مدیر پایگاه ملی مجموعه تاریخی شیخ احمد جام از شروع مرمت‌های قسمتی از مدرسه فیروزشاهی واقع در مجموعه تاریخی شیخ احمد جام خبر داد. 

آغاز مرمت گوربانی مدرسه فیروزشاهی از بناهای مجموعه تاریخی شیخ احمد جام 

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، فرامرز صابر مقدم اظهار کرد: به استناد مطالعات معماری یکی از سنت‌های مدرسه سازی به منظور تحصیل طلاب علوم دینی در عصر تیموریان، ایجاد فضایی برای محل دفن بانی بنا (گوربانی) است که با توجه به قدمت معماری مدرسه فیروزشاهی واقع در ضلع شمالی مجموعه شیخ احمد جام، بخش گنبدسبز آن، همان گوربانی مدرسه است که  گنبدی دو پوسته بر فراز آن دیده می‌شود. 

مدیر پایگاه ملی مجموعه تاریخی شیخ احمد جام ادامه داد: این بنا که طبق کتیبه در سال ۸۴۴ هـ.ق، با ویژگی های دوره دوم شیوه آذری، با فرم چهار طاقی با چهار فضای شاه نشین و دو طاق نما در شاه نشین‌های شرقی و غربی بنیان شده، به لحاظ ارزش‌های معماری، عناصر طاق‌بندی گوربانی و فضای گنبدخانه آن، تقلید کاملی از گوربانی مدرسه گوهرشاد بیگم در هرات، مدرسه تومان آغا در کوشان و تالار مدرس مدرسه غیاثیه خرگرد خواف را به نمایش گذاشته است. 

وی گفت: با توجه به بازدیدهای کارشناسان و ناظر استانی، در این مرحله از مرمت فضای داخلی گوربانی، عملیات پاکسازی سطح گچی و تنظیف بدنه داخلی، انجام گچ‌کاری به دلیل فرسایش گچ‌ها در برخی نقاط، ساخت و نصب پنجره چوبی در کمرگاه فضای داخلی به‌منظور استفاده از نور طبیعی و... صورت خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.