قرار بود مدیران پروژه میدان نفتی مشترک سپهر جفیر پس از۲ سال از ۲۱ حلقه چاه بهره‌برداری کند اما اکنون با گذشت چهار سال نه تنها به بهره‌برداری نرسید بلکه مدعی افتتاح رسمی پروژه هم شده است.

ماجراهای عجیب در میدان نفتی مشترک سپهر جفیر

به گزارش قدس آنلاین، ۲۷ اسفند سال ۱۳۹۶ بود که قرارداد توسعه میادین مشترک سپهر و جفیر(واقع در هویزه) میان شرکت ملی نفت و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد برای یک دوره ۲۰ ساله امضا شد که هدف آن دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۱۱۰ هزار بشکه نفت و تولید تجمعی حدود ۵۱۲ میلیون بشکه در۲۰ سال بود.

شرکت نفتی پاسارگاد

در دولت گذشته بانک پاسارگاد با چراغ سبز بیژن نامدار زنگنه شرکت گسترش انرژی پاسارگاد را به عنوان یکی از شرکت های اصلی ذیل گروه مالی پاسارگاد تاسیس و پس از موافقت مدیران بانک پاسارگاد با ریاست مهدی میر معزی بر این مجموعه( یار دیرین زنگنه در پروژه‌های نفتی) چک سفید امضای زنگنه نیز برای این شرکت به امضا رسید و درهای بهشت به روی آن‌ها باز شد.

 تقریباً پروژه ای در وزارت نفت نبود که گسترش انرژی پاسارگاد آن را بخواهد و شرکت دیگری توان جذب آن پروژه را داشته باشد، عملیات حفاری دریایی و خدمات حفاری میدان گازی پارس جنوبی و بوشهر نیز به این شرکت واگذار شد و سپس نوبت به خوزستان رسید و وزارت نفت، خدمات حفاری این استان را نیز به این شرکت بخشید، ایلام مقصد بعدی شرکت گسترش انرژی پاسارگاد بود و بعد از آن نیز توانست طرح میدان نفتی مشترک سپهر و جفیر را به چنگ آورد، این در حالی است که به باور بسیاری از کارشناسان حوزه نفتی شرکت گسترش از رزومه و توان فنی کافی برای این طرح ها برخوردار نیست و شرکت های صاحب صلاحیت بسیار دیگری مانند قرارگاه خاتم در این بین حضور داشتند.

از طرفی پروژه میدان نفتی مشترک سپهر جفیر مقرر بود پس از  ۲ سال به بهره‌برداری برسد اما با ورود شرکت پاسارگاد به این پروژه وزارت نفت متعهد شد به مدت ۲۰ سال شرکت پاسارگاد را در بهره‌برداری منتفع کند و عملاً بانک و شرکت پاسارگاد همه کاره این پروژه شدند.

میدان نفتی مشترک سپهر جفیر حیات خلوت تیم زنگنه

بر اساس این گزارش، در شرایطی که کشور برای مقابله با تحریم و تامین نیازهای اساسی داخلی به تولید و صادرات نفت نیاز داشت و بهره‌برداری از پروژه میدان نفتی سپهر جفیر می‌توانست نقش کلیدی را در اقتصاد کشور و رفع معضل اشتغال در منطقه(به شرط بومی گزینی) حل کند، این پروژه به عنوان یکی از ابر پروژه‌های میدان نفتی در غرب کارون تبدیل به حیات خلوت تیم زنگنه و اصلاح‌طلبان شده است.

بهره‌برداری با اقدامات غیر اصولی

بر همین اساس، با وجود اینکه طبق قرارداد مقرر شده بود ۲۱ حلقه چاه حفاری شود، مدیران این پروژه با گره زدن تولید و اقتصاد کشور به برجام و صرف بودجه‌های کلان صنعت نفت در این پروژه، با گذشت بیش از چهار سال از قرارداد این میدان نفتی با کوتاه کردن نقشه‌های تولید ازMAPC و تبدیل آن به FTP حفاری‌ها از ۲۱ حلقه چاه و موقعیت‌های سطح الارضی به ۱۲ سپس به ۸ و تنها  تعداد ۴ حلقه چاه با انجام اقدامات سطح الارضی آماده بهره برداری است،که در آخر با اقدامات غیر اصولی به تولید و بهره برداری از یک حلقه چاه رساندند و تا کنون نفتی استخراج نشده است.

 اکنون نه تنها هنوز عملیات حفاری و تکمیل تمامی چاهها به پایان نرسیده بلکه اقدام به انجام استارت آپ غیر ایمن است، بدین معنا که مقدمات و پیش نیازهای عملیات استارت آپ نیز به درستی انجام نپذیرفته و با over ruol کردن سکوئنس های ایمنی و عملیاتی از جمله لیک تست، اخذ گواهی های Rfsu و برگزاری و اخذ تاییدیه pssr، صدور LUN  و سایر موارد مرتبط و بدون هماهنگی و اطلاع رسانی به پیمانکار مجری پروژه و سایر ارکان مرتبط اقدام به انجام استارت آپ بخشی از پلنت و LIVE کردن سیستم کرده‌اند، که باتوجه به فقدان آمادگی تاسیسات پایین دست (نمک زدایی غرب کارون) صرفا جنبه نمایشی تبلیغاتی داشته و  مخاطرات آتی را از بابت تحت فشار ماندن خطوط در بازه زمانی طولانی مدت در منطقه‌ای که در چند صد متری آن روستا واقع شده است به همراه دارد.

ماجراهای عجیب در میدان نفتی مشترک سپهر جفیر

ادعای بهره‌برداری از میدان نفتی مشترک سپهر جفیر

سعید شاد مدیرعامل شرکت اکتشاف، توسعه و تولید پاسارگاد اما در فروردین امسال مدعی شد: در آخرین مرحله از تست‌های تولید روی چاه‌های میدان سپهر و جفیر هستیم و ۱۲ حلقه چاه حفاری شد که به لطف خدا تمام چاه‌ها آماده بهره‌برداری و تولید اولیه بوده و هم اکنون آماده تولید اولیه ۲۱ هزار بشکه نفت در روز هستیم.

 وی افزود: میدان نفتی سپهر و جفیر، در شرایطی می خواهد افتتاح شود که دولت سیزدهم، بدون هیچ نقشی در آن، بزرگترین منتفع آن است، مانند همه پروژه‌هایی که طی دو سال اخیر افتتاح کرده و آن را به نام خود سند زده است.

آیا میدان نفتی مشترک سپهر جفیر افتتاح شد؟

این در حالی است که در آستانه سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به خوزستان رسانه‌های دولتی نوشتند: «میدان نفتی سپهر جفیر آماده بهره‌برداری رسمی است» اما نه رئیس جمهور برای افتتاح در محل پروژه حاضر شد و نه بعد از آن خبری مبنی بر افتتاح پروژه مخابره شد.

علت چیست؟

یکی از مسئوولان پروژه میدان نفتی مشترک سپهر جفیر در این رابطه  گفت: بحث حضور رئیس جمهور که مطرح شد مدیران شرکت پاسارگاد سخت به تکاپو افتادند که شرایط را برای حضور رئیس جمهور فراهم کنند، و یک هفته قبل از حضور رئیس جمهور هفت، هشت برابر هزینه‌ی روزهای معمولی خرج شد و نیروها ۲۴ ساعته کار می‌کردند.

ماجراهای عجیب در میدان نفتی مشترک سپهر جفیر

وی افزود: قاعدتاً زمانی که بحث حضور رئیس جمهور برای افتتاح پروژه‌ای باشد، تیمی از سوی رئیس جمهور قبل از افتتاح  در محل حاضر شده و شرایط را بررسی می‌کنند تا میزان پیشرفت کار  را به اطلاع رئیس جمهور برسانند اما تیم رئیس جمهور وقتی متوجه شد این پروژه شرایط بهره‌برداری و افتتاح را ندارد آن را از لیست برنامه‌های خود خارج کرد.

این مسئوول گفت: ترفند مطرح شدن بهره‌برداری رسمی از پروژه میدان نفتی مشترک سپهر جفیر بدون حضور رئیس جمهور مدیران این پروژه را در حاشیه امن قرار داد، تا بدون هیچ ارائه اسناد مالی و نظارت بر تخلفات فنی و تخصصی پروژه به کار خود ادامه دهند.

اما رسانه‌های اصلاح طلب نهایت استفاده را از شرایط پیش آمده کرده و نوشتند: افتتاح پروژه زنگنه در دولت رئیسی! در حالی که نه تنها پروژه‌ای افتتاح نشد بلکه تخلفات برخی مدیران شرکت پاسارگاد رسانه‌ای شد.

  دستگیری مدیر بانک پاسارگاد

گوه بر این اقوال این است که خرداد ماه امسال، دادستان تهران از پیگیری قضایی و صدور کیفرخواست برای مدیران وقت بانک‌های صادرات و پاسارگاد به اتهام اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور با تصرف غیرقانونی در وجوه بانکی و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۱۲ میلیارد ریال خبر داد.

وی افزود: متهمان ردیف اول و دوم این پرونده  مدیر عامل وقت بانک پاسارگاد و مدیر هلدینگ تابعه آن بانک هستند که به مشارکت کلان در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل نامشروع به میزان ۱۲ میلیارد ریال متهم هستند.

ماجراهای عجیب در میدان نفتی مشترک سپهر جفیر

منبع آگاه در میدان نفتی مشترک سپهر جفیر

یک منبع آگاه در پروژه میدان نفتی سپهر جفیر اظهار کرد: مدیرعامل شرکت اکتشاف، توسعه و تولید پاسارگاد صفر تا صد، سطح الارض پروژه را تحویل یکی از پیمانکاران بزرگ کشور داده، و هنوز کار این پیمانکار به اتمام نرسیده که با پیمانکار دیگری(شرکت تابان انرژی)  وارد مذاکره و قرار دادی منعقد می‌کند.

وی افزود: در این راستا مدیران ارشد شرکت پیمانکار سطح الارض به شرکت پاسارگاد اعتراض کرده و اعلام می‌کنند: ما با شما قرارداد داریم و اضافه کردن پیمانکار دیگر در حالی که پروژه سطح الارض به صورت‌کامل از صفر تا صد را تحویل این شرکت داده‌اید خلاف قانون است و ما از شما مطالبات زیادی بر حسب صورت وضعیت های ثبت شده داریم و باید حقوق پرسنل اجرایی شرکت که بالغ بر ۴۵۰نفر است را پرداخت کنیم.

این منبع آگاه گفت: اما مدیر عامل شرکت پاسارگاد به بهانه اینکه عجله دارد و مجبور است پیمانکار دیگری را اختیار کند طی صورتجلسه‌ای به پیمانکار اعلام می‌کند، تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۴/۲۵مبلغ ۶۱ میلیارد تومان به شما پرداخت می‌کنم.

وی افزود: اما شرکت پاسارگاد نه تنها به وعده خود عمل نکرد و پول پیمانکار اصلی سطح الارض را نداد  بلکه با این بد عهدی سبب شد سه، چهار ماه حقوق کارگران به تعویق بیفتد به دلیل عدم پرداخت حقوق اعتصاب کردند و همچنان بیش از صد نفر از این پرسنل هیچگونه حقوقی دریافت نکرده آند.

این منبع آگاه بیان کرد:  پیمانکاران جز در این پروژه مطالبات زیادی دارند که شرکت پارساگاد نسبت به تعهدات و صورت‌جلسات خود جهت حل مشکلات پروژه متعهد نیست و تنها با روش های نمایشی قصد انجام پروژه را دارد.

ماجراهای عجیب در میدان نفتی مشترک سپهر جفیر

 میدان نفتی مشترک سپهر جفیر هزینه‌های سرمایه‌ای مستقیم آن معادل ۲ میلیارد و ۴۲۷ میلیون دلار و هزینه‌های غیرمستقیم معادل ۴۱۳ میلیون دلار برآورد شده بود.

این پروژه قرار بود ظرف دو سال از ۲۷ میدان نفتی بهره‌برداری شود اما اکنون با گذشت بیش از چهار سال تنها یک چاه آن حفاری شد که هنوز به نفت نرسیده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.