نماینده‌های کنگره آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور کشورشان از اینکه دولت این کشور از بیم تهدیدهای ایران قادر به فروش نفت توقیف‌شده ایران نیست ابراز خشم کرده‌اند.

ناتوانی آمریکا در فروش نفت توقیف‌شده ایران خشم نماینده‌های کنگره را برانگیخت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، گروهی متشکل از اعضای هر دو حزب و هر دو شاخه نهاد قانونگذار آمریکا (مجلس سنا و مجلس نمایندگان) طی نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور کشورشان از ناتوانی واشنگتن در فروش 800 هزار بشکه توقیف‌شده ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. 

اشاره این گروه از نماینده‌های کنگره آمریکا به گزارش‌هایی است که نشان می‌دهند 800 هزار بشکه نفت توقیف‌شده ایران از حدود 11 هفته پیش در سواحل تگزاس سرگردان است و شرکت‌ها و طرف‌های آمریکایی از بیم اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی ایران تمایلی به تخلیه محموله آن ندارند. 

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال حدود چهار هفته پیش با گزارش این موضوع نوشت نفت مذکور در یک نفت‌کش یونانی قرار دارد که در ساحل تگزاس مستقر شده، اما چند هفته است که در این نقطه سرگردان مانده است. 

دادستان‌های آمریکایی چند ماه پیش با متهم کردن مالک یونانی این نفت‌کش به نقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران آن را مصادره و به سمت ساحل شهر «گالوستون» در ایالت تگزاس هدایت کردند. 

گارد ساحلی آمریکا مجوز تخلیه بار این نفت‌کش به نام «سوئز راجان» را صادر کرده است.  «سوئز راجان» یک نفت‌کش تحت پرچم جزایر مارشال است که از تاریخ ۳۰ ماه مه (۹ خرداد) در ساحل «گالوستون» واقع در ۸۰ کیلومتری شهر «هیوستون»، پرجمعیت‌ترین شهر ایالت تگزاس لنگر انداخته، اما کارگزاران شرکت‌های کشتی‌رانی از قبول آن امتناع می‌کنند. این نفتکش به دلیل اندازه و وزنش نمی‌تواند وارد اسکله شود و لازم است نفت خام آن توسط کارگزاران شرکت‌های باربری به کشتی‌های کوچک‌تر منتقل شوند. 

اما شرکت‌هایی که چنین انتقال‌هایی را انجام می‌دهند از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به انجام کارهای مربوط به این نفت توقیف‌شده را ندارند. 

نماینده‌های کنگره آمریکا در این نامه خطاب به بایدن نوشته‌اند: «این نامه را به منظور درخواست اطلاعات اضافی درباره ادعاهای تهدید و ارعاب از سوی ایران علیه شهروندان و شرکت‌های آمریکایی می‌نویسیم. گزارش‌ها حاکی است که این ارعاب‌ها مانع از انتقال نفت از سوئز راجان شده‌اند.»

در ادامه این نامه آمده است: «توانایی یک سازمان که در فهرست سازمان‌های تروریست خارجی قرار گرفته در مانع‌تراشی برای انتقال دارایی‌های توقیف‌شده در داخل آب‌های سرزمینی آمریکا یک اقدام هراس‌افکنانه بی‌سابقه است که امنیت ملی ما را تضعیف می‌کند.»

در ادامه این نامه آمده است: «هیچ شهروند یا شرکت آمریکایی هرگز نباید بابت کمک به اجرای قانون یا انجام تجارت قانونی با بیم تهدید از سوی یک سازمان تروریست خارجی مواجه باشد.»

 قانونگذاران آمریکایی تأکید کرده‌اند از تعهد دولت جو بایدن برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس سپاه و همچنین توقیف محموله نفت ایران حمایت می‌کنند. 

خبرگزاری رویترز حدود سه هفته پیش گزارش داده بود محموله نفت خام ایران که توسط ایالات متحده آمریکا توقیف شده برای هشتمین هفته است که در سواحل تگزاس سرگردان است.  

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع از موضوع نوشته بود تمایلی به تخلیه این محموله توقیف‌شده وجود ندارد چرا که نماینده‌های تجاری نگرانند چنانچه کشتی‌ای اقدام به انتقال نفت توقیف‌شده ایران بکند توسط مشتری‌ها کنار گذاشته خواهد شد. 

یک منبع به خبرگزاری رویترز گفت شرکت‌های کشتی‌رانی نگران هستند که چنانچه نفت خام ایران را به کشتی خودشان انتقال دهند دیگر خریداران نفت در سفرهای آینده از کشتی آنها استفاده نخواهند کرد. 

وی با بیان اینکه این کشتی هنوز به دنبال شرکتی برای انتقال این محموله نفت خام است اضافه کرد: «تیم حقوقی ما گفت که ابدا این کار را نکنید.»

خبرگزاری رویترز نوشته شرکت‌های کشتی‌رانی بازرسی‌ها بر کشتی‌های اجاره‌ای خودشان را افزایش داده‌اند و احتیاط می‌کنند از نفت‌کش‌هایی که اقدام به انتقال نفت خام از کشورهای تحریم‌شده می‌کنند استفاده نکنند. در حالت معمول، شرکت‌ها سه یا چهار قرارداد ترابری آخر کشتی‌ها را چک می‌کنند. 

یک کارشناس مسائل صنعت نفت در غرب به رویترز گفت ناتوانی در تخلیه محموله این کشتی تا حدی هم به دلیل بیم از انتقام ایران است زیرا تهران تهدید کرده از هر شرکتی که اقدام به تخلیه نفت توقیف‌شده‌اش بکند انتقام خواهد گرفت. 

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های گذشته نسبت به تخلیه این نفتکش هشدار داده‌اند. به عنوان مثال، سردار «علی فدوی» جانشین فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال تخلیه نفت نفتکش ایرانی توسط امریکایی‌ها  گفت: «یکی از سیاست‌های ما در قبال دشمنان این ملت مقابله به مثل است.»

سردار فدوی در این اظهارات که ماه پیش مطرح شد در ادامه تأکید کرد: « این سیاست به عنوان یک سیاست متقن است و کسی نمی‌تواند از آن جلوگیری کند.»

قبل‌تر از آن، سردار علیرضا تنگسیری در واکنش به دستور دادستان فدرال آمریکا مبنی بر تخلیه و جابجایی محموله سرقتی نفت ایران در بخش خبری ۱۴ سیما، گفته بود: «دوران بزن دررو تمام شده است. واقعاً اگر بزنند،‌ می‌خورند و باید منتظر آن باشند.»

فرمانده نیروی دریایی سپاه تصریح کرد:‌ «اکنون اعلام می‌کنیم اگر هر شرکت نفتی آمریکایی بخواهد نفت ما را از این نفتکش تخلیه کند،‌ مسئول می‌دانیم. همچنان که آمریکا را هم مسئول می‌دانیم.»

نماینده‌های کنگره آمریکا در این نامه تصریح کرده‌اند برنامه‌ای که دولت آمریکا برای توقیف نفت ایران به اجرا گذاشته از سال 2019 به این سو اقدام به توقیف بیش از 200 میلیون دلار از نفت ایران کرده است. 

آنها خاطرنشان کرده‌اند توقیف این محموله‌های نفتی باعث درآمدزایی برای خزانه‌داری آمریکا می‌شود و این منابع مالی را می‌توان به «قربانیان تروریسم» پرداخت کرد. قانونگذاران تصریح کرده‌اند 800 هزار بشکه نفتی که توقیف شده 56 میلیون دلار ارزش دارد. 

منابع مطلع می‌گویند نفتکش سوئز راجان بعد از گزارش‌های یک شرکت خصوصی ضد ایرانی در آمریکا به نام «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) زیر ذره‌بین دولت آمریکا قرار گرفت.

مطابق این ادعا، گروه «اتحاد علیه ایران» هسته‌ای با استناد به تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های مربوط به رصد تردد کشتی‌ها سوئز راجان را به حمل نفت تحریم‌شده ایران متهم کرده بود.  

«مارک والاس»، مدیر عامل UANI چندی پیش به وال‌استریت‌ژورنال گفت: «اگر شرکت‌های کشتی‌رانی و صنایع مرتبط در فضای هراس از انتقام ایران زندگی کنند آمریکا قادر به اجرای تحریم‌های مربوط به قاچاق نفت نخواهد بود.»

دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در سال ۱۳۹۷ تمامی تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق را علیه ایران به اجرا درآورده است. آمریکا کشورها و شرکت‌های ثالث را نیز ملزم به اجرای تحریم‌های سرزمینی خود علیه ایران کرده است. 

جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر غیرقانونی بودن تحریم‌های ایالات متحده آمریکا اعلام کرده از تمامی امکانات خود برای مقابله با این تدابیر ظالمانه و غیرانسانی استفاده خواهد کرد.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.