شتاب در پیشبرد طرح جهاد آبرسانی که هم‌اکنون در نقاط مختلف کشور در حال اجراست، در استان‌هایی مانند اصفهان که دهه‌ها با پدیده خشکسالی مواجه‌اند، ضرورت بیشتری دارد.

شتاب در اجرای طرح جهاد آبرسانی، ضرورتی انکارناپذیر در اصفهان

به گزارش قدس آنلاین، از مهمترین برنامه‌های وزارت نیرو در دولت مردمی، آبرسانی به روستاهای فاقد آب آشامیدنی یا دچار تنش آبی است که برای انجام این طرح، استفاده از ظرفیت‌های بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی در دستور کار قرار گرفته است تا با تلاش آبفا و مجموعه قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، تحول مثبتی در آبرسانی به روستاها در کشور ایجاد شود.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، ۱۶ هزار روستا در مناطق محروم و کم‌برخوردار در طرح موسوم به "جهاد آبرسانی" بعنوان بزرگترین عملیات آبرسانی کشور قرار گرفته‌اند و تاکنون و از زمان اجرای این طرح، تاسیسات آبرسانی ۲ هزار و ۵۰۰ روستا تکمیل شده و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

پیشرفت ۴۰ درصدی آبرسانی به روستاهای کشور

عملیات آبرسانی به روستاهای فاقد آب آشامیدنی بهداشتی و پایدار در سطح ملی ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و از ۱۰ هزار و ۸۳۹ کیلومتر خط انتقال و ۱۰ هزار و ۹۸ کیلومتر شبکه توزیعی که باید برای تکمیل گام(فاز) نخست این طرح اجرا شود، تاکنون اجرای سه‌ هزار و یک کیلومتر خط انتقال و ۲ هزار و ۶۲۴ کیلومتر شبکه توزیع نهایی شده است.

اگرچه هدفگذاری ابتدایی این پروژه برای آبرسانی به ۱۰ هزار روستای دارای تنش آبی بود، اما بدنبال شتاب بالای اجرای پروژه‌ها در سال نخست و با نظر مثبت هیأت دولت، تعداد روستاهای هدف این پروژه به ۱۶ هزار روستا رسید.

در این میان در اصفهان بعنوان یکی از مناطق خشک کشور، عملیات آبرسانی اهمیت شایانی دارد، کمااینکه بر اساس شاخص خشکسالی یک ساله منتهی به بهمن ۱۴۰۱ حدود ۸۰ درصد و در یک دوره ۱۰ ساله ۹۵ درصد از مساحت این استان همچنان درگیر خشکسالی است.

کم‌آبی مناطق مرکزی ایران و خشکی زاینده‌رود بعنوان شاهرگ حیاتی این مناطق، یکی از اصلی‌ترین مشکلات امروز منطقه میانی کشور است.

خشکی‌های دوره‌ای زاینده‌رود بعنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران، کاهش تخصیص آب کشاورزی، فرونشست زمین، ریزگردها، مشکلات عدیده زیست محیطی بخصوص در تالاب گاوخونی و آمار و ارقام مربوط به بارندگی‌ها در حوضه آبریز زاینده‌رود و کاهش بارش‌ها و کم شدن میزان ذخیره سد زاینده‌رود، لزوم اجرای هرچه سریعتر پروژه‌های آبی در این خطه را گوشزد می‌کند.

بهره‌مندی ۳۱ هزار روستایی استان اصفهان از طرح جهاد آبرسانی

بر مبنای اعلام شرکت آب و فاضلاب اصفهان، ۳۱ هزار نفر در روستاهای استان از آب آشامیدنی پایدار در مرحله نخست طرح جهاد آبرسانی بهره مند می‌شوند.

۹۷ روستا در سه شهرستان نایین، فریدونشهر و سمیرم شامل مرحله نخست جهاد آبرسانی هستند که این مرحله با پیشرفت ۴۰ درصدی همراه بوده است که در آن ۳۸۰ کیلومتر لوله‌گذاری، ۴۵ مخزن، ۹ ایستگاه پمپاژ و پنج حلقه چاه جدید احداث خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در این باره گفت: در مرحله دوم طرح جهاد آبرسانی،۳۰۰ روستای دیگر در ۲۳ شهرستان استان از آب آشامیدنی پایدار بهره‌مند شوند که در آن بالغ بر ۸۵۰ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع، ۳۵ مخزن و ۲۴ ایستگاه پمپاژ با اعتبار بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود.
حسین اکبریان افزود: اکنون طرح جهاد آبرسانی برای ۱۰ هزار روستای کشور در حال اجراست و با توجه به اهتمام ویژه دولت انقلابی و مردمی به روستاها، انعقاد قرارداد جدید با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) به منظور اجرای مرحله دوم و اضافه شدن ۱۰ هزار روستای دیگر در حال پیگیریست.

وی همچنین با اشاره به پروژه‌های هفته دولت امسال که نقش شایانی در آبرسانی به نواحی مختلف دارد، تصریح کرد: ۱۰ طرح آب و فاضلاب شهری و روستایی در هفته دولت امسال با هزینه‌ بالغ بر یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

اکبریان با بیان اینکه طرح‌های آبرسانی در شهر اصفهان و مناطق مُبارکه، بُرخوار، نایین و زیار افتتاح می‌شود، گفت: ۳۲۲ شهر و روستا زیر پوشش این طرح‌ها قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: آبرسانی به روستاهای مجتمع «لای سیاه» و «کوهستان» بهارستان نایین در قالب طرح محرومیت‌زُدایی جهاد آبرسانی از مهمترین طرح‌های قابل بهره‌برداری این هفته است که با ۳۵ کیلومتر خط انتقال، ۲۲ روستا با جمعیت یک هزار و ۲۰۰ نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

اکبریان به افتتاح گام(فاز) نخست طرح تقویت فشار آبرسانی به پهنه غرب شهر اصفهان در خیابان "صمدیه" تا «کُهندژ» نیز اشاره کرد و گفت: این گام شامل اجرای سه پروژه در نقاط مختلف شهر از جمله ساخت مخزن و خرید و لوله‌گذاری در قُطرهای مختلف با هزینه ۹۰ میلیارد ریال است.

مدیرعامل آبفای اصفهان در باره سایر طرح‌های آبرسانی گفت: ایستگاه پمپاژ و مخزن یک هزار مترمکعبی مجتمع "زودان" مبارکه و تله متری و تله کنترل( بوسیله تجهیزات الکترونیکی) شبکه توزیع و تأسیسات آبرسانی در سطح همین شهرستان، راه‌اندازی "چاه بحران محسن‌آباد" به همراه خط انتقال، ساختمان اداری و آزمایشگاه زیار، مخزن ۲۵۰ مترمکعبی «کلودان» و تقویت و بازسازی ایستگاه پمپاژ بین راهی «کبوترآباد» در نزدیک شهر «زیار» از دیگر طرح‌های این شرکت در ایام پیش‌رو افتتاح می‌شوند.

اکبریان همچنین از بهره‌برداری از ایستگاه پمپاژ فاضلاب محمودآباد واقع در منطقه پنج اصفهان با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال خبر داد و افزود: آبرسانی به «شاپورآباد» و «محسن‌آباد» شهرستان بُرخوار شامل مخزن ۲ هزار مترمکعبی، شیرخانه، پمپاژ و خطوط انتقال آب نیز با هزینه اجرایی ۴۵۰ میلیارد ریال نیز تا پایان شهریور وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.