تعدادی از شهدای انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس، حج، شهدای ترور و عاشورای حسینی در صحن‌های آزادی، جمهوری اسلامی، قدس و ... حرم مطهر حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) به خاک سپرده شده‌اند. حضور این شهدا فرصت مغتنمی است که در کنار زیارت امام رضا(ع) زمانی را برای زیارت قبور آنها اختصاص دهید.

دیدار دوستان خدا در حرم ولی خدا

آزاده خلیلی:در حرم مطهر علی بن موسی‌الرضا(ع) به جز محل قبور مشاهیر و عالمان، قبور شهدا نیز است. تعدادی از شهدای انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس، حج تمتع سال 66، شهدای ترور و عاشورای حسینی در صحن‌های آزادی، جمهوری اسلامی، قدس و رواق‌های دارالزهد و دارالسلام حرم مطهر حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) به خاک سپرده شده‌اند. حضور این شهدا فرصت مغتنمی است که در کنار زیارت امام رضا(ع) زمانی را برای زیارت قبور آنان اختصاص دهید. امام صادق(ع) می‌فرمایند: زیارت قبر پیامبر(ص)، زیارت امام حسین(ع) و زیارت شهدا برابر است با یک حج مقبول همراه رسول خدا(ص) که بر هر مؤمنی شایسته است خود را از برکات این زیارت بی‌نصیب نکند. طلحة بن عبدالله در مورد سیره رسول خدا(ص) در زیارت قبور شهدا نقل کرده است: «همراه پیامبر خدا(ص) از شهر خارج شدیم، وقتی به مزار شهدا رسیدیم، آن حضرت فرمود: این قبور، آرامگاه برادران ماست و بعد به زیارت شهدا مشغول شد». (بیهقی، سنن کبری، ج 5، ص 249) همچنین از امام صادق(ع) نقل شده: «هر که نتواند به زیارت قبر ما (امامان) بیاید، پس قبر برادران صالح و شایسته ما را زیارت کند». (بحارالانوار، ج 74، ص 311)

به بهشت ثامن‌الائمه(ع) بروید

اگر شما هم دوست دارید از برکات زیارت شهدا بی‌نصیب نمانید، می‌توانید در برنامه زیارت خود، زیارت قبور شهدا را نیز بگذارید. فقط کافی است به ایوان غربی صحن جمهوری بروید؛ آنجا بهشت ثامن‌الائمه(ع) است، آرامگاه شهدای دفن شده در حرم و دیگر مؤمنان. نقل شده فاطمه زهرا(س) پس از رحلت پیغمبر اکرم(ص) هر هفته به کنار قبر عمویش حضرت حمزه در اُحد می‌رفت، دو رکعت نماز می‌خواند، زیارت می‌کرد و برمی‌گشت.

 کدام روزها برای زیارت اهل قبور و شهدا بهتر است؟

اگر می‌توانید، در طول هفته روزهای دوشنبه، پنجشنبه و صبح جمعه را برای زیارت اهل قبور و شهدا انتخاب کنید. براساس روایات وارده، این روزها ثواب بیشتری دارد. حضرت فاطمه زهرا(س) روزهای دوشنبه و عصر پنجشنبه به زیارت قبر شریف رسول خدا(ص) مشرف می‌شدند.

بهترین خواندنی‌ها هنگام زیارت اهل قبور و شهدا

هنگام زیارت اهل قبور و شهدا بهتر است این سوره‌ها را بخوانید: هفت مرتبه سوره قدر، خواندن حمد، ناس، فلق، آیت‌الکرسی هر کدام سه مرتبه و سوره یس.

امام جواد(ع) می‌فرمایند: هر کس بر بالین قبر مؤمنی حضور یابد و رو به قبله بنشیند و دست خود را روی قبر بگذارد و هفت مرتبه سوره مبارکه «انا انزلناه» را بخواند از شدائد و سختی‌های صحرای محشر در امان قرار می‌گیرد.

با شهدا چه بگوییم؟

وقتی به زیارت شهدا می‌روید به آن‌ها سلام کنید، برایشان خیر و رحمت بخواهید و دعا کنید. با آن‌ها درددل کرده و از مشکلات و دغدغه‌هایتان بگویید. به آن‌ها توسل کنید، ان‌شاءالله به خاطر حرمتی که پیش خدا دارند، برایتان دعا می‌کنند و دعایشان مستجاب شود.

برخی از آداب زیارت قبور مؤمنان چنین است:

•       رو به قبله نشستن و گذاشتن دست بر قبر

•       خواندن سوره‌های قدر، حمد، ناس، فلق و یس و آیت‌الکرسی.

•       سلام دادن بر اهل قبور و دعا کردن برای آنان؛ در روایت است که امام صادق(ع) فرمود: این‌گونه سلام دهید: «السَّلامُ عَلَی أَهْلِ الدِّیارِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُوْمِناتِ وَالْمُسْلِمِینَ الْمُسْلِماتِ، أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ وَ إنّا بِکمْ إِنْشَاءَاللَّهُ لاحِقُونَ».

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.