ۲۲.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۳.۴ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است. مدیریت تامین بار و افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور مهمترین دلایل کاهش عمق ناترازی برق است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.