کره شمالی برنامه‌های تحت رهبری آمریکا برای برگزاری نشست قریب‌الوقوع شورای امنیت در مورد سوابق حقوق بشری‌اش را به عنوان اقدامی «نفرت‌انگیز» و تنها با هدف دستیابی به جاه‌طلبی‌های ژئوپلتیکی واشنگتن محکوم کرد.

کره شمالی نشست شورای امنیت را «نفرت انگیز» و با انگیزه ژئوپلتیکی دانست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، کیم سون گیونگ، معاون وزیر امور خارجه کره شمالی آمریکا را یک قدرت «رو به زوال» توصیف کرد و گفت، اگر شورای امنیت قرار است با سوابق حقوق بشری کشورها سر و کله بزند، آمریکا باید ابتدای صف قرار گیرد «چرا که یک امپراتوری شیطانی ضد مردمی است که به خاطر انواع بدی‌ها و آسیب‌های اجتماعی کاملا فاسد شده است.»

آمریکا که در این ماه ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، قرار است فردا (پنج‌شنبه) نشستی را در مورد حقوق بشر در کره شمالی برگزار کند.

این نخستین نشست علنی شورای امنیت در مورد مسائل حقوق بشری کره شمالی از سال ۲۰۱۷ میلادی خواهد بود. لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل هفته گذشته به خبرنگاران گفته بود که وولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و الیزابت سالمون، بازرس مستقل سازمان ملل در مورد حقوق بشر در کره شمالی، گزارش خود را به اعضای شورای امنیت ارائه خواهند کرد.

توماس-گرینفیلد در این باره به سفرای آلبانی، ژاپن و کره جنوبی گفت: شورای امنیت باید به جنایت‌ها، بدرفتاری‌ها و اقدامات وحشتناک دولت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی علیه مردم این کشور و همچنین مردم ژاپن و کره جنوبی رسیدگی کند.    

نیت ایوانز، سخنگوی هیات آمریکا در سازمان ملل در واکنش به اظهارات کیم سون گیونگ مدعی شد، نقض‌های حقوق بشری و بدرفتاری‌های کنونی کره شمالی مغایر با اصول منشور سازمان ملل است و مستقیما به برنامه‌های غیرقانونی موشک‌های بالستیک و تسلیحات کشتار جمعی پیونگ‌یانگ مرتبط است.

ایوانز در بیانیه‌ای گفت: مردم کره شمالی رنج می‌کشند در حالی که دولت کره شمالی بخش اعظم بودجه و منابع خود را صرف توسعه تسلیحاتی می‌کند.

از آنجایی که روسیه و چین روابط نزدیکی با کره شمالی دارند و از حق وتو برخوردار هستند، احتمالا همانند گذشته هرگونه اقدام شورای امنیت علیه پیونگ‌یانگ را مسدود خواهند کرد. در نتیجه انتظار نمی‌رود که شورای امنیت در نشست روز پنج‌شنبه اقدام خاصی را اتخاذ کند.

چین و روسیه ممکن است به برگزاری نشست علنی اعتراض کنند چرا که برگزاری چنین نشستی نیازمند حمایت دست‌کم ۹ تن از ۱۵ عضو شورای امنیت است؛ اما مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که این نشست برگزار خواهد شد.

کیم سون گیونگ به کشورهایی که «کورکورانه دنباله‌رو آمریکا» هستند، هشدار داد که درست رفتار کنند.

وی از تمامی اعضای شورای امنیت خواست تا موضع صحیحی اتخاذ کنند و بدانند که قصد و نیت واقعی آمریکا هیچ ارتباطی با مفهوم جهانی حفاظت از حقوق بشر ندارد و تنها با هدف دستیابی به اهداف ژئوپلتیکی کوته‌بینانه و هژمونیکش صورت می‌گیرند.

کیم سون گیونگ همچنین هشدار داد که کره شمالی «قطعا با هرگونه اقدام خصمانه آمریکا که صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره و جهان را تهدید می‌کند، مقابله خواهد کرد و بدون شک از حق حاکمیت، حقوق بشر و منافع مردمش دفاع خواهد کرد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.