یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:‌ این فصل جدید تاثیرات بسیاری را تا کنون در رابطه با مسائل منطقه‌ای، صلح منطقه‌ای، محدود کردن نفوذ و اقدامات آمریکا و صهیونیسم در خلیج فارس و مستحکم‌تر شدن روابط و ترک مخاصمه با برخی کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس را رقم زد.

 روابط ایران و عربستان تاثیرات بسیاری در مسائل منطقه‌ و محدود کردن نفوذ آمریکا رقم زد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، محمدحسین کنعانی‌مقدم کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تاثیر بهبود و تقویت روابط ایران و عربستان، گفت: روابط ایران و عربستان در سه بخش ترک مخاصمه با عربستان سعودی، عادی‌سازی روابط ایران و عربستان و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف با این کشور قابل بررسی است.

وی افزود: اول، ترک مخاصمه با عربستان سعودی به عنوان کشوری که در سیاست‌های منطقه‌ای و ایران مداخلاتی داشته است. دوم، بحث عادی‌سازی روابط ایران و عربستان از نظر دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌های دو طرف و سوم، همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی با عربستان سعودی که در حال یک پوست‌اندازی جدی در خصوص به‌قدرت‌رسیدن محمد بن‌سلمان در عربستان است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه در هر سه زمینه مذکور، جمهوری اسلامی ایران طرح‌های مختص به خود و عربستان سعودی نیز خواسته‌های خود را دارد،‌ تصریح کرد: سفر آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان سعودی موضوعات مربوط به روابط دیپلماتیک را در مرحله اجرایی قرار داده و می‌توان گفت که تبادل سفرا و بازگشایی سفارتخانه‌ها یک گام به سوی جلو است.

وی ادامه داد: در پکن، با حضور آقای شمخانی و مسئول امنیتی عربستان ما عملاً توافقنامه ترک مخاصمه را نوشتیم و عربستان و ایران در یک چارچوب مشخص بحث ترک مخاصمه را امضا کردند که منجر به بحث‌های مختلفی در رابطه با مقاومت، یمن و مسائل مختلف است. البته اینکه ما بتوانیم در رابطه با آینده عربستان که محمد بن سلمان حاکم آن خواهد شد، چگونه روابط اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی خود را تنظیم کنیم نیاز به زمان بیشتری دارد و باید بسترهای لازم خود را باید پیدا کند.

کنعانی‌مقدم،‌ بهبود روابط ایران و عربستان را گشایش یک فصل از سوی کشورمان دانست و بیان کرد:‌ این فصل جدید تاثیرات بسیاری را تا کنون در رابطه با مسائل منطقه‌ای، صلح منطقه‌ای، محدود کردن نفوذ و اقدامات آمریکا و صهیونیسم در خلیج فارس، مستحکم‌تر شدن روابط و ترک مخاصمه با برخی کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس به واسطه عربستان و همچنین، حل برخی مناقشات منطقه‌ای عملاً دستاوردهای خوبی را رقم زد.

وی افزود: البته باید این دستاوردها به نتایج ملموس در سطح بالاتری از روابط بین ایران و عربستان پدیدار شود که قطعاً ایران خواستار رسیدن به آن سطح است.

کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: اگرچه آمریکا و رژیم صهیونیستی شدیداً مخالف همکاری ایران و عربستان هستند و کارشکنی‌های مختلفی را انجام دادند. البته ما هم خط قرمزهایی را از جمله عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی داریم که این مورد به مقامات سعودی بارها تذکر داده شده است.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه شاید اهداف محمد بن سلمان دارد با اهداف ما متفاوت باشد، خاطرنشان کرد: هدف ما این است که با کشور مسلمان عربستان و کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس روابط خوبی داشته باشیم. ما به دنبال هستیم تا امنیت خلیج فارس را با یک همکاری منطقه‌ای تامین کنیم.

وی افزود: البته ما به دنبال این هستیم که در حوزه مسائل اسلامی و حج و زیارت و مسائلی حائز اهمیت برای مسلمانان ایران، موانع را برطرف کنیم و بتوانیم از یک همگرایی اسلامی در منطقه بهره بگیریم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.