نماینده وزیر راه و شهرسازی گفت: عمده تخلفات محرز شده در بازرسی امروز در مشهد به مساله دریافت حق کمیسیون بالاتر از نرخ مصوب، عدم درج نرخ‌نامه، عدم انتقال پروانه کسب، استفاده از اجاره نامه منسوخ یا عدم درج نرخ کمیسیون بود.

عدم درج نرخ‌نامه و حق کمیسیون چندبرابری ۵ بنگاه املاک را در مشهد پلمب کرد

به گزارش قدس خراسان، صبح روز یکشنبه ۲۲ مردادماه، گشت نظارت بر بازار املاک و مسکن به همراه فرماندار مشهد و دیگر مسوولان متولی، به سراغ برخی بنگاه‌های مشاوره املاک متخلف در سطح شهر رفت.

تیم نظارتی ابتدا از چند بنگاه مسکن در محدوده خیابان معلم بازدید کردند. طی این بازدید تخلف چند واحد محرز و منجر به پلمب شد. عمده تخلف محرز شده در این بنگاه‌ها عدم درج نرخنامه بود.

در ادامه گشت به منطقه کوثر و هاشمیه مشهد رسید و در این منطقه نیز چند بنگاه بررسی شد. تخلفات این بنگاه‌ها نیز اغلب به بحث عدم انتقال مجوز کسب، عدم درج نرخنامه، دریافت کمیسیون بالاتر از نرخ مصوب و همچنین عدم استفاده از سامانه اجاره بها بود.

حاکمیت سر حقوق مردم مماشات نمی‌کند

فرماندار مشهد در حاشیه این بازدید میدانی بیان کرد: باتوجه به اینکه در جلسات شورای مسکن شهرستان تصمیم گرفتیم برای نرخ گذاری و ساماندهی نرخ اجاره بها اقداماتی انجام دهیم، در سال ۱۴۰۲ به این جمع بندی رسیدیم که این نرخ مصوب را در قالب نرم افزاری به همه بنگاه‌های املاک اعلام کنیم و براساس آن بر بازار نظارت کنیم. این مصوبه از ۱ مردادماه به تمام مشاوران املاک ابلاغ شده است.

محسن داوری ادامه داد: طی سرکشی از بنگاه‌های املاکی که شکایت‌هایی از آن‌ها به دست ما رسیده بود، دو واحد صنفی در بلوار معلم به هیچ عنوان ابلاغیه جدید را اخذ نکرده بودند و در نهایت پلمب شدند. یک واحد نیز در کوثر با وجود درج نرخ نامه جدید، طبق ضوابط عمل نکرده و در نهایت براساس قانون پلمب شد. براساس مصوبات ساماندهی مسکن و اجاره بها با متخلفین برخورد سختی خواهیم داشت. حاکمیت سر حقوق مردم با هیچکس مماشاتی ندارد.

پلمب ۲۵۰۰ بنگاه املاک متخلف در کشور

در ادامه نماینده وزارت راه و شهرسازی در امر کنترل و نظارت بر بازار املاک و مستغلات در جمع خبرنگاران بیان کرد: طبق مصوبه هفتمین جلسه شورای عالی مسکن و تاکید رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، مبنی بر راه‌اندازی کارگروه تنظیم بازار مسکن، املاک و مستغلات کشور، یکی از ماموریت‌های مهم این کارگروه، بحث ساماندهی مشاوران املاک است.

علیرضا مهلی در ادامه گفت: از ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری، ما نظارت را بر شهرهای جدید پردیس و پرند شروع کردیم. پس از آن نظارت و بازرسی تهران را نیز به صورت منطقه بندی آغاز کردیم. در هشتمین جلسه با تاکید دوباره رئیس سفرهای استانی اغاز شد و در چهاردهمین سفر استانی نیز به استان خراسان رضوی و شهر مشهد آمدیم.

وی در خصوص آمار بازرسی‌های انجام شده تاکنون در سراسر کشور بیان کرد: ۱۸۸هزار واحد بنگاه املاک در سراسر کشور وجود دارد و طی ۳۰ هزار بازدید صورت گرفته، ۲۵۰۰ واحد به علت جرایمی مثل گران فروشی و عدم درج نرخ نامه پلمب شدند و درمجموع ۱۳۴ میلیارد و ۹۱۰ میلیون تومان براساس پرونده‌های تشکیل شده، جریمه اخذ شده است.

مهلی گفت: این نظارت‌ها منجر به کاهش ۳.۸ درصدی قیمت مسکن در استان تهران و همچنین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش در شهرهای جدید پرند و پردیس شده است. در استان‌های خوزستان، فارس و خراسان رضوی نیز شاهد کاهش اجاره بهای مسکن بودیم که نقطه امیدی برای مردم است.

مردم به پروانه کسب و نرخ‌نامه مصوب توجه کنند

وی در توصیه به مردم بیان کرد: مردم در هنگام مراجعه به بنگاه‌های املاک پروانه کسب و نرخ‌نامه را مشاهده کنند و کد رهگیری را نیز دریافت کنند. همچنین توصیه می‌کنیم مردم  حتما املاک خود را در سامانه ملی املاک ثبت کنند تا مشمول مالیات خانه های خالی نشوند و در بحث تمدید اجاره بها نیز سوداگری به وجود نیاید.

نماینده وزیر راه و شهرسازی گفت: عمده تخلفات محرز شده در بازرسی امروز در مشهد به مساله دریافت حق کمیسیون بالاتر از نرخ مصوب، عدم درج نرخ‌نامه، عدم انتقال پروانه کسب، استفاده از اجاره نامه منسوخ یا عدم درج نرخ کمیسیون بود.

مهلی در پایان ایجاد سامانه اجاره بها در مشهد و استان خراسان رضوی را اتفاقی خوب عنوان کرد  و گفت: امیدوارم این اتفاق تبدیل به یک الگوی موفق در کشور شود و مردم نیز بیشتر از آن استفاده کنند.

پلمب ۱۸ واحد متخلف در یک ماه گذشته

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: از ابتدای سال اتاق اصناف ۱۸۸۵ بازرسی از واحد صنفی مشاوران املاک انجام داده که طی آن ۱۷۲ فرم گزارش بازرسی به ارزش ریالی بیش از ۲۱ میلیارد و ۳۱۳ میلیون ریال تنظیم شده است.

محسن صیادی گفت: در حدود ۱ ماه گذشته نیز ۱۸ واحد بنگاه املاک با دستور تعزیرات حکومتی پلمب شده است.

در مجموع طی این بازدید ۷ واحد مشاور املاک بررسی و ۵ مورد آن‌ها به دلیل تخلفات ذکر شده پلمب شدند. مردم می‌توانند گزارشات و شکایات خود را مبنی بر تخلفات بنگاه‌های املاک از طریق شماره‌های ۱۲۴ و ۱۳۵ ثبت کنند.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.