۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
کد خبر: 905102

وزیر آب عراق اعلام کرد: پس از مذاکره با ترکیه، جریان ورود آب به این کشور بهبود پیدا کرده است.

بهبود اوضاع آبی عراق پس از مذاکره با ترکیه

‌به گزارش قدس آنلاین به نقل از روداو، عون ذیاب، وزیر منابع آبی عراق، اعلام کرد که پس از مذاکره با طرف ترکیه‌ای، جریان ورود آب به این کشور بهبود پیدا کرده است.

وی تأکید کرد: با یک مدیریت مناسب، این کشور می‌تواند با موفقیت از بحران کنونی آب عبور کند.

وی گفت: به عنوان وزیر منابع آبی، من حدود یک ساعت و نیم با سفیر ترکیه دیدار داشتم و به‌طور صادقانه گفتم که ترکیه به اندازه کافی ذخایر آبی دارد و می‌تواند بدون تحت تأثیر قرار گرفتن پروژه‌هایش به سمت عراق آب رهاسازی کند.

به گفته ذیاب، در سفر هیات کارشناسی عراقی به آنکارا در ماه ژوئن هم ترکیه توافق کرده بود تا جریان آب به سمت عراق را افزایش دهد.

بهبود اوضاع آبی عراق پس از مذاکره با ترکیه

وی می‌گوید: قرار بر این شد که ترکیه از سد عالیسو، آب دجله را به سمت سد موصل و از سد آتاترک، آب فرات را آزادسازی کند، اما طرف ترکیه‌ای در این روند با کندی عمل می‌کند.

گفته می‌شود؛ بحران کنونی آب در عراق باعث شده تا محمد السودانی، نخست وزیر عراق، مجبور شود یک نماینده ویژه را به همراه یک نامه برای حل مشکل و یافتن راه حل به دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، بفرستد.

وزارت آب عراق می‌گوید: ترکیه از حدود سه روز پیش جریان رهاسازی آب به سمت عراق را افزایش داده و مذاکرات تحت نظارت نخست‌وزیر در جریان است. در ماه مارس و در پسِ دیدار سودانی و اردوغان در آنکارا، قرار بر این شد که ترکیه جریان رهاسازی آب به مناطق پایین‌دستی رودخانه‌های دجله و فرات را افزایش دهد.

پایان پیام/‌

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.