قدس آنلاین-حمید رضا بی‌تقصیر: در مجموعه ای که پیش روی شماست می توانید مطالبی متنوع همچون:دعای امام حسین(ع) در پیشامدهای عظیم،«طی الارض» چیست؟،بالاترین و پایین‌ترین سطح زندگی در جهان،سنن عجیب هندوستان و... مطالعه فرمائید<BR>

از "قدیمی‌ترین بازی روی زمین" و "انتقام با سرقت اطلاعات فوق سری" تا "پرستش زنی کوتاه قد در هند"

دعای امام حسین(ع) در پیشامدهای عظیم
از حضرت زین‌العابدین علیه السلام روایت شده که می‌فرمایند: "پدرم در روز عاشورا مرا به سینه خویش چسبانید و در حالی که از زخم‌هایشان خون، فوران می‌کرد، فرمود: ای فرزند! دعایی را که فاطمه علیها السلام آن را به من آموخت فراگیر، او از رسول الله صلی الله علیه و آله و آن حضرت نیز از جبرییل آن را فرا گرفته بود تا در حوائج، مهمّات، اندوه و حوادث تلخی که بر او وارد می‌شود و پیش‌آمدهای عظیمی که رخ می‌دهد آنرا بخواند."سپس فرمود: بخوان: بِحَقِّ یس وَ الْقُرآنِ الْکَرِیمِ وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرآنِ الْعَظِیمِ یا مَنْ یَقْدِرُ عَلَی حَوائِجِ السّائِلِینَ یا مَنْ یَعْلَمُ ما فِی الضَّمِیرَ یا مُنَفِّسَ عَنِ الُمَکُرُوبِینَ یا مُفَرِّجَ عَنِ الْمَغْمُوْمِینَ یا راحِمَ الشَّیْخِ الْکَبیرِ یا رازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِیرِ، یا مَنْ لا یَحْتاجُ اِلَی التَّفْسِیرِ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی کَذا وَ کَذا به جای«و افعل بی کذا و کذا» حاجات خود را ذکر کنی. (دعوات، قطب‌الدین راوندی، ص54)
پیش بینی ظهور مختار ثقفی
آیت‌الله العظمی خوئی درباره مختار می‌نویسد: « اخبار و روایاتی که درباره مختار رسیده، دو قسم است: نخست؛ اخباری در مدح و ستایش او و دوم؛ اخباری که در مذمت اوست. اما اخبار در مدح، قوی‌تر و برتر است.» در کتب « ملاحم و فتن» از طرق شیعه و سنی از پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) و روایاتی به عنوان پیشگویی حوادث آینده، به چشم می‌خورد.یکی از حوادثی که در اختبار غیبی پیامبر و ائمه(ع) وجود دارد قیام و شهادت امام حسین(ع) و حوادث بعد از آن از جمله قیام مختار است.«مقدس اردبیلی» روایتی از امام علی(ع) نقل می‌کند که حضرت فرمود:«به زودی فرزندم حسین، کشته خواهد شد، ولی دیری نخواهد پایید که جوانی از قبیله «ثقیف» قیام خواهد کرد و از این ستمکاران، انتقام خواهد گرفت به طوری که تعداد کشته‌های آنان به 383 هزار نفر خواهد رسید.»ممکن است بعضی این رقم را دور از واقعیت و اغراق‌آمیز تلقی کنند، اما آنچه مسلم است در واقعه قیام مختار، جمع کثیری از دشمنان اهل‌بیت(ع) و مسببان فاجعه کربلا به هلاکت رسیدند، البته سران آنان که اغلب در عراق بودند، به دست مختار و یارانش کشته شدند که تعداد آنان را می‌توان چندین هزار تن، تخمین زد و از آنجا که در جریان فتح کوفه، تعداد زیادی از دشمنان اهل‌بیت کشته شدند و در شورش بعد از پیروزی مختار نیز جمع بسیاری در معرکه هلاک گشتند و در ماجرای جنگ ابراهیم که منجر به شکست لشکر شام، به فرماندهی ابن‌زیاد شد، طبق تواریخ معتبر از لشکر 80 هزار نفری شام، تعداد اندکی جان سالم به در بردند، بنابر این، رقم فوق بعید نیست.
«طی الارض» چیست؟
طی الارض یعنی:« در لحظه ای به هر جای زمین رفتن». طی الارض، امری است غیر عادی و مافوق قدرت طبیعی انسان و انجام آن، برای کسی میسر است که سلسله علل طبیعی را تحت تصرف قدرت خود درآورد. مهمترین مسئله دراین باره کسب معرفت نفس است که انسان بداند می تواند با سیر و سلوک صحیح و مشروع، مظهر تجلی اسماء و صفات الهی گردد. برای رسیدن به این معرفت، پاک‌سازی خود از آلودگی‌های نفسانی و آراسته شدن به صفات الهی، طبق شریعت الهی، مهمترین کار می باشد. بر طبق حدیث «قرب نوافل»، انسان می تواند تا جایی پیشرفت کند که خداوند، چشم و گوش و زبان و… او گردد؛ یعنی همه¬ کارهای او الهی شود. البته سلوک در این مسیر حتماً باید با مددگیری از اهل بیت(ع) و تحت اشراف استادی اهل سیر و سلوک انجام شود .آیا طی الارض که بزرگان دینی ما انجام می‌دادند با کاری که بعضی از مرتاض‌ها(رد شدن از دیوار چین) انجام می‌دهند تفاوتی دارد؟ اما طی الارض از این جهت که کاری است که هر انسانی توان انجام آن‌را ندارد با کار مرتاض‌ها فرقی نمی‌کند به طور واضح‌تر اینکه وجه اشتراک طی الارض و کارهای مرتاض‌ها در این است که از دست هر کسی بر نمی‌آید و فقط کسانی که یکسری سختی‌هایی را تحمل کرده‌اند چه انسان خوبی باشند و چه انسان بد به آن دست می‌یابند زیرا ریاضت و نتایج آن، تحت نظام علّی و معلولی قرار دارد؛ یعنی، اگر علت (به مشقّت انداختن جسم) ایجاد شد، معلول (تقویت روح در بعدی از ابعاد) نیز حاصل می‌شود. حال این علّت و معلول، ممکن است در قالب یک نظام ارزشی و الهی شکل بگیرد و یا ممکن است خارج از این نظام باشد. درست مثل یک چاقوی تیز که می‌توانیم در راه صحیح و یا غلط از آن بهره‌برداری کنیم و ممکن است این چاقو از طریق صحیح تیز شده باشد و یا از راه غصبی. بنابراین تقویت روح چیزی شبیه تیز کردن چاقو است. لکن در سایه ریاضت‌های دینی، علاوه بر اینکه نفس انسان قدرتمند می‌شود و او به کمالاتی می‌رسد؛ به سعادت واقعی و جاودان نیز دست می‌یابد. این امری است که با ریاضت‌های غیر دینی حاصل نمی‌شود . اختلافات بسیاری بین طی الارضی که توسط سلوک عرفانی مذهبی بدست می‌آید با طی الارضی که با ریاضت‌های مرتاض‌های هندی حاصل می‌شود،می‌باشد .
چند دعای ناب از کودکان
جشنواره بین‌المللی «دستهای کوچک دعا» سه سال است که در تبریز برگزار می‌شود . این جشنواره دعاهای بچه‌های دنیا را جمع ‌آوری می‌کند و برگزیدگان را به تبریز دعوت و به آنها جایزه می‌دهد. دعاهایی که می‌خوانید از بچه‌های ایران است. لطفاً آمین بگوئید:« آرزو دارم سر آمپول‌ها نرم باشد!»،« خدای مهربانم! من در سال جدید از شما می‌خواهم اگر در شهر ما سیل آمد فوراً من را به ماهی تبدیل کنی!»،« ای خدای مهربان! پدر من آرایشگاه دارد. من همیشه برای سلامت بودن او دعا می‌کنم. از تو می‌خواهم بازار آرایشگاه او و همه آرایشگاه‌ها را خوب کنی تا بتوانم پول عضویت کانون را از او بگیرم چون وقتی از او پول عضویت کانون را می‌خواهم می‌گوید بازار آرایشگاه خوب نیست!»،« خدای عزیزم! من تا حالا هیچ دعایی نکردم. میتونی لیستت رو نگاه کنی. خدایا ازت میخوام صدای گریه برادر کوچیکم رو کم کنی!»،« خدایا! یک جوری کن یک روز پدرم من را به مسجد ببرد.»،«خدای عزیزم!در سال جدید کمک کن تا مادربزرگم دوباره دندان دربیاورد آخر او دندان مصنوعی دارد!»، « آرزوی من این است که ای کاش مامان و بابام عیدی من را از من نگیرند. آنها هرسال عیدی‌هایی را که من جمع می‌کنم از من می‌گیرند و به بچه‌ آنهایی می‌دهند که به من عیدی می‌دهند!»،« بسم الله الرحمن الرحیم. خدایا! از تو می‌خواهم که برادرم به سربازی برود و آن را تمام کند. آخه او سرباز فراری است. مادرم هی غصه می‌خورد و می‌گوید کی کارت پایان خدمت می‌گیری؟»،« ای خدا! کاش همه مادرها مثل قدیم خودشان نان بپزند من مجبور نباشم در صف نان بایستم!»،« خدایا! کاری کن وقتی آدم‌ها می‌خوان دروغ بگن یادشون بره!»،« خدایا! یک برادر تپل به من بده!!»،« خدایا! تمام بچه‌های کلاسمان زن داداش دارند از تو می‌خواهم مرا زن دادش دار کنی!»
نخستین «آیت‌الله» در جهان تشیع
«علامه حلی» هنوز به بلوغ و سن تکلیف نرسیده بود که به مقام عالى اجتهاد نایل آمد. او در 28 سالگی به مقام مرجعیت دست یافت تا برای اولین بار از سوی علما «آیت الله» نامیده شود. علامه حلی در یک خانواده علمى و روحانى متولد شد. از کودکى به تحصیل علم و کسب کمال پرداخت.علامه حلی هنوز به بلوغ و سن تکلیف نرسیده بود که از تحصیل علومی که برای اجتهاد لازم بود فراغت یافت و به مقام عالى اجتهاد نایل آمد و از همان روزها آوازه فضل و نبوغ و هوش سرشار او همه جا طنین افکند و آینده بسیار درخشانى را به او نوید داد.علامه از اعجوبه‏‌‌هاى روزگار بود. در فقه، اصول، کلام و عقاید، منطق، فلسفه، رجال و... کتاب‌‌های بسیار مفید و ماندگار نوشته است. حدود صد کتاب از آثار خطى یا چاپى او شناخته شده و خیلی‌ها شناخته نشده است.علامه حلی در ایام جوانی مرجع تقلید شیعیان شد.در کتب فنی و تخصصی کلمه «علامه» که می‌گویند مراد فقها و بزرگان، علامه حلی است. از این رو در میان علمای شیعه، تنها علامه حلی است که به طور مطلق و بدون ذکر نام، «علامه» خطاب می‌شود. علامه حلی، اولین عالمی است که لقب «آیت الله» برایش دادند. پس از رحلت محقق حلى، زعامت و مرجعیت شیعیان به علامه حلى منتقل شد و این بار امانت الهى بر دوش با کفایت او گذاشته شد. بدین سبب به لقب مقدس و شریف «آیت الله» مشهور شد که در آن روزگار(نیمه دوم قرن هفتم ه.ق) تنها او به این لقب خوانده مى‌‌شد و هر کس، آیت الله مى‌‌گفت منظورش علامه حلى بود.آرامگاهش در نجف اشرف و در بارگاه ملکوتى مولایش امیرالمؤمنین على علیه‌‏السلام قرار دارد.
تاثیر فیسبوک براحساسات
براساس بررسی‌های جدید مشخص شده است که بیشتر کاربران فیس بوک در واقع پس از گذراندن وقت خود در این شبکه اجتماعی احساس نارضایتی و ناخرسندی دارند. در تحقیقات انجام شده توسط محققان دانشگاه کانتربری نیوزیلند کیفیت احساسات افراد طی انجام فعالیت‌های مختلف در یک روز مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق محققان بررسی کردند که افراد مختلف چه فعالیت هایی طی روز انجام می‌دهند و این فعالیت‌ها را از لحاظ احساساتی همچون شادی، خوشحالی، تعهد و بی‌ارزش بودن در چه رتبه‌ای قرارمی دهند. در این بررسی مشخص شد که وقت گذراندن در فیس بوک در میان بدترین 10 فعالیتی قرار گرفت که احساس ناخوشایندی به افراد می دهد. وقت گذراندن در فیس بوک از نظر کاربران همچنین در زمره فعالیت هایی قرار گرفته که از ارزش کمتری در مقایسه با دیگر فعالیت‌های روزانه برخوردار بوده است. در بررسی‌های دیگری در مورد احساس افراد به دنبال استفاده از فیس بوک نشان می دهد که بسیاری از کاربران فیس بوک افراد غمگین و دلتنگی شده اند چون آنها معتقدند که شور و نشاط زندگی دوستانشان بیشتر از آنهاست. براساس تحقیقات دیگری در دانشگاه ادینبورگ مشخص شد که هر چه قدر افراد دوستان زیادی در فیس بوک داشته باشد، تنش های ذهنی بیشتری برای استفاده از فیس بوک دارند. همچنین دوست شدن با افراد خانواده و یا همکاران در فیس بوک نیز افزایش استرس را برای کاربر عضو به همراه دارد. این در حالی است که فقط 55 درصد از والدین بر صفحات فیس بوک فرزندانشان نظارت داشته اند . براساس یافته‌های بدست آمده مشخص شده است که کاربران فیس بوک یکسری از رفتارهای خاص خود را در زمان ارتباط در این سایت با دوستانشان بروز نمی دهند چون نگران هستند تصویری منفی از آنها در فیس بوک ترسیم شود.
بالاترین و پایین‌ترین سطح زندگی در جهان
یک گروه تحقیقاتی در آخرین تحقیقات جهانی خود اعلام کرده ؛ شهر وین با یک میلیون و 700هزار نفر جمعیت از نظر پویایی ، فرهنگی و خدمات درمانی درصدر بهترین پایتخت‌های جهان قرار دارد اما قیمت مسکن در این شهر رو به افزایش است.آثار تاریخی و معماری به جا مانده از دوران قدیم از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می رود.هزینه سیستم حمل و نقل عمومی در وین روزانه فقط یک یورو است.این مجموعه تحقیقاتی ؛ 39 شاخص از جمله ثبات سیاسی ، خدمات درمانی ، آموزش و پرورش ، جرم و جنایت ، رفاه و حمل و نقل را در نظر می گیرد.دو کشور آلمان و سوئیس در بین ده شهر برتر هر کدام سه شهر دارند.آتن پایتخت یونان که درگیر مشکلات شدید اقتصادی است در شهرهای غرب اروپا در پایین ترین رده قرار دارد. ونکوور در سراسر قاره آمریکا در رتبه های بالا قرار دارند و شهر اوکلند در نیوزیلند در منطقه آسیا - اقیانوس آرام در رتبه سوم است. دبی در خاورمیانه و آفریقا از رتبه خوبی برخوردار است . پانزده شهر از بیست شهری که در قعر جدول رده بندی بدترین شهرها قرار دارند در این منطقه واقع شده اند که در این میان می توان به لاگوس در نیجریه ، باماکو در مالی ، خارطوم در سودان و انجامنا در چاد اشاره کرد.مردم بغداد پایتخت عراق در پایین ترین سطح زندگی قرار دارند.
شگفت‌انگیزترین مقیاس‌های دنیا
تعجب نکنید اگرمتوجه شوید که مقیاس‌های عجیبی در این کره خاکی وجود دارد. می‌دانید که قیمت ساندویچ‌های مک دونالد در تمام دنیا به یک قیمت است. نویسندگان مجله اکونومیست برای اولین بار در جستجوی راهی عادلانه برای مبادله ارز دو کشور،از قیمت این محصول بهره بردند. این روش را میگ مک نام گرفت. قیمت دلار در کشورهای مختلف متفاوت است برای مثال یک مک دونالد در آمریکا 3/75 دلار و در انگلیس 2/29 پوند است، در حالی که قیمت مک دونالد یک قیمت واحد در تمام دنیاست. با این روش می توان محاسبه کرد که پوند انگلیس 28 درصد از دلار آمریکا باارزش تر است. همه با مقیاس زمین فوتبال آشناییم. زمین فوتبال یکی از اندازه‌هایی است که در سراسر دنیا به عنوان مقیاس از آن استفاده می شود. برای مثال می گویند این زمین برابر با 17 زمین فوتبال است. این اندازه گیری در سراسر دنیا وجود دارد زیرا مساحت زمین فوتبال در تمام دنیا استاندارد است. در مقیاسی دیگراگر شما در انگلیس دوجین خمیر نانوایی بخواهید به جای 12 عدد به شما 13 عدد داده می شود. در واقع یکی از آنها مجانی خواهد بود. این به خاطر مهربانی فروشنده نیست بلکه دوجین برای نانواها به معنی 13 است نه 12. در قرن 13 طبق قانون انگلیس، اگر نانوایی کم فروشی کرده و به مردم نان کمی می داد، دستش با تبر قطع می شد، به همین خاطر نانواها تصمیم گرفتند برای حفظ دستانشان به مردم نانی بیشتر از تقاضا بدهند. یعنی به جای 12 عدد، 13 عدد که این مقیاس به خصوص در انگلیس تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است.بد نیست بدانید که چشم برهم زدن هم یک مقیاس است. چندین دهه پیش ساعت‌ها به جای اینکه بر حسب 24 ساعت باشند به واحدهای 10 تایی تقسیم شده بود. یعنی یک روز 10 ساعت، هر ساعت 100 دقیقه و هر دقیقه 100 ثانیه یا یک چشم بر هم زدن بود. هر چشمک زدن 0/864 ثانیه طول می کشد و به همین خاطر بود که چشمک زدن هم واحدی برای اندازه گیری شد. در گذشته به جای استفاده از مقیاس «اسب بخار» که معادل با 746 وات است از «خربخار» استفاده می کردند. این میزان برابر با یک سوم نیروی اسب بخار یعنی حدود 250 وات است.
رضاخان و لقب کبیر!
ساختن لقب یکی از ویژگی‌های پادشاه ایران است. این پادشاهان سعی می‌کردند برای خود القابی دست و پا کنند تا ابهت خود را میان مردم افزایش دهند. در همین رابطه «ویپرت بلوشر» سفیر آلمان درایران در بخشی از سفر نامه خود می‌گوید: روزی یکی از سیاستمداران ایرانی پیش من آمد و گفت:به تحریک دادگر، رئیس‌مجلس، در بین نماینده‌ها مشغول تبلیغاتند که در قطعه‌ای از طرف مجلس به رضاشاه عنوان« کبیر» اعطا شود. وی می‌خواست نظر مرا در این‌مورد بداند. در جوابش گفتم: عنوان کبیر تا به‌حال هیچ‌گاه باتصویب مجلس به احدی داده نشده، بلکه همواره تاریخ آنرا به اشخاص اعطا کرده‌است. تاریخ هم در این مورد کج طبع است؛ چه، تا به حال به سزار و ناپلئون چنین عنوانی نداده است. فکرش را هم نمی‌شود کرد که مجلس بخواهد بر تاریخ پیشی بگیرد و به خودی‌خود فرمانی صادر کند که بر طبق آن فرمانروای معینی در فلان ساعت باید کبیر باشد!
انتقام با سرقت اطلاعات فوق سری
سازمان اطلاعات سوئیس به سیا (CIA) و ام آی سیکس (MI6) هشدار داد اطلاعات فوق محرمانه این سازمان توسط تکنیسین ناراضی بخش آی تی به سرقت رفته است. کارمند ارشد ناراضی ده ها ترابایت اطلاعات مربوط به مبارزه با تروریست‌ها را که سازمان فدرال اطلاعات سوئیس (NDB) گرد آوری کرده، روی هارد پرتابل ریخته و با خود برده است.مظنون که نامش فاش نشده در اواخر تابستان امسال (سپتامبر) بازداشت شده و بعد از بازرسی و گرفتن هاردهای حاوی اطلاعات توسط پلیس فدرال سوئیس از زندان آزاد شده است.تحقیقات نشان می دهد وی اطلاعات را داخل هارد کپی کرده و از ساختمان آژانس فدرال امنیت و اطلاعات سوئیس بیرون برده است.ظاهرا سازمان‌هایی مانند سیا و ام آی سیکس انگلیس (MI6) اطلاعات محرمانه خود برای مبارزه با آنچه آنها تروریست می نامند، به اشتراک می گذارند و اطلاعات به سرقت رفته می تواند شامل چنین اطلاعاتی باشد.قسمتی از این اطلاعات مربوط به کسانی است که در کشورهای خود از چنگ مالیات فرار کرده و سعی می کنند پولهای خود را در بانکهای سوئیس ذخیره کنند.مظنون بسیار هوشمند بوده و آنقدر معتمد بوده که دسترسی ادمین به دیتای سازمان اطلاعات را به وی داده بودند. جالب اینجاست که مظنون نسبت به ناامنی در سازمان اطلاعات به مقامات مافوق خود در اوایل امسال شکایت کرده بود.منابع آگاه می گویند هنگام بازداشت هاردها را پیدا کرده و ابزار مورد نظر را قبل از فروش شان به کشورهای خارجی، از او باز پس گرفته اند اما مطمئن نیستند که وی کپی دیگری از آنها گرفته باشد.
هندوستان کشور سنن عجیب است، سرزیمن 72 ملت در گوشه گوشه‌اش شاهد آیین‌های متنوع و متعدد است. راه رفتن روی آتش ، یکی از این سنت‌های عجیب است. هر ساله در جنوب هند و در یک جشن بزرگ ، افراد باید با پای برهنه راحت و به آرامی روی آتش قدم بردارند. در این مراسم هر ساله افراد زیادی نیز بر اثر سوختگی راهی بیمارستان می شوند. هندوستانی‌ها نیز بسان اسپانیایی‌ها به گاوبازی توجه خاصی دارند. مراسم آنان 100 برابر از مراسم رایج در اسپانیا خطرناک‌تر است.دراین مراسم که در روز جشن برداشت محصول انجام می شود، تعدادی گاو خطرناک میان جمعیت رها می‌شوند. مردم هیچ جان‌پناهی ندارند. مردم نه می‌توانند گاوها را در قید کنند و نه می توانند آنان را بکشند! طی ده سال گذشته بالغ بر 200 نفر در این مراسم جانشان را از دست داده اند. انداختن نوزادان از دیگر رسوم عجیب این کشور است. مطابق این رسم هر ساله در آخرین ماه میلادی تعداد زیادی بچه از بام یک معبد در هند به پایین انداخته می شوند تا نوزادها در زندگی خودشان از سلامت کافی و شانس برخوردار باشند. این معبد که نزدیک به 60 متر ارتفاع دارد هر ساله مملو از جمعیت بی‌شماری می شود که می خواهند فرزندانشان را به پایین پرتاب کنند. این مراسم به عنوان یکی از مراسم های بسیار خطرناک و عجیب در دنیا شناخته می شود که چند بار تا مرز تعطیلی نیز رفته است. در موردی دیگر، در معبد اصلی شهر کارناتکا در جنوب هند وقتی وارد شوید به شما دستور می‌دهند تا روی زمین بخوابید و قل بخورید. این مراسم در حالی انجام می شود که روی زمین دورریخته هایی از غذاهای معبد قرار دارد و به گفته هندی آنها این کار باعث می شود تا به بیماری‌های پوستی دچار نشوید. دولت هند این مراسم را نیز به علت غیر بهداشتی بودن و همچنین خرافات آن ممنوع اعلام کرده است.
قدیمی‌ترین بازی روی زمین
احتمالا قدیمی‌ترین بازی روی زمین، طناب کشی باشد, ولی نه بین انسان ها، بلکه در داخل یک سلول. سلول‌ها از این بازی برای تقسیم سلولی استفاده می‌کنند، و حالا پژوهشگران توانسته‌اند به اندازه‌گیری نیرو‌های وارد شده در زمانی بپردازند که یک تک سلولی این بازی را آنجام می‌دهد.
به گزارش نیوساینتیست، هیروزاکو تانیموتو و ماسیکی سانو در دانشگاه توکیوی ژاپن، به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که چه چیزی در طول تقسیم دیکتیوستلیوم (یک کپک لجنی که در تمام دوران تکامل حیات بر روی زمین، هیچ تغییری نداشته است) رخ می‌دهد. این کپک از برآمدگی‌ها یا «پاها»ی کوچکی برای کشیدن خود بر روی یک سطح استفاده می‌کند.این دو نفر، کپک را بر روی سطح انعطاف پذیری قرار دادند که با مهره‌های فلورئورسان احاطه شده بود و با استفاده از میکروسکوپ نیروی کششی متوجه شدند که چطور این جاندار الگوی مهره‌ها را تغییر شکل می‌دهد: هرچه تغییر شکل بیشتر باشد، نیرو نیز بزرگ‌تر خواهد بود.زمانی که دیکتیوستلیوم حرکت می‌کند، معمولا نیرویی معادل 10 نانونیوتن (هر نانو معادل یک میلیاردیوم است) اعمال می‌کند، اما این دونفر دریافتند که این مقدار در هنگام تقسیم دوبرابر می‌شود. این امر سبب می‌شود تا سلول از پایه‌اش برای کشیدن خود در مسیرهای مخالف هم استفاده کند و این مثل این است که با خودش بازی طناب کشی را انجام دهد.به گفته تانیموتو نیروهای درگیر در این طناب کشی، در حدود 100 میلیارد بار کوچک‌تر از نیروی‌هایی هستند که انسان در بازی خود به کارمی‌برد.
پرستش زنی کوتاه قد در هند
یک زن در هند به دلیل قد بسیار کوتاهش (82 سانتی متر)، مشهور شده و هر روز دهها نفر برای دیدار و پرستش وی در شهر مقدس هاریدوار هند حاضر می شوند."انجالی بارما"65ساله روزانه با حضور بسیاری از مردم در معبد خود روبه رو است.دوستدارانش از او می خواهند تا برایشان در زمینه های متنوعی از جمله موفقیت در کسب ویزای دیگر کشورها یا پیروزی در قمار دعا کنند. او روزانه پذیرای 40 نفر از شهروندان هندی است.انجالی می گوید: مردم در برابر من خم می شوند. من از این حرکت خوشم نمی آمد زیرا بسیار کوچک هستم اما هم اکنون این کار را دوست دارم. این وضعیت باعث شده ثروت بسیاری داشته باشم. مردم معتقدند من فرد مقدسی هستم.انجالی در سال 1947 در خانواده ای ثروتمند به دنیا آمد و برای چند سال به مدرسه رفت ولی او در مدرسه مسخره می شد به همین دلیل در 10سالگی مدرسه را ترک کرد تا اینکه به وسیله مالک یک سیرک دزدیده شد و برای سال های متمادی در آنجا باقی ماند.او می گوید که برای چند ماه در سیرک زندانی بود ولی درخواست های مالک سیرک را برای انجام فعالیت های نمایشی رد کرد تا اینکه توانست از سیرک فرار کند.انجالی هنگامی که 20 ساله بود، پدرش درگذشت. برادرانش برخلاف توصیه والدین از خواهر کوچکتر خود نگهداری نکرده و او را طرد کردند. او می گوید که هم اکنون زندگی خوبی دارد و همه دوستدارانش را فرزند خود می داند.
ویژگی‌های عجیب تیزهوشان
بسیاری از تحقیقات نشان می دهد افرادی که چپ دست هستند هوش بالاتری دارند و تست های مختلف هوش را با نمره های بالا پاس می کنند. محققان به این نتیجه رسیده اند که چپ دست ها به بخش هوش خودشان بیشتر دسترسی دارند اما این بدین معنی نیست راست دست ها به این بخش دسترسی ندارند.تحقیقات زیادی در مورد ترتیب تولد و میزان هوش انجام شده است که در آن دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که فرزندانی که به عنوان فرزند اول به دنیا می آیند هوش به نسبت بالاتری از باقی بچه ها دارند.محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که افرادی که تحصیلات بیشتری دارند و بیشتر درس خوانده اند میزان بیشتری مو روی بدنشان دارند.در گذشته هوش را با افسردگی و حال بد یکسان می دانستند در حالی که در سال های اخیر دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که هرچه احساسات بیشتر و خوشحالی بیشتر در افراد وجود داشته باشد آن ها هوش و استعداد بیشتری در یادگیری دارند. در تحقیقات مشخص شده که کشورهایی که مصرف شکلات بیشتری دارند تعداد جوایز نوبل بیشتری نیز دریافت کرده اند.البته دانشمندان این تحقیقات را خیلی درست نمی دانند اما عده ای دیگر آن را نشانه در مورد هوش می دانند.
تصور ایرانیان از عسل طبیعی
شکرک زدن عسل دلیل بر تقلبی بودن آن نیست، بلکه نشانه طبیعی بودن آن است.مهمترین خاصیت عسل ضد میکروب بودن آن است و نقش بزرگی در جلوگیری از سرطان و بیماریهای قلبی دارد و با اینکه عسل بسیار شیرین کننده است نه تنها برای دندان و لثه مضر نیست بلکه لثه را سالم و دندان‌ها را سفید می‌کند.سطح کالری عسل بسیار پایین است و در مقایسه با سایر مواد قندی به میزان چهل درصد کالری کمتری دارد، ولی انرژی آن بالاست و باعث اضافه وزن نمی‌شود. در ایران تصور بر آن است که عسل شکرک زده تقلبی است.گویا شکرک زدن عسل به قدری مشکل ایجاد کرده است که بعضی از تولیدکنندگان عسل به جای اطلاع‌رسانی صحیح، عسل را پس از استخراج به مدت 30دقیقه در دمای 60درجه نگه می‌دارند تا دیگر شکرک نزند، ولی به طور کلی تمام آنزیم‌ها و خواص عسل را از بین می‌برند و یک ماده شیرین و بدون خاصیت به نام عسل تحویل مصرف کننده می‌دهند.
استفاده مفید پرندگان از سیگار
زندگی شهرنشینی فقط برای انسان‌ها جدید و پر از چالش نیست.موجودات دیگری که در کنار انسان‌ها در شهرها زندگی می‌کنند، از گربه‌ها و کلاغ‌ها گرفته تا پرنده‌های کوچک، مجبورند که خود را با سبک زندگی تازه، مواد و خوراکی‌های تازه و مسائل تازه وفق دهند تا بتوانند زنده بمانند.به نظر می‌رسد پرنده‌های شهری، خود را با زندگی در شهر حسابی وفق داده‌اند و کم‌کم دارند می‌آموزند که چه‌طور از یافتنی‌های درون شهر برای ساختن لانه‌های بهتر استفاده کنند.برای نمونه،مطالعه جدید محققین نشان می‌دهد پرندگان یاد گرفته‌اند از ته‌سیگار، به نحوی مفید در ساخت لانه خود استفاده کنند.به گفته محققین، پرنده‌های شهری، ته‌سیگار‌ها را در لانه‌های خود جا می‌دهند تا هم، حشره‌های ریز مزاحم را از خود دور کنند و هم، لانه‌های خود را عایق کرده باشند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.