در نمایشگاه دستاوردهای دولت، آنچه بیشتر از همه به چشم می‌آمد، صحبت‌های بی‌پرده و صادقانه مردم بود. در فضایی که خبری از راه پله‌های طولانی و روال‌های گیج کننده و خسته کننده اداری نبود، مردم با پرونده‌ و پوشه‌هایی در دست در غرفه‌های مشخص شده پیگیر مسائل و مشکلاتشان بودند.

درخواست صادقانه مردم از مسولان، خارج از روال اداری طولانی

به گزارش قدس خراسان، "من و فرزندانم در یک اتاق ۱۲ متری زندگی می‌کنیم"، "چند ماه است صاحب خانه جوابمان کرده"، مقرری بهزیستی پاسخگوی زندگی من و فززندان معلولم نیست"، من مدال طلای المپیاد دارم و جویای کار هستم". این‌ها بخشی از صحبت‌های مردمی است که با شنیدن خبر حضور مسولان استانی، به نمایشگاه دستاوردهای دولت سیزدهم آمدند.

این نمایشگاه در قالب ۴۸ غرفه با شعار «باهم ساختیم» روز سه‌شنبه همزمان با فرا رسیدن هفته دولت در میدان شهدای مشهد گشایش یافت. ساختمان شمس واقع در میدان شهدا ۳۱‌ام مرداد و یکم شهریورماه میزبان مدیران کل و مسولان دستگاه‌های اجرایی مختلف استان است. هرکدام از دستگاه‌ها، اعم از شهرداری، بهزیستی، راه و شهرسازی، شرکت برق، آب منطقه‌ای، کمیته امداد و... در این ساختمان، در غرفه‌ای مجزا علاوه بر تبیین دستاوردها و پیشرفت‌هایشان، شنونده و پاسخگوی شکایات و درخواست‌های مردم هستند.

در فضای نمایشگاه میزهای خدماتی قرار داده شده بود که مردم می‌توانستند درخواست‌های خود را در آن ثبت کنند و به غرفه دستگاه موردنظر مراجعه کنند. تابلوهایی نیز تدارک دیده شده بود با عنوان «انتظارات مردم از مسولین» که افراد می‌توانستند انتظارات و خواسته‌های خود را از دستگاه‌های مختلف روی آن یادداشت کنند. یک نفر خطاب به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان گفته بود بیشتر در بین مردم باشید، یک نفر دیگر از اداره کل تبلیغات اسلامی انتظار داشت گزارش عملکرد خود را به صورت شفاف به مردم اعلام کند، یکی از مردم هم از دانشکده علوم پزشکی انتظار داشت بر رفتار کادر پزشکی نظارت بیشتری داشته باشند.

آنچه بیشتر از همه به چشم می‌آمد، صحبت‌های بی‌پرده و صادقانه مردم بود. در فضایی که خبری از راه پله‌های طولانی و روال‌های گیج کننده و خسته کننده اداری نبود، مردم با پرونده‌ و پوشه‌هایی در دست در غرفه‌های مشخص شده پیگیر مسائل و مشکلاتشان بودند.

مردم از نتیجه حضور بی‌واسطه مسولان چه گفتند؟

خانمی که با بی‌قراری جلوی در غرفه شهرداری مشهد بود به خبرنگار ما گفت: از طریق دوستان و آشنایان از این فضا و حضور مردم خبردار شدم. قبل از این برای دریافت یک وام پیگیری‌های زیادی کردم اما به نتیجه‌ای نرسیدم. امیدوارم در این فضا که همه مسولان استان جمع هستند، مشکلم برطرف شود.

مردی که برای پیگیری مشکلات پدر بیمارش به سراغ میز خدمت دستگاه‌ها آمده بود گفت: این فضاها باید بیشتر ایجاد شود. در مملکت اسلامی دفتر هیچ مدیری نباید به روی مردم بسته باشد و همیشه باید با متانت به خواسته مردم گوش کنند.

خانمی که خودش را تولیدکننده معرفی کرده و در غرفه اداره صنعت، معدن و تجارت منتظر ایستاده بود گفت: پوستر این برنامه را در فضای مجازی دیده بودم و نمی‌دانستم فضا به چه صورت است. به نظرم برای پاسخگویی به نیاز مردم برنامه خوبی در نظر گرفته شده است. البته به نظر من فضا برای نشستن مردم کم است و خود به خود ازدحامی در غرفه‌ها و سالن‌های مختلف ایجاد می‌شود.

زن جوانی که سرپرست خانوار بود در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: آمدم با استاندار مستقیم صحبت کنم به این امید که بتوانم مشکلم را بازگو کنم. البته صحبت کردن در حضور عکاس‌ها و خبرنگاران کمی برایم مشکل است و انتظارش را نداشتم.

کمی بعد از افتتاح نمایشگاه، استاندار خراسان رضوی به جمع دیگر مسولان و مدیران پیوست و برای شنیدن صحبت‌های مردم حاضر شد. افراد با دغدغه‌ها و مشکلات مختلف به سراغ استاندار می‌آمدند و خواسته‌هایشان را با نماینده دولت مطرح می‌کردند.

تعداد مراجعان رفته رفته بیشتر می‌شد و ازدحام در برخی غرفه‌ها بیشتر از دیگر بخش‌ها بود؛ مثل غرفه شهرداری و اداره کار که مراجعان زیادی داشتند. در برخی غرفه‌ها هم به جز مدیرکل و دیگر کارکنان اداره، فرد دیگری نبود.

مرد مسنی که پیش‌تر با استاندار گفت‌وگو کرده بود بیان کرد: مسولان گیرنده و شنونده خوبی بودند اما وقتی می‌توان درمورد ثمربخش بودن آن صحبت کرد که به نتیجه برسد. درکل فضای مفیدی است چراکه مردم می‌توانند مسولانی که مدت‌ها برای ملاقات با آن‌ها دوندگی می‌کردند را بی‌واسطه ببینند.

ما به ارتباط مستقیم با مردم نیاز داریم

استاندار در حاشیه این نمایشگاه بیان کرد: ما همیشه بنا داشتیم در اموری که دنبال می‌کنیم، با بدنه جامعه و مردم در ارتباط دائم باشیم. چه در شهر، چه در روستا و چه در مناطق حاشیه‌ای تلاش داریم این ارتباط مستمر را حفظ کنیم و از این رو با مشکلات مردم آشنایی داریم.

یعقوبعلی نظری ادامه داد: اگر گاهی مشکلی برطرف نشده به معنای بی‌اطلاع بودن ما از آن مساله نیست؛ بلکه امکان حل مساله در آن مقطع وجود نداشته است. علاوه بر این ارتباط پایدار لازم است تا زمان‌هایی را هم به طور ویژه به برنامه‌های مردمی اختصاص بدهیم؛ مثل میزهای خدمت و حضور در نماز جمعه.

وی در خصوص نتیجه‌ ارتباط مستقیم بین مردم و مسولان گفت: ما معتقدیم بیش از آنکه مردم به ارتباط بی‌واسطه با ما نیاز داشته باشند، ما به ارتباط با آن‌ها نیاز داریم تا بتوانیم از وضعیت جامعه باخبر شویم و مشکلات را برطرف کنیم. امیدواریم این نشست و برخاست‌ها اعتماد مردم نسبت به دولت را تقویت کند و موجب کاهش مشکلات شود.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.