۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۰
کد خبر: 909010

تقوای حرفه‌ای راهبرد اساسی پیشرفت

عباس محمدیان، مدرس دانشگاه و پژوهشگر علوم ارتباطات

در مورد تقوا زیاد شنیده و خوانده‌ایم ... از دوران کودکی و در اغلب امتحانات دوران مدرسه تعریف تقوا همواره یکی از پرسش‌های امتحانی ما بوده و هست! نظام آموزشی عمدتاً تقوا را امری فردی جلوه می‌دهد اما تقوا، فقط یک امر فردی نیست.

روح و جانی است که کالبد انسانی را به طهارت جانی تازه می‌بخشد. اینکه در فرد تحقق یابد. او را که به جامعه بکشاند و تکثیر کند آن وقت با جامعه‌ای مواجه خواهیم شد که دست‌های پاکشان، همه آلودگی‌ها را از جامعه پاک می‌کند. 

دست‌های پاک هرکدام دستمال‌های پاک را برمی‌دارند و به حرکت در هندسه دین می‌پردازند و شیشه‌ها را پاک می‌کنند. در خانه شیشه‌ای هم کسی نمی‌تواند دیواری بیابد و خلوتی که به آن رود و کار دیگر کند. تقوای شخصی به تقوای اجتماعی ارتقا خواهد یافت. 
راز موفقیت امروز و فردا در همین 

پاکیزه پنداری و پاکیزه رفتاری است. همان که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم از آن به طهارت اقتصادی تعبیر می‌کنند و آن را شرطِ مشروعیتِ همه مسئولان و مقامات نظام می‌دانند. این‌گونه می‌توان و باید از انقلاب و نظام اسلامی پاسداری کرد. به بیان صریح حضرت آیت الله خامنه ای «این جبهه، فقط با تقوا پیش خواهد رفت. 

این نظام، جز با رعایت تقوا و طهارت و پاکی و محاسبه‌ دقیق و صحیح و حسابرسیِ هرکدامِ ما از خودش - «حاسبوا انفسکم» پیش نخواهد رفت. اشتباه است اگر کسی خیال کند همان کارهایی که دیگر حکومت‌ها و دیگر کارگزاران دولت‌ها در دنیا می‌کنند، ما هم همان‌ها را بکنیم. ما اصولی داریم، ما روش‌های مخصوص به خودمان را داریم؛ این‌ها متعلق به اسلام است. این اصول باید بر دنیا حاکم بشود؛ نه اینکه اصول غلط دنیای جاهلی و استکباری، خودش را بر ما تحمیل بکند». 

نتیجه این تحمیل را امروزه در جهان اسلام به وضوح می بینیم؛«امروز ملت‌های مسلمان در مقابل زورگویی قدرت‌های جهانی حرفی برای گفتن ندارند؛ نه علم لازمی، نه فناوری پیشرفته‌ای، نه در زمینه‌های گوناگون سیاسی مهارتی. چرا؟ چرا ما عقب ماندیم؟ چون تقوا را از دست دادیم. 

این همان شدت‌هایی است که با تقوا برطرف می‌شود. هر چه کمبود داریم، به خاطر بی‌تقوایی است». هرچه را می‌خواهیم بدست بیاوریم نیز با تقوا حاصل می‌شود. هم تقوای فردی و هم تقوای حرفه‌ای، مسئولیتی و اجتماعی. اینکه یک فرد به شخصه متقی باشد، به تنهایی برای واگذاری مسئولیت به او کافی نیست. باید توان و البته تقوای حرفه‌ای هم داشته باشد. 

با این بایستگی است که می‌شود به شایستگی در تراز اسلام و انقلاب رسید. صدور انقلاب هم با طراحی و تدوین یک مدل موفق با کارگزارانی که طهارت دست و دل دارند، محقق می‌شود نه هیچ شیوه دیگری. اگر «تقوا» را به عنوان راهبرد اساسی پیشرفت در نظر بگیریم، موفقیت هم حاصل خواهد شد. چه این نتیجه تلاش سازنده، علمی و حرفه‌ای است. دنیا هم اگر پیش رفته است جز از این راه، رهگذری دیگر نداشته است. 

آنان با ادبیات خود و ما هم باید با ادبیات خویش این مسیر را با موفقیت بپیماییم. بدانیم و بدانند مردمان بلاد اسلامی این حقیقت را از کلام راهنمای رهبر معظم انقلاب که؛«کشور اسلامی یعنی کشوری که اسلامِ حیات‏بخش، اسلامِ نشاط آور، اسلامِ تحرک‏آفرین، اسلامِ بدون کج‏اندیشی و تحجر و انحراف، اسلامِ بدون التقاط، اسلامِ شجاعت‏بخش به انسان‌ها و اسلامِ هدایت کننده‏ انسان‌ها به سوی علم و دانش بر آن حاکم است... سیطره و تسلط علمی به دنبال خود عزت سیاسی هم می‏آورد؛ رفاه اقتصادی هم می‏آورد؛ فضائل اخلاقی هم می‏آورد....» بکوشیم از رهگذر تقوا، به پاکی تمام ساحتی برسیم. در پاکی است که اندیشه‌های پاکیزه کشورساز و جهان‌گشا می‌شوند...

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.