۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 905309

علی بهادری جهرمی گفت: اذعان به اینکه تورم خلق شده ناشی از اینست که معادل اموال بلوکه شده کشور در خارج در داخل خلق پول صورت گرفته اعتراف بزرگی است و نهادهای قضایی خوب است آنرا بررسی کنند.

کوتاهی مقامات گذشته در سپرده‌گذاری پول‌های بلوکه شده قابل پیگرد است/ 
دولت قبل در اینستکس نفت در برابر غذا را پذیرفته بود اما نتوانستند آنرا اجرا کنند

قدس آنلاین: سخنگوی دولت با بیان اینکه منابعی به ناحق مسدود شده کشور در خارج با دیپلماسی عزتمندانه و نتیجه گرای دولت آزاد شد.، اظهار داشت: مراحل آزادسازی و انتقال این پولها در حال طی شدن است تا در اختیار ما قرار گیرد.

وی تاکید کرد: کوتاهی‌هایی در گذشته در انتخاب کشورها نوع ارز و حساب‌ها برای سپرده‌گذاری پول‌های کشور صورت گرفته بود مه نتیجه آن کاهش ارزش دارایی‌های کشور شد که البته بانی اصلی آن کشوری است که بر خلاف قانون پول‌های ما را بلوکه کرده بود. متاسفانه پولهای غیر دلار دچار کاهش ارزش بود و نوع حسابها هم هیچ سودی نمیگرفت که این موضوع قابل پیگرد است.

تجارت خارجی ایران قابل محدودسازی نیست

علی بهادری جهرمیت خاطرنشان کرد: منابع ما در کره و عراق در اختیار قرار گرفته و در مصارف غیر تحریمی مصرف می‌شود و مختص به کالاهایی خاص نبوده و حجم تجارت کشور ما به حدی است که قابل محدود شدن نیست. دولت باید مدیریت کند که چه مصارفی از چه منابعی تامین شود تا فشار بر سایر منابع ارزی کشور کمتر شود.

انتظار داریم وقتی چنین دستاوری بدست آمد و نگاه سیاسی به آن نداشته باشیم و اگر کسانی منتفع نیستند با خوشحالی ملت ایران وانمود کنند که خوشحالند.

پولهای آزادشده برای تحقق شعار سال هزینه می‌شود

وی در خصوص محل هزینه کرد این منابع هم با اشاره به اینکه عملکرد دولت در طول دو این بوده است که فضای کشور را نسبت به خارج از کشور شرطی نکند، تصریح کرد: بهره برداری از منابع آزاد شده با هدف توسعه سرمایه‌گذاری‌های مولد در حوزه‌های مختلف و مورد نیاز برای کشور خواهد بود به گونه ای که با جمع‌آوری نقدینگی خلق شده ناشی از این عدم دسترسی‌ها در گذشته، بتوان آثار تورمی آن را تا حدودی کنترل و به کاهش تورم موجود در کشور کمک کند.

بهادری‌جهرمی با یادآوری اینکه برخی مدعی بودند تا FATF پذیرفته نشود و یا برجام آزاد نشود، منابع آزاد نخواهد شد یا در دسترس قرار نخواهد گرفت، افزود: امروز شاهد آن هستیم که با یک حرکت جمعی ملی یعنی کارآفرینان، شاغلان بخش خصوصی، عمومی و دولتی با دیپلماسی عزتمدارانه می‌توان معطل دیگران نبود، شرطی نکرد و نگاه «صفر و یک» به حوزه سیاست خارجی نداشت.

نهادهای قضایی این ادعا را بررسی کنند

وی درباره این ادعا که پولهای آزاد شده از پیش صرف تسویه بدهی دولت قبل شده است، گفت: اذعان به اینکه تورم خلق شده ناشی از اینست که معادل پولهای بلوکه شده در داخل کشور در دولت گذشته خلق پول صورت گرفته اعتراف بزرگی است و نهادهای قضایی خوب است آنرا بررسی کنند.

نفت در برابر غذا را دولت قبل در اینستکس پذیرفته بود

وی با انتقاد از تلاش برخی جریانها برای تشبه توافق اخیر به برنامه نفت در برابر غذا، اظهار داشت: کشوری که تجارت خارجی‌اش در بخش کلا ن منهای نفت و خدمات و دیگر حوزه ها در سال گذشته رکورد ۱۱۲ میلیارد دلار را رقم زده، این یعنی نفت در برابر غذا انجام شده؟ وقتی که ما آمارهای رشد ۲ رقمی در حوزه ماشین آلات را رقم می زنیم این نفت در برابر غذا است؟.

بهادری با تاکید بر اینکه بعضی ادعاها نباید جوری مطرح شود که خنده دار است، گفت: نفت در برابر غذا دوره‌ای در اینستکس توافق شده بود که همانرا هم نتوانستند انجام دهند.  اما الان این ادعا هیچ مصرفی ندارد.

وی افزود: دارو و کالاهای اساسی مورد نیاز ما ۲۰ میلیارد دلار است که بانک مرکز تامین کرده و نباید یک افتار را اینگونه سیاه نمایی کنیم و این نشان دهنده ناراحتی عده‌ای از موفقیت دولت است.

اگر دولت باید پاسخگوی بازار خودرو باشد باید اختیار هم داشته باشد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره محقق نشدن دستور رئیس جمهور برای تعدیل قیمت خودروهای مونتاژی هم با یادآوری اینکه مجلس اختیار قیمت گذاری خودروهای داخلی را به دولت نداده است و به شورای رقابت واگذار کرده که یک نهاد فراقوه ای است، تاکید کرد: نگاه دولت اینست که جبران زیان خودروسازها با افزایش بهره وری و تولید محقق شود، نه افزایش قیمت.

وی اظهار داشت:  بعد از دستور رئیس جمهور هم جلسه‌ای توسط وزیر اقتصاد و معاون اول رئیس جمهور با شورای رقابت برگزار و نظر دولت به آنها منتقل شد، امیدواریم بتوانیم نظارت موثرتری بر بازار داشته باشیم. دولت معتقد است اگر باید پاسخگوی بازار خودرو باشد مجلس باید اختیارات بیشتر و قمیت گذاری را هم به دولت بدهد.

اگر کسی تخلفی در انتخابات دید گزارش کند

وی در خصوصبرخی ادعاها در مرود دخالت دستگاه های اجرایی و حضورشان در انتخابات مجلس نیز با یادآوری  اینکه دولت مجری انتخابات است و موضع شخص رئیس جمهور و دولت در حوزه انتخابات روشن است؛، گفت: حمایت از مشارکت پرشور مردم و حفظ سلامت‌ انتخابات که  در بخشنامه ای که معاون سیاسی وقت وزارت کشور ابلاغ کرد، درج شده بود و بعضا نمایندگان گلایه هایی هم داشتند. 

بهادری جهرمی افزود: بجای کلی گویی هر فرد و گروه یا رسانه‌ای هر اطلاعاتی از تخلف در دستگاه دولت و یا خارج از دولت دارد، به بازرسی ویژه ریاست جمهور و همچنین به شورای نگهبان که نهاد ناظر است، گزارش دهند.

تعیین تکلیف واردات خودروهای کارکرده 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره بلاتکلیفی واردات خودروی کارکرده هم با بیان اینکه واردات ان خودروها در دو بخش مد نظر دولت بوده، گفت: یکی خودروهای کارکرده بخش عمومی، و دیگری خودروهای سواری کارکرده که  در بخش عمومی مثل کامیون، اتوبوس و ون آیین نامه ناظر به واردات خودروهای کارکرده  در کمیسیون های دولت نهایی شده است و به زودی ابلاغ خواهد شد. البته پیش از این برای آنکه در اربعین اتوبوس های شهری با سرعت بیشتری در دسترس قرار گیرد، بخشی از آیین نامه که‌ مجوز واردات اتوبوس های بین شهری بود، به تصویب دولت رسید و در مرحله اجرا قرار گرفت و  وزیر راه و شهرسازی گزارش اجرای آن را در جلسه دولت قرائت کرد.

وی اضافه کرد: در بخش دیگر که خودروهای سواری کارکرده است، آیین نامه اخیرا از سوی وزارت صمت به دفتر دولت واصل شد و در دستور رسیدگی کمیسیون زیر بنایی دولت قرار گرفته است.

بهادری درباره آخرین اقدامات دیپلماتیک برای دریافت حق آبه هیرمند هم با اشاره به بازدید هیئت فنی ایران از تاسیسات آب سنجی دهراوود بر روی هیرمند، و با انتقاد از ممانعت دولت سرپرستی طالبان از بازدید این هیئت از سد کمالخان، گفت: بنابر تصاویر ماهواره ای ما معتقدیم که آب کافی برای رهاسازی در سد وجود دارد. 

وی با بیان انیکه دولت حل مشکل کم‌آبی سیستان را متوقف به مذاکرات دیپلماتیک برای دریافت حقابه هیرمند نمی‌کند، خاطرنشان کرد: دولت از طرق دیگر از جمله اجرای طرح های آبرسانی، انتقال آب از دریای عمان و راه‌اندازی آب شیرین کن ها نیز حل این مشکل را پیگیری می‌کند.

دولت مصمم به ایجاد عدالت آموزشی است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه دولت برنامه ای برای اجرای قانون بر زمین مانده حذف کنکور دارد تا شاهد معضلاتی چون مافیای کنحکور و تقلب و حوادثی مانند چالش اخیر در عزل رئیس سازمان سنجش که دولت مدعی است به دلیل برخرود با تقلب عزل شده نباشیم، گفت: تلاش دولت سیزدهم اینست که نهایت عدالت آموزشی را محقق کند و آینده علمی و شغلی و حرفه ای و حتی خانوادگی افراد با یک آزمون تستی دو ساعته  تحت تاثیر قرارقرار نگیرد و تاععین نشود  و دانش اموزان فرصت بیشتری داشته بااشند تا بتئانند رقابت  کنند برای ساختن آینده ای بهتر برای خودشان و کشور.

بهادری با تاکید بر اینکه امروز کنکور معنای سابق خودش را از دست داده، افزود: امروز کسانی که در کنکور شرکت می‌کنند برای قبولی یا ردی رقابت نمی کنند بلکه برای  محل و رشته تحصیلی رقابت می کنند چون کرسی های دانشگاهی به حدی افزایش پیدا کرده  و تنوع رشته های زیاد است که کسی جا نمی‌ماند.

وی افزود:  علاوه بر این دو مرحله‌ای شدن کنکور مقدار زیادی از فشار  را کاهش داد و تاثیرگذاری مراحل مختلف تحصیلی در دبیرستان و معدل دانش اموزان بر نتایج کنکور که ادامه پیدا خواهد کرد  در مسیر توسعه عدالت آموزشی است. همزمان سعی شد با توجه بیشتر به مناطق کمتر برخرودار و برگزاری کلاسهای آموزشی انلاین با همکاری صدا و سیما و در بستر فضای مجازی آموزش عادلانه تری در اختیار این مناطق قرار گیرد.

اجازه نمی‌دهیم کسی با تقلب جای دانش آموزان درس‌خوان را در دانشگاه‌ها بگیرد

سخنگوی دولت تصریح کرد: یکی از روشهای موثر و مورد تاکید دولت برخورد قاطع و موثر تر با موارد شایع مثل تقلب در کنکور است که دولت در این حوزه بسیار جدی و مصمم است و اجازه  نخواهیم داد هیچ متقلبی جای دانش آموزان با استعداد و درس خواند و تلاشگر را در  کرسی های دانشگاهی قصب کند.

افتتاح آخرین فاز پارش جنوب در آینده نزدیک

وی همچنین از افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این فاز پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی و با توان و تخصص مهندسان ایرانی بزودی به بهره‌برداری می‌رسد.

توافق اخیر نشان داد آمریکایی‌ها واقع نگرتر شده‌اند

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ به سوال دیگری در مورد فرآیند تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا در آستانه سالگرد اغتشاشات سال گذشته نیز با بیان اینکه دولت آمریکا واقع نگرتر شده است و از توهمات فاصله گرفته است، گفت: امیدوارم این موضوع درس عبرتی نیز برای کسانی شود که توهم‌هایی نسبت به ملت ایران در سر داشتند.

وی در خصوص امکان ارتباط میان توافقات اخیر و احیای برجام هم خاطرنشان کرد: موضوع تبادل زندانیان یا موضوع آزادسازی اموال بلوکه شده، ارتباط مستقیمی با حوزه مذاکرات برجام و رفع تحریم‌های غیرقانونی، ندارد اما طبیعتاً تحولات بین‌المللی تاثیرهایی بر روی هم خواهند داشت و ممکن است تأثیرات مثبت و منفی داشته باشند که این اقدام نیز مثبتی بوده است اما ارتباط مستقیم به هم ندارند.

وی افزود: مسیر مذاکرات مسیر خودش را پیش می‌برد اقدامات دیپلماتیک دولت برای لغو تحریم‌های غیرقانونی در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.