انتخاب کیپ ورد یک علامت سوال بزرگ را برای افکارعمومی و اهالی فوتبال به وجود آورده که نحوه گزینش این تیم برای برگزاری بازی دوستانه با ستارگان فوتبال ایران چه بوده است!

اپیدمی آفریقایی‌های ناشناخته!

به گزارش قدس آنلاین، تیم ملی فوتبال ایران در مسیر آماده سازی برای حضور در رقابت های جام ملت های آسیا در فیفادی پیش رو دو بازی تدارکاتی خواهد داشت تا کادر فنی تیم ملی بتواند میزان آمادگی بازیکنان خود را به شکل کامل محک بزند، اما سوال مهمی که برای علاقمندان و کارشناسان به وجود آمده این است که مبنای انتخاب حریفان تدارکاتی تیم ملی در این برهه چیست؟ 

یوزهای ایرانی باید در اردوی شهریورماه ابتدا به مصاف بلغارستان بروند و سپس با حریف ناشناخته آفریقایی خود بازی کنند، شاید تا پیش از این بازی تدارکاتی با بلغارستان تا حدودی قابل قبول به نظر می آمد اما انتخاب کیپ ورد یک علامت سوال بزرگ را برای افکارعمومی و اهالی فوتبال به وجود آورده که نحوه گزینش این تیم برای برگزاری بازی دوستانه با ستارگان فوتبال ایران چه بوده است!

اپیدمی آفریقایی‌های ناشناخته!

هرچند از نظر مدیران فدراسیون فوتبال کیپ ورد یکی حریف قابل قبول برای تیم ملی ما در این مرحله از اردوی آماده سازی تیم ملی به شمار می رود اما نکته مبهم ماجرا اینست که این تیم با سبک کدامیک از رقبای تیم ملی در بازی های جام ملت های آسیا  شباهت دارد که بناست تیم ملی در برابر آن صف آرایی کند؟ از طرفی این سوال برای منتقدان به وجود آمده که آیا آنها با نفرات اصلی خود برای بازی با تیم ملی مقابل شاگران قلعه نویی صف آرایی خواهند کرد یا اینکه مثل خیلی از بازی های سرکاری تیم ملی در مقاطع مختلف شاهد حضور تیم دوم یا سوم این کشور آفریقایی ناشناخته برابر ایران خواهیم بود؟!

فارغ از این موضوع مساله مبهم دیگری نیز در خصوص برگزاری این دیدار وجود دارد که آیا تیم ملی ایران برای انجام این بازی تدارکاتی هزینه ای نیز متقبل شده است یا اینکه این بازی به صورت مجانی برای فوتبال ملی ایران تمام خواهد شد؟!

کیپ ورد یا همان کوسه‌های آبی، در حال حاضر تیم رده ۶۶ رنکینگ فیفا است و برای ادامه رقابت‌هایش در انتخابی جام ملت‌های آفریقا آماده می‌شود؛ مسابقاتی این تیم در گروه B با بورکینافاسو، اسواتینی و توگو همگروه است. البته آنها با سه برد، یک مساوی و یک باخت و کسب ۱۰ امتیاز در فاصله یک هفته تا پایان این مرحله، صعودشان را به عنوان تیم دوم به مرحله نهایی قطعی کرده‌اند و یکی از تیم‌های حاضر در جام ملت‌های آفریقا در ساحل عاج خواهند بود که زمستان امسال و پس از تعویق یک ساله برگزار می‌شود.

از این رو با استناد به نتایجی که از این تیم در مسابقات انتخابی جامملت های آسیا به ثبت رسیده کاملا مشخص است این بازی بیشتر از آنکه برای ما و تیم ملی ایران منفعت داشته باشد، برای حریف آفریقایی منفعت دارد اما مشخص نیست ما برای این بازی دوستانه آیا به مقوله درآمدزایی فکر کردیم یا اینکه برای بازی با یک تیم ناشناخته متحمل هزینه ای گزاف شدیم که این مساله می تواند سرآغاز یک جنجال بزرگ برای تیم ملی و فدراسیون فوتبال باشد.

اپیدمی آفریقایی‌های ناشناخته!

هرچند در مقطع کنونی هیچ یک از مدیران فدراسیون فوتبال در خصوص این بازی و دیدار تدارکاتی با بلغارستان شفاف سازی لازم را انجام نمی دهد که این دو بازی با چه فرمولی برنامه ریزی و انتخاب شده است اما قطعا پس از برگزاری بازی به احتمال فراوان زوایایی جدیدی از چگونگی انجام این دو دیدار به بیرون درز خواهد کرد که طبیعتا اگر بر اساس منطق و اصول فوتبالی شکل نگرفته باشد می تواند تیم قلعه نویی را همانند تورنمنت کافا با چالشی سخت همراه کند!

بسیاری از منتقدان در مقطع کنونی بر این باورند قلعه نویی و همکارانش برای دستیابی به ثبات روی نیمکت تیم ملی در این برهه بیشتر از آن که به موضوع کیفیت فنی بازی های تدارکاتی فکر کنند به نتیجه دلخواه خود می اندیشند تا به اصطلاح بتوانند به واسطه پیروزی در بازی های تدارکاتی منتقدان را وادار به سکوت کنند تا در آرامش فعالیت خود را انجام دهند اما این فرمول به تنهایی به کمک قلعه نویی و همکارانش نخواهد آمد چون همزمان با برگزاری این بازی های نه چندان با کیفیت رقبای تیم ملی در مسابقات جام ملت های آسیا با حریفان نام آشنا بزرگی بازی می کنند که طبیعتا دستاورد فنی آن دیدارها به مراتب بیشتر از برگزاری بازی های معمولی تیم ملی ایران است و این اتفاق در دراز مدت تبدیل به پاشنه آشیل قلعه نویی و فوتبال ملی خواهد شد که راهی برای برطرف کردن آن وجود ندارد و می تواند در در آینده ای نه چندان دور باعث ناکامی تیم ملی در مسابقات حساس جام ملت های آسیا در قطر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.