سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: متاسفانه کمبود داروی انسولین تنها مختص شهرستان رودان یا میناب نیست بلکه این یک کمبود کشوری است.

کمبود داروی انسولین و  شیر خشک رگولار  در هرمزگان

به گزارش قدس انلاین، دکتر حامد فلاح صبح امروز (۲۲ مردادماه) در جمع خبرنگاران، در خصوص کمبود داروی انسولین در شهرستان رودان، افزود: متاسفانه این کمبود تنها مختص شهرستان رودان یا میناب نیست بلکه این یک کمبود کشوری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کل کشور کمبود در خصوص داروی انسولین قلمی نوورپید داریم، اظهار کرد: در حال حاضر مشابه این دارو، تولید داخلی با نام راپیدسولین در داروخانه‌ها موجود است اما با توجه به اینکه تعدادی از پزشکان و یا حتی خود بیماران تمایل به استفاده از نوع قبلی را دارند و از طرفی کمبود این دارو در کشور سراسری است این معضل کماکان وجود دارد.

فلاح اضافه کرد: با توجه به میزان تقاضای بالای این دارو و عرضه محدود در کشور به جهت نظارت بر توزیع دقیق این دارو در شهرستان بندرعباس حدود ۲۰ داروخانه و در سایر شهرهای استان تعداد دیگری داروخانه به عنوان داروخانه منتخب در آینده‌ نزدیک به شهروندان معرفی خواهند شد که توزیع این نوع دارو تنها در این داروخانه‌ها انجام خواهد شد و افراد می‌توانند با مراجعه به این داروخانه‌ها داروی خود را دریافت نمایند.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه در پاسخ به سوال کمبود شیر خشک در استان هرمزگان تصریح کرد: شیر خشک به پنج نوع  یارانه‌ای، رگولار، رژیمی، آلرژیک و متابولیک دسته‌بندی می‌شوند که در نوع رگولار پلن توزیع خاصی وجود ندارد بنا به درخواست داروخانه‌ها به داروخانه‌ها توزیع می‌شود و افراد می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها این نوع شیر خشک را تهیه کنند.

وی ادامه داد: اما شیر خشک رژیمی به داروخانه‌های خاص و شبانه‌روزی داده می‌شود که این‌ها حتما با نسخه پزشک تحویل می‌شوند و حداکثر ۱۲ قوطی برای ۶ ماه به افراد داده خواهد شد، شیر خشک آلرژی که حواله‌ای است و شیر خشک متابولیک که پس از تشکیل پرونده توسط شرکت‌ها به صورت رایگان درب منزل توزیع می‌شود.

فلاح با عنوان اینکه در حال حاضر در زمینه دو نوع شیر خشک رگولار کمبود داریم، اضافه کرد:  نامه‌نگاری لازم انجام و قول مساعد جهت تامین داده شده است.

وی در پاسخ به سوال کمبود داروهای پیوندی در استان هرمزگان، عنوان کرد: در حال حاضر ۹۶۰ بیمار پیوندی از شرق تا غرب استان شناسایی و لیست شده‌اند. پیش از این بیماران برای دریافت دارو باید ابتدا به معاونت غذا و دارو مراجعه و با دریافت نامه به داروخانه‌ها مراجعه می‌کردند که در حال حاضر به جهت تسهیل در وقت و هزینه‌های روند رفت و آمد بیماران، کارشناسان معاونت در داروخانه‌های خاص مقیم می‌شوند که دو روز در هفته در روزهای یکشنبه و چهارشنبه در داروخانه‌های خاص این کارشناسان حضور دارند.

فلاح اضافه کرد: از روز قبل با بیماران در خصوص زمان تحویل دارو تماس گرفته می‌شود و صدور حواله و تحویل دارو همزمان با هم در داروخانه صورت می‌گیرد. برای بیماران مقیم در بندرعباس دارو برای ۲۰ روز تحویل داده می‌شود ولی برای بیماران شهرستان‌های اطراف برای یک ماه و نیم دارو تحویل داده می‌شود.

وی در خصوص طرح شهرک دارویی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۳۸ شرکت دارویی همکار وجود دارد که حدود ۱۲ تا از این شرکت‌ها در استان انبار دارویی دارند اما بقیه شرکت‌ها انبار دارویی‌شان در استان‌های همجوار است که خود باعث تاخیر در روند توزیع دارو در استان می‌شود لذا به جهت رفع این مشکل طبق مذاکرات با استانداری و پیگیری استاندار هرمزگان و ریاست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مقرر شد که در شهرک صنعتی گمبرون زمین رایگان به این شرکت‌ها تحویل داده شود که امید است با ساخت و ساز انجام شده توسط شرکت‌ها تا پایان سال ۱۴۰۳ اکثر شرکت‌های دارویی انبار در استان داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.