معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان گفت: امسال بیش از ۲۰۰ مسجد خدمت‌رسان زائران خواهند بود. سال گذشته ۵۱۸ منزل و بیش از ۱۵۰ حسینیه، سوله اسکان و مدرسه نیز فعال شدند و خدمت‌رسانی کردند. امیدواریم امسال نیز با همه توان به زائران خدمت کنیم. 

خدمت‌رسانی ۲۰۰ مسجد به زائران دهه پایانی صفر 

به گزارش قدس خراسان، حجت‌الاسلام امیرحسین احمدنیا صبح روز چهارشنبه ۲۵ مردادماه در نشست خبری برنامه‌های روز جهانی مسجد در مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان در ابتدای این نشست با اشاره به سالروز به آتش کشیده مسجدالقصی توسط رژیم صهیونیستی و علت نام گذاری به نام روز جهانی مسجد اظهار کرد: این روز فرصتی است برای کمک به شناخت جایگاه و شان مساجد در حکمرانی اسلامی. روز مسجد یک روز انقلابی و بهانه‌ای است برای مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی. 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان ادامه داد: امسال تصمیم گرفتیم در ایام هفته جهانی مسجد ویژه برنامه‌های مختلفی را در سطح استان و شهرستان‌ها برگزار کنیم.امام خمینی(ره) در ابتدای پیروزی انقلاب فرمودند پیروزی ما برای اداره مسجد است و اگر مسجد و مرکز ستاد اسلام تقویت شود، نباید ترسی از دشمن داشته باشیم. درواقع از نگاه امام(ره) مسجد مرکز ستاد اسلام و مغز متفکر جامعه اسلامی است. همچنین رهبر معظم انقلاب نیز مسجد را هسته مقاومت و محور فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه معرفی کرد. 

وی با اشاره به جایگاه همه جانبه مسجد در جامعه اسلامی از اجرای دو طرح ویژه خبر داد و گفت: نمایشگاه مسجد شایسته  و همچنین طرح مساجد معمور با عنایت به فرمایشات رهبری در این ایام اجرایی می‌شوند. نمایشگاه مسجد شایسته برگرفته از فرمایشات رهبری است که فرمودند مسجد اگر به کیفیت شایسته برسد، هزینه‌های مادی و معنوی زیادی از دوش مردم، جامعه اسلامی و مسؤلان برداشته خواهد شد. 

احمدنیا ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در دیداری با ائمه جماعت بیان کردند که مسجد باید تا پاسی از شب برقرار و محل رفت و امد دائمی مردم باشد. از این رو از تیرماه سال جاری طرحی را تحت عنوان مسجد معمور تدوین کردیم. 

۱۱۰ مسجد اماده اجرای طرح مساجد معمور 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان این که هدف اصلی این طرح جامه عمل پوشاندن به درخواست رهبر معظم انقلاب است ادامه داد: امروز ۱۱۰ مسجد در مشهد در نظر گرفته شده که نمونه ازمایشی ما برای اجرای طرح مسجد معمور خواهند بود. 

وی در ادامه به تبیین اهداف این طرح پرداخت و مطرح کرد: علاوه بر اجرای مطالبه رهبری، این طرح را برای تحقق مسجد تراز انقلابی، امر مسجد محوری، محله اصلاحی مسجدمحور، بازگشت به کارکرد اصلی و تبدیل شدن به قلب تپنده جامعه، زمینه سازی در راستای جامعه پردازی دینی با محوریت مسجد و ایجاد نهادهای خدمت رسانی در عرصه‌های مختلف و بسترسازی تحقق تمدن نوین اسلامی اجرا خواهیم کرد. 

احمدنیا ادامه داد: در سه سال گذشته مرکز رسیدگی به امور مساجد، برای برخی تشکل‌های مسجدی بسترسازی کرده است. برای مثال با تفاهم با دادگستری بیش از ۵۰۰ مرکز حل اختلاف مسجدمحور در استان داریم. همچنین در تفاهم با کمیته امداد بیش از ۴۰۰ مرکز نیکوکاری، توانمندسازی و اشتغال آفرینی در استان ایجاد کردیم. علاوه بر این ۱۰۵ پایگاه ازدواج آسان و فرزندآوری در مساجد مشهد، با تفاهم با اداره اوقاف مشغول به کار هستند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اشاره به اینکه مساجد معمور باید حداقل ۱۰ تشکل را به صورت فعال داشته باشند بیان کرد: پایگاه‌های بسیج خواهر و برادر، ازدواج آسان و فرزندآوری، نیکوکاری و توانمندسازی، شورای امر به معروف و نهی از منکر مسجدمحور، شورای حل اختلاف مسجدمحور، دارالتحفیظ و تاکید به امر حفظ قرآن با حمایت آستان قدس رضوی، مهدکودک‌های قرانی، پایگاه قرانی به عنوان یکی از مطالبات جدی رهبری، کانون فرهنگی هنری مساجد با حمایت اداره کل ارشاد و هیئات مذهبی مسجد محور از جمله تشکل‌هایی است که باید در مساجد معمور وجود داشته باشد. 

وی ضمن بیان اینکه طرح مساجد معمور برای نخستین بار در سطح کشور اجرا می‌شود گفت: در این طرح بنا داریم مساجد از اذان صبح تا ساعت ۲۲ فعال باشند. البته در ابتدای طرح ساعت فعالیت مساجد از ۸ صبح تا ۲۲ خواهد بود. این طرح از ۳۰ مردادماه به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد.  

بیش از ۵۰ مسجد به جاماندگان اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند 

احمدنیا در خصوص طرح هم‌محله‌ای امام رضا(ع) و اقدامات دهه آخر صفر گفت: سال گذشته با محوریت مساجد برنامه جاماندگان اربعین را برگزار کردیم که طی آن ۴۰ موکب مسجدی در خیابان امام رضا از ۶ صبح تا ۸ شب خدمت‌رسانی داشتند و بیش از ۱ میلیون زائر و مجاور از خدمات مواکب مسجدی استفاده کردند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان ادامه داد: امسال نیز در روز اربعین در خیابان امام رضا، حدفاصل میدان ۱۵ خرداد تا حرم مطهر از ۸ صبح تا ساعت ۲۰ مراسم جاماندگان اربعین را برگزار خواهیم کرد که طی آن ۵۵ مسجد  غرفه دارند و به خدمت‌رسانی مستمر خواهند پرداخت.  

وی در خصوص میزبانی از زائران دهه پایانی صفر گفت: در این طرح مساجد در ۴ عرصه یعنی اسکان رایگان، حمل و نقل رایگان، نذر خدمت و مهارت و موکب داری خدمت رسانی می‌کنند. سال گذشته بیش از ۸۰هزار نفر در هرشب از اسکان رایگان مساجد و حسینیه‌ها استفاده کردند. 

احمدنیا افزود: امسال بیش از ۲۰۰ مسجد خدمت‌رسان زائران خواهند بود. سال گذشته ۵۱۸ منزل و بیش از ۱۵۰ حسینیه، سوله اسکان و مدرسه نیز فعال شدند و خدمت‌رسانی کردند. امیدواریم امسال نیز با همه توان به زائران خدمت کنیم.

مساجد الگو در نمایشگاه مساجد شایسته معرفی می‌شوند 

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به و دبیر اجرایی نمایشگاه مسجد شایسته درخصوص نامگذاری این نمایشگاه گفت: رهبری تاکید داشتند که اگر مسجد کیفیت شایسته را بدست بیاورد، هزینه‌های مادی و معنوی زیادی از دوش مردم، جامعه اسلامی و مسؤلان برداشته خواهد شد. 

حجت‌الاسلام حسین امامی گفت: این نمایشگاه از ۳۰ مردادماه لغایت اول شهریور از ساعت ۱۵  تا ۲۳ در محل گذر گلستان برگزار خواهد شد. پایه و اساس این نمایشگاه گفتمان است. این نمایشگاه در ۳۵ غرفه برپا می‌شود که شامل موضوعاتی همچون انتشارات مساجد، طرح شهید اصلانی، طرح نذر هشتم و آزادسازی زندانیان، مرکز نیکوکاری و توانمندسازی و قرارگاه ازدواج آسان است. 

وی ادامه داد: مساجد موفق نیز به عنوان مصداق و نمونه در نمایشگاه حاضر می‌شوند و فعالیت‌های خود را به نمایش می‌گذارند.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.