مشاور امنیت ملی دوران ریاست جمهوری پیشین آمریکا بر این باور است که سیاست دولت فعلی این کشور در ارتباط با اوکراین تنها شکست کی‌یف را به تأخیر می‌اندازد.

بولتون: سیاست بایدن صرفا شکست اوکراین را به تأخیر می‌اندازد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور معتقد است که سیاست دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا در قبال جنگ اوکراین، تنها شکست کی‌یف را به تعویق می‌اندازد.

بولتون در مقاله‌ای در وال‌استریت‌ژورنال نوشت: شکست حملات اوکراین و موفقیت روسیه در دفاع یک علت مشترک دارد؛ تامین کُند، متزلزل و فاقد راهبرد سلاح و کمک نظامی غرب. بحث و کشمکش‌های سریالی بر سر اینکه کدام سامانه یا سلاح ارسال شوند و کدام نشوند، ترس همیشگی از اینکه روسیه علیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) وارد جنگ شود و نیز تهدید کرملین به استفاده از سلاح هسته‌ای، محافظه‌کاری فلج‌کننده‌ای را به غرب تزریق کرده است.

وی اضافه کرد: هرچند انگلیس در دوران نخست وزیری بوریس جانسون پا پس نکشید، اما به نظر می‌رسد که ناتو نسبت به تحقق تعهداتش در راستای احیای کامل حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تمایلی ندارد.

بولتون افزود: ناتوانی اوکراین در پیشروی‌های قابل توجه و دسترسی به موفقیت چشمگیر، فراتر از آنکه اجتناب‌ناپذیر باشد، نتیجه طبیعی راهبرد صرف آمریکا برای به تاخیر انداختن پیروزی روسیه است.

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا درباره تحریم‌های اعمالی علیه مسکو نیز گفت: علاوه بر این، غرب به ویژه واشنگتن باید درباره سیاست تحریمی به طور ریشه‌ای فکر و آن را بازنگری کند. نظریه‌ها درباره اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه بی‌نتیجه بود و تحریم‌های غرب عموماً پراکنده اعمال شد و به معنای واقعی وارد فاز اجرایی نشد.

وی تاکید کرد: این نقص‌ها به جنگ اوکراین محدود نیست و ناتو باید به طور ریشه‌ای و بنیادین، نحوه پیاده‌سازی تصمیماتش را بازنگری کند. اعلام وضع تحریم‌، پروپاگاندای فوق‌العاده‌ای است اما اجرای آن دشوار و طاقت‌فرسا بوده و لزوماً در برخی مواقع باید به طور مخفیانه انجام شود. آمریکا و متحدانش باید درباره ابزارها، رویه‌ها و نیروی انسانی مرتبط با اعمال تحریم، دست به اصلاحات و به‌روزرسانی گسترده بزنند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، ارتش اوکراین از چهارم ژوئن، ضدحملات بی‌حاصلی را علیه مسکو ترتیب داده است. بنا به اعلام این وزارتخانه، نیروهای مسلح اوکراین ظرف ۲ ماه، ۴۳ هزار سرباز، پنج هزار فقره سلاح از جمله ۲۶ فروند هواپیما و ۲۵ دستگاه تانک لئوپارد را از دست داده‌اند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز تاکید کرده است که نیروهای اوکراین در هیچ جبهه و محوری به موفقیت دست نیافته و پیشروی نکرده‌اند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.