این «بچه‌های مصطفی» لفظی است که همسر شهید برای همراهان و رفقا و به نوعی شاگردان مصطفی در پایگاه بسیج و مسجد به کار می‌برد. بچه‌های مصطفی حضور پررنگی در زندگی صدرزاده دارند و سهم زیادی از وقت مصطفی با آنها می‌گذرد؛ از هیات و زیارت و استخر و فوتبال تا ایست‌بازرسی و نگهبانی شب‌هنگام.

راضیه تجار، نویسنده «اسم تو مصطفاست»: حس شنیدن خبر تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتابم، وصف ناشدنی است

راضیه تجار؛ نویسنده، محقق و از اعضای هیئت مؤسس انجمن قلم ایران است. از آثار او می‌توان به کتاب‌های «کوچه اقاقیا»، «نرگس‌ها» و «هفت‌بند» و جدیدترین اثرش «اسم تو مصطفاست» اشاره کرد. با توجه به تقریظ رهبر معظم انقلاب بر اثر «اسم تو مصطفاست» به سراغ این نویسنده رفتیم تا درباره این کتاب و انگیزه‌های پرداختن به زندگی و مسیر شهید مصطفی صدرزاده بیشتر بدانیم. با این توضیح که سیدمصطفی صدرزاده از رزمندگان مدافع حرم حضرت زینب(س) و فرمانده گردان عمار لشکر فاطمیون بود که در عملیات محرم در سال ۹۴ به دست تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید.

نمایش قابی از خانواده شهید صدرزاده

تجار در ابتدا درباره دلایل پرداختن به شهید صدرزاده چنین می‌گوید: من از سال ۶۴ به صورت جدی نویسندگی را آغاز کردم و در این میان، در زمینه شهدا نیز داستان‌های کوتاه و زندگی‌نامه‌های داستانی زیادی نوشتم. در ابتدا آشنایی زیادی نسبت به شهید صدرزاده نداشتم و صرفاً می‌دانستم ایشان در سوریه به شهادت رسیده است.

عضو هیئت مؤسس انجمن قلم ایران در توضیح بیشتر ادامه می‌دهد: آن زمان می‌خواستم روی سوژه جدیدی کار کنم و به نشر روایت فتح هم گفتم اما شهید صدرزاده تازه به شهادت رسیده بود و دفتر نشر به من پیشنهاد نگارش زندگی‌نامه ایشان را داد. من شناختی از این شهید نداشتم و انتشارات یک سی‌دی از زندگی ایشان به من داد. پس از تماشای این فیلم ارتباط حسی و قلبی خوبی با ایشان پیدا کردم و با توجه به اشتراکات احساسی که بین خانم‌ها وجود دارد، متوجه شدم یک زن زمانی که همسر خود را از دست می‌دهد باز هم می‌تواند ارتباط قلبی خود را داشته باشد. خلاصه اینکه هدفم از پرداختن به این موضوع، نمایش قاب خانواده شهید صدرزاده بود.

چالش‌های نوشتن

این نویسنده در ادامه درباره چالش‌هایی که در مسیر نوشتن «اسم تو مصطفاست» با آن روبه‌رو شده است، بیان می‌کند: زمانی که به نگارش زندگی‌نامه شهید صدرزاده مشغول شدم با چالش‌هایی روبه‌رو شدم و آن هم این بود که زندگی‌نامه ایشان داستانی است و من می‌توانستم از قدرت تخیل هم استفاده کنم اما شرایطی پیش می‌آمد که من باید زمان دقیق و گسست وقایع را ساماندهی می‌کردم و از طرفی پرسش‌هایی پیش می‌آمد که باید از همسر ایشان می‌پرسیدم اما ایشان به علت شهادت شهید صدرزاده در دسترس نبود و این موضوع برای من مشکل‌ساز شده بود. البته من از طریق واتساپ با خانم ابراهیم‌پور مرتبط می‌شدم اما به علت درگیری، پاسخ‌ها را با فاصله برای من ارسال می‌کرد. خطوط اصلی داستان و صحت وقایع توسط ایشان باید کامل می‌شد و شاید همین وقفه‌ها موجب می‌شد نوشتن با وقفه مواجه شود.

حس وصف‌ناشدنی از شنیدن خبر تقریظ

تجار با بیان اینکه زمانی که خبر تقریظ رهبر معظم انقلاب را بر کتابش شنیده، حس وصف‌نشدنی داشته است، درباره دلایل توجه معظم‌له به این اثر می‌گوید: شهید صدرزاده جوانی از نسل امروز است که خود را درگیر روزمرگی‌های زندگی نکرد و سیر تکوینی در زندگی‌اش داشته است. او به همان نسبت علاقه زیادی به خانواده، همسر و فرزند خود داشت. صدرزاده دوران نوجوانی خود را با شرکت در مسجدها و هیئت‌های مذهبی، انجام کارهای فرهنگی، عضویت در بسیج و یادگیری فنون نظامی سپری کرد و در همان دوران در حوزه علمیه به فراگیری علوم دینی پرداخته است. در سیر زندگی این شهید هدف‌های والا و شهادت‌خواهی را می‌توان فهمید و به نظر من این موضوعات، دلایلی برای مورد توجه قرار گرفتن کتاب در نظر رهبری است. این اقدام رهبر معظم انقلاب علاقه‌مندی و اشتیاق بیشتری در جامعه ایجاد می‌کند و اساس تقریظ‌ نویسی ایشان، ایجاد نوعی میل و اشتیاق برای فضای عمومی جامعه است.

نویسنده «کوچه اقاقیا» با تأکید بر اینکه کتاب پیش از تقریظ به چاپ بیست و دوم رسیده و حتماً پس از تقریظ هم تعداد چاپ‌های آن افزایش می‌یابد، در خصوص بازخورد مردم از خواندن کتاب توضیح می‌دهد: خوشبختانه من از نخستین روزهای نویسندگی مخاطبان خاص خود را دارم و در تماس‌هایی که با آن‌ها داشتم، علاقه‌مندی و رضایت خود را به من اعلام کردند. به خصوص در ارتباط با این شهید بسیاری از مخاطبان با خانواده و همسر ایشان همدردی کردند و بسیار از بازخوردها خشنود و راضی هستم و مسئله دیگر اینکه نسخه صوتی این کتاب هم برای علاقه‌مندان به کتاب گویا به زودی منتشر می‌شود.

حفره‌های آثار دفاع مقدسی

 تجار با توجه به تجربه‌ای که از نوشتن آثار دفاع مقدسی دارد، با نگاه آسیب‌شناسانه نسبت به این کتاب‌ها بیان می‌کند: در واقع نوشتن و ثبت خاطرات پس از هشت سال دفاع مقدس آغاز شد و سیر رو به رشد را همچنان طی می‌کند اما قطعاً در این زمینه حفره‌هایی وجود دارد که باید بیشتر در ارتباط با این موضوع‌ها تفحص کرد. هر نویسنده‌ای با توجه به میل درونی و رغبت خود به سمت سوژه‌ها می‌رود اما پژوهشگران و محققان با توجه به علم خود می‌توانند این حفره‌ها را شناسایی و اعلام کنند تا بتوان معایب را برطرف کرد.

 نقش زنان در دفاع مقدس

نویسنده «از خاک تا افلاک» که برای نوشتن این اثر به سراغ سمیه ابراهیم‌پور؛ همسر شهید صدرزاده رفته است و کتاب به روایت او نوشته شده درباره نقش زنان در دفاع مقدس و تأثیر روایت‌گری همسران شهدا می‌گوید: بسیاری از زنان پشت جبهه‌ها حضور مستقیم و غیرمستقیم داشتند. بسیاری از آن‌ها هم پس از از دست دادن همسران خود، با ارزش دادن به شخصیت شهدا و زحمت‌های زیادی که بر دوش آن‌ها قرار می‌گیرد، مسئولیت خود را به خوبی انجام داده‌اند. در این راستا نویسندگان هم سعی کرده‌اند با درس گرفتن از زندگی تلخ و شیرین شهدا، خانواده و همسرانشان، تجارب و سرگذشت آن‌ها را به شیوه داستانی برای نسل‌های آینده بازگو کنند زیرا داستان‌ها نفوذ زیادی در اندیشه و عمل جامعه دارد.

راضیه تجار: حس شنیدن خبر تقریظ رهبر معظم بر کتابم، وصف ناشدنی است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.