توافق اخیر میان دولت سیزدهم و دولت بایدن برای تبادل زندانیان و جاسوسان دوتابعیتی با شماری از اتباع کشورمان که به بهانه دور زدن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در این کشور در بند بودند، اکثریت جمهوری‌خواهان در کنگره را شوکه و عصبانی کرد.

سرعت برنامه هسته‌ای کم نشده است/ واکنش دو نماینده مجلس به پروپاگاندای داخلی و خارجی علیه توافق اخیر ایران و آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، این موضوع سبب شد برخی جریان‌های داخلی که نه انتظار داشتند و نه تمایلی که دولت رئیسی و کسی چون علی باقری مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای در این دوره بتواند چنین دستاوردی را رقم بزند. به همین دلیل در دو روز گذشته شاهد دو خط خبری و پروپاگاندای منفی از سوی برخی رسانه‌های آمریکایی و برخی منتقدان داخلی دولت در برابر این اتفاق مهم بوده‌ایم.

یک خط خبری در آمریکا با این ادعا که ایران برای رسیدن به این توافق سرعت غنی‌سازی و حجم ذخایر خود را کاهش داده، تلاش کرد تبادل زندانیان را به مسائل فنی و برخی خواسته‌های واشنگتن در مذاکرات برجامی گره بزند و خط تبلیغاتی منفی دوم که حامیان و چهره‌های مرتبط با دولت قبل هستند، کوشید آزادسازی دارایی‌های ایران را به طرح نفت در برابر غذا تشبیه کرده، آن را مستقل از احیای برجام و کوچک و ناکارآمد جلوه دهد.

این در حالی است که دولت سیزدهم بارها تأکید کرده بود نه مذاکرات فنی احیای برجام را با موضوعات دیگر ازجمله مسئله انسانی تبادل زندانیان گره خواهد زد و نه حل مشکلات کشور را معطل این مذاکرات می‌کند. در همین حال جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم دیروز در واکنش به ادعای وال‌استریت ژورنال در خصوص کاهش منابع و سرعت غنی‌سازی کشورمان گفت نمی‌تواند این گزارش را تأیید کند و تأکید کرد هیچ مذاکرات فعالی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در جریان نیست.

مجلس بر اجرای قانون اقدام راهبردی نظارت دارد
در همین رابطه شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن رد این ادعا، با اشاره به اینکه سازمان انرژی اتمی مطابق با تکالیف قانون اقدام راهبری حرکت می‌کند، گفت: نه تغییری درروند و سرعت و حجم غنی‌سازی رخ‌داده و نه میزان ذخایر راهبردی مواد غنی‌شده کشور تغییر کرده است.

وی با تأکید بر اینکه توافقی انجام‌نشده که مانع قانون اقدام راهبردی باشد، افزود: تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است و آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران به‌صورت غیرقانونی در کشورهای دیگر هم ربطی به مسائل فنی و موضوع مذاکرات هسته‌ای ندارد و سنخیتی هم باهم ندارند.

گزارشی از کاهش ذخایر مواد هسته‌ای نداریم
وی بابیان اینکه به‌تازگی کمیسیون امنیت ملی با مسئولان سازمان انرژی اتمی جلسه داشت و هیچ گزارشی در خصوص کاهش ذخایر نداریم، افزود: مجلس بر روند حرکت و توسعه برنامه هسته‌ای کشور نظارت دارد، ضمن اینکه در گزارش اخیر مدیرکل آژانس هم به‌صراحت آمده ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران طی سه ماه گذشته بیش از یک‌چهارم افزایش‌یافته و آقای گروسی گفت ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد نزدیک به یک‌تن و ذخایر اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد به بیش از ۱۰۰ کیلوگرم رسیده است.

وی تأکید کرد: هیچ تغییری در برنامه هسته‌ای کشور رخ نمی‌دهد، مگر در چارچوب برجام توافق شود.

اختیار هزینه‌کرد پول‌های آزادشده با ماست
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه دشمنان و جریان‌های مخالف دولت به دنبال تضعیف منافع ملی و دستاوردها ازجمله این توافق هستند، گفت: مقایسه توافق اخیر با وضعیت نفت در برابر غذا یک سفسطه است؛ زیرا دولت ایران زیر بار چنین چیزی نمی‌رود و اموالی هم که آزاد می‌شود به یک کشور دوست ما و در حساب‌های متعلق به بانک‌های ایرانی نزد قطر منتقل می‌شود و اختیار هزینه‌کرد آن‌ها با دولت ایران و بر مبنای نیاز آن است.

دکتر سیدغنی نظری با یادآوری اینکه در توافق اخیر به‌صراحت آمده ایران از این اموال می‌تواند برای خرید کالاهای غیر تحریمی استفاده کند، گفت: اختیار این پول‌ها کاملاً در دست دولت ایران قرار خواهد گرفت و آمریکایی‌ها برای این موضوع تضمین داده‌اند. 

این عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به تهدید ایران به شکایت در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه کره و دیگر کشورهایی که اموال ایران را به‌صورت غیرقانونی بلوکه کرده‌اند، گفت: آمریکایی‌ها هم دریافته بودند فشار بیش‌ازاندازه ساختار تحریم‌های یک‌جانبه آن‌ها را دچار فروپاشی می‌کند، ضمن اینکه عملاً تحریم ایران دیگر معنا ندارد؛ چون ما متخصص دور زدن تحریم‌ها شده‌ایم و آمار فروش نفت و تجارت خارجی ایران که در ۱۰ سال گذشته رکورد به شمار می‌رود، این را ثابت می‌کند.

وی تأکید کرد: این پول‌های آزادشده برای سرمایه‌گذاری، خرید کالاهای غیر تحریمی موردنیاز کشور و کمک به بخش تولید صرف خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.