سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر صلاحیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون آمده و نباید از آن فراتر یا کمتر برویم، گفت اگر محرز شود نمایندگانی برای عزل معاون وزیر کشور فشار آورده‌اند، که دخالت در انتصابات است، مورد توجه ما قرار می‌گیرد.

دخالت نمایندگان در انتصاب ها محرز شود در بررسی صلاحیت‌شان مد نظر قرار می‌گیرد

قدس آنلاین، سخنگوی شورای نگهبان درباره سازوکار و تدابیر این نهاد برای افزایش مشارکت در انتخابات پیش‌رو، تصریح کرد: شورای نگهبان در همه دوره‌ها سعی کرده وظیفه خود را بر مبنای قانون انجام دهد. رویکرد ما آن است که اقدامات خود را در جهت افزایش مشارکت انجام دهیم اما به دنبال عدول از شرایط قانونی نیستیم و اگر قانون در همه فرایندها مبنا باشد،  ضامن انتخابات پرشور،  سالم و رقابتی خواهد بود.

وی با تاکید بر  اینکه عوامل متعددی بر موضوع مشارکت اثرگذارند، افزود: ناگفته نماند که شورای نگهبان به سامانه ملی دسترسی آزاد به اطلاعات متصل شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فشار برخی از نمایندگان به وزیر کشور برای عزل معاون سیاسی وزیر در بررسی صلاحیت آنان مدنظر قرار می‌گیرد، ادامه داد: بنده به این مصداق ورود نمی‌کنم. البته مقام معظم رهبری نسبت به بحث عدم دخالت در انتصابات تاکیداتی داشتند و صلاحیت‌های نمایندگان محترم در قانون مشخص شده و مبنای ما قانون است. اگر این موضوعی که شما گفتید اگر محرز شود که دخالت در انتصابات است، مورد توجه ما قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: صلاحیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون آمده و نباید از آن فراتر یا کمتر برویم. البته جایی ممکن است نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشورت به دولت دهند که باید این موضوع هم مدنظر قرار گیرد که برخی از اقدامات مداخله نیست، مشاوره است.

طحان نظیف اظهار داشت: شورای نگهبان هنوز مصوبه‌ای درباره لایحه عفاف و حجاب دریافت نکرده است و گویا هنوز در کمیسیون تخصصی هم بررسی این لایحه به اتمام نرسیده است. از سوی دیگر، بعد از آنکه کمیسیون تخصصی بررسی خود را به اتمام برساند، به صحن مجلس ارائه می‌شود تا مدت زمان اجرای آزمایشی آن مشخص شود و سپس به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد روند بررسی صلاحیت ها با قانون جدید هم تصریح کرد: در بررسی صلاحیت ها ابتدا هیات های اجرایی، سپس هیات های نظارت و در نهایت شورای نگهبان اعلام نظر خواهند کرد.

وی افزود: در مقطع کنونی، زمان بررسی صلاحیت ها نیست. اکنون دستگاه ها باید مدارک بارگذاری شده را بررسی و به استعلامات افراد پاسخ دهند.

ممکن است افرادی که در گذشته تایید صلاحیت شدندف این دوره رد شوند یا برعکس

طحان نظیف افزود: ممکن است افرادی که در گذشته تایید شده اند به دلیل اعمال و رفتاری که داشته اند رد صلاحیت شوند. همچنین ممکن است کسانی که در گذشته تایید نشده باشند، اکنون با به دست آمدن اسناد و مدارکی تایید صلاحیت شوند؛ همچون اینکه فردی در گذشته حکم قضایی داشته و اکنون حکم برائت دریافت کرده باشد.

شرایط داوطلبان در هر دوره متفاوت است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که برخی اینگونه برداشت کرده‌اند که تغییر عنوان رد صلاحیت در اصلاح قانون انتخابات به عدم احراز صلاحیت برای آن است که  برخی از چهره‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته از عنوان رد صلاحیت ناراحت شدند، با اشاره به اینکه شرایط داوطلبان در هر انتخاباتی متفاوت است و شرایط انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی با یکدیگر فرق دارداین برداشت را رد کرد و گفت:ممکن است افرادی که در گذشته تایید شده‌اند به دلیل اعمال و رفتاری که داشته‌اند، رد صلاحیت شوند یا برعکس.

طحان نظیف درباره 

وی درباره  پیش ثبت نام کاندیداها و تاثیر آن در انتخابات هم با بیان اینکه اتفاق خاصی نیفتاده و این مرحله وظیفه ای است که مجلس از طریق قانون برعهده دستگاه‌ها گذاشته است، افزود:وزارت کشور مجری انتخابات و شورای نگهبان ناظر انتخابات است. آنچه که در فرایند پیش ثبت نام‌ها رخ داد، یکسری شرایط اولیه افراد بود که باید در مرحله پیش ثبت نام مانند مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و سن و تابعیت و ...  را  اعلام می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در فرآیند پاسخ به استعلامات افرادی که در مرحله پیش ثبت نام اقدام به نام نویسی کردند نقشی ندارد.

مرححله دوم ثبت نام داوطلبان انتخابات ۲۷ مهر ماه

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: اینها تشریفات قانونی است که باید طی می‌شد و  اگر پاسخ استعلام افرادی که پیش ثبت نام کردند مثبت بود، می‌توانند ثبت نام خود را از ۲۷ مهرماه به مدت یک هفته انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه  قانون انتخابات می‌بایست مبتنی بر سیاست های کلی اصلاح شود، اظهار داشت: اینکه بگوییم  همه سیاست‌ها در این اصلاحیه پوشش داده شده است؟   خیر چنین نشده. تلاش هایی در این جهت شده ولی اینکه بگوییم بشکل کامل است این طور نیست.

درباره شرایط داوطلبان نیز گفت:  قانون تغییر خاصی را در این زمینه نداشته است؛ شاید یک مورد بوده و آن هم اضافه شدن  ۵ سال سابقه فعالیت اجرایی و قضایی بوده است.

وی در خصوص بررسی منابع مالی نامزدها در این دوره هم با یادآوری اینکه طراحی سامانه در مورد اجرای قانون شفافیت منابع مالی نامزدها برعهده وزارت کشور است، گفت: در جلساتی که با وزارت کشور داشتیم تاکید کردیم که این قانون باید در انتخابات پیش رو اجرا شود. به نظر می رسد که تعداد نامزدهای انتخاباتی نیز نقشی در اجرای این قانون ندارد. این قانون، قانون جاری کشور است و باید در انتخابات پیش رو باید مبنای عمل قرار گیرد.

لایحه حجاب هنوز در مجلس است

سخنگوی شورای نگهبان  درباره وضعیت لایحه حجاب و عفاف هم با اشاره به اینکه کار این لایحه  در کمیسیون تخصصی تمام نشده است و پس اتمام بررسی در کمیسیون، باید به صحن مجلس برود، گفت:  شورای نگهبان این مصوبه را دریافت نکرده است.

ایرادات شورا به چند مصوبه مهم مجلس

هادی طحان نظیف در بخش دیگری از این نشست خبری به مصوبات شورای نگهبان اشاره کرد و با اعلام تایید طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل، گفت: طرح توقف اجرای ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارکنان ساختمانی که قبلا در شورا مورد ایراد قرار گرفته بود نیز در مجلس اصلاح شد اما با توجه به اینکه این مصوبه دوباره بازنویسی شده است و عملا با طرح جدید رو به رو هستیم که ایراداتی دارد و باید دوباره در مجلس بررسی شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: لایحه موافقت نامه همکاری انتظامی بین ایران و قرقیزستان به دلیل استفاده از واژگان غیر فارسی، خلاف قانون اساسی شناخته شد که باید در مجلس اصلاح شود.

وی همچنین از برخی ابهامات در سه لایحه مربوط به ایجاد مناطق آزاد سرخس، مازندران و دوغارون خبر داد و افزود: لایحه تسهیل تکلیف مودیان برای اجرای پایانه مودیان نیز مورد بررسی قرار گرفت ولی با ایراد شورا مواجه شد.

وی همچنین از ایرادات این شورا به اساسنامه حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان و نیز اساسنامه صندوق توسعه شهری و روستایی خبر داد و افزود: طرح حمایت از گزارشگران فساد نیز در یک مورد ابهام دارد که امیدواریم رفع شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.