رئیس سازمان غذا و دارو، در واکنش به تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز تجهیزات پزشکی، توضیحاتی داد.

بدعهدی بانک مرکزی در تامین ارز تجهیزات پزشکی/ چوبش را بیماران می خورند

سیدحیدر محمدی، در پاسخ به این پرسش که عنوان می‌شود ارز مورد نیاز تجهیزات پزشکی از طریق بانک مرکزی با تأخیر تأمین می‌شود، گفت: ارز دارو، شیرخشک و تجهیزات پزشکی، با هم به بانک مرکزی ارسال می‌شود و تفاوتی بین آن ها وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر همه لیست‌های ارزی که از طرف تأمین کنندگان ارسال می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر اساس اولویت‌ها، تأمین می‌شود.

حیدری گفت: ممکن است، برخی درخواست‌ها در اولویت تأمین ارز نباشد، مثل تجهیزات زیبایی. اما، سازمان غذا و دارو، قطعاً برای اولویت‌ها، هیچ تبعیضی قائل نمی‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو، در واکنش به گلایه انجمن‌ها از اینکه سازمان با تشکل‌های خاص جلسه هم اندیشی و هم فکری برگزار می‌کند، افزود: ما به طور منظم با اتحادیه‌ها و انجمن‌ها اعم از تولید کنندگان، واردکنندگان و تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی، جلسه داریم و اولویت ما در برگزاری این جلسات، تولید کنندگان هستند.

در همین حال، علیرضا چیذری مدیر اجرایی انجمن مرآت، ضمن قبول برخی از اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص روند تأمین ارز تجهیزات پزشکی، گفت: اینکه رئیس سازمان غذا و دارو گفته است که تأمین ارز بر اساس اولویت‌ها صورت می‌گیرد، کاملاً درست است.

وی با گلایه از بانک مرکزی که نمی‌تواند تمامی خواسته‌های وزارت بهداشت که کاملاً قانونی و به حق است، تأمین کند، افزود: مثلاً اینکه هر ماه نمی‌تواند ۳۰۰ میلیون یورو بدهد و در ۴ ماه گذشته عقب افتاده أست، یک ضربه بزرگ به تأمین کنندگان است و گاه موجب بروز کمبودهایی می‌شود که وقتی آن ها را سفارش می‌دهیم، چند ماه طول می‌کشد تا تأمین شود.

این فعال صنف تجهیزات پزشکی ادامه داد: بانک مرکزی در ۴ ماه گذشته خوب عمل نکرده و باعث شده بیماران خاص، از سازمان غذا و دارو انتقاد کنند. چون همه این مشکلات را از چشم سازمان می‌بینند.

وی افزود: همین وضعیت را بیماران در بعضی از تجهیزات مثل پروتز زانو و کالاهای قلبی، به سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی ربط می‌دهند. در حالی که سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی، لیست را فرستاده‌اند، ولی بانک مرکزی به دلایلی؛ تعهدات خودش را به موقع انجام نداده و متأسفانه کمبودهایی پیش می‌آید که منشأ آن به عدم تأمین به موقع ارز از سوی بانک مرکزی باز می‌گردد.

چیذری ادامه داد: تأخیر در تأمین ارز، گاه سبب می‌شود ماده واسط، ماده اولیه، تجهیزات و…، تأمین نشود و در نتیجه، زنجیره درمان آن بیماری دچار مشکل شود. مثلاً، اگر برای پروتز زانو، ماده پلیمری تأمین نشود؛ یک سال تولید آن طول می‌کشد و اگر ۴ ماه دیرتر ارز تأمین شود، دیگر به درد نمی‌خورد.

مدیر اجرایی انجمن مرآت، در خصوص قیمت گذاری ها و تغییر قیمت‌ها، گفت: چون قیمت گذاری ها و تغییر قیمت‌ها مستقیماً با نظرات انجمن‌ها، تشکل‌ها و موُسسات سنجیده نمی‌شود؛ گاهی تعادل خوبی برقرار نمی‌شود.

چیذری افزود: اصولاً قیمت گذاری دستوری، نه تکلیف است، نه مناسب این نوع تجارت نیست و بهتر است تشکل‌ها، مناسبت‌ها و انجمن‌ها در جلسات قیمت گذاری، صاحب نظر و صاحب رأی شوند تا تعادل و توازن پیش بیاید و از تعارض منافع جلوگیری شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.