رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: عملکرد متوسط برداشت گندم در استان حدود ٣تن در هکتار است که عملکرد کشاورز پیشرو در این مقدار حدود ١۴تن در هکتار با همان شرایط است و باید بتوانیم با استفاده از ابزار دانشی این رقم را در همه مزارع تا حدودی رشد دهیم.

متوسط برداشت گندم در خراسان رضوی حدود ٣تن در هکتار است

به گزارش قدس خراسان، مسعود نجف نجفی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد با اشاره به نمایشگاه برگزار شده دستاوردهای این سازمان در هفته دولت اظهار کرد: در طی دو سال گذشته در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی نتایج خوبی در عرصه‌های مختلف شکل گرفته است.

وی افزود: وظیفه اصلی ما در وزارت جهاد کشاورزی صیانت و حفاظت از امنیت غذایی کشور است و مساله امنیت غذایی با بروز جنگ میان اوکراین و روسیه در دنیا بسیار پر رنگ و مشخص‌تر شد.

نجفی تصریح کرد: امروز ٨۵درصد در تامین غذای کشور خودکفایی داریم و این عدد بسیار ارزشمند است که سهم مراکز تحقیقات کشاورزی استان در ایجاد این امنیت غذایی بسیار چشمگیر است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: دو رویکرد برای رسیدن به امنیت غذایی در این مرکز دنبال می‌شود. اولین و اصلی‌ترین آن دانش بنیان کردن بخش کشاورزی است تا بتوانیم دانش را به داخل عرصه‌های مختلف بخش کشاورزی و به بهره‌برداران اصلی برسانیم.

وی ادامه داد: ارتقا بهره وری در بخش کشاورزی رویکرد دوم مرکز تحقیقات کشاورزی استان است. در ابتدای انقلاب جمعیت کشور حدود٣۶میلیون نفر بود. در آن زمان میزان تولید مواد غذایی در کشور حدود ٢۵ میلیون تن و امروز با جمعیت ٨٠میلیون  نفر و ١٢۵میلیون تن غذا برای این جمعیت تولید می‌کنیم.

نجفی به روند افزایش تولید مواد غذایی در کشور اشاره کرد و گفت: برای ٢۵سال آینده کشور پیش بینی جمعیت ١٠٣میلیون نفر شده است که برای این تعداد جمعیت نیاز به تولید ١٨٠میلیون تن مواد غذایی داریم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی ضمن یادآوری محدودیت‌ها در این بخش خاطر نشان کرد: کمبود اراضی کشاورزی حاصل‌خیز، محدودیت منابع آبی، خشکسالی و تغییرات اقلیم و تعداد زیاد دیگری از عوامل محدود کننده داریم اما نباید در این عرصه متوقف شویم و با دانش بنیان کردن می‌توانیم با وجود همین عوامل به هدف تعیین شده برسیم.

وی معرفی ارقام مناسب زراعی و باغی را از وظایف مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی دانست و عنوان کرد: به عنوان مثال باید از میان ارقام متفاوت گندم رقمی کشت شود که مناسب اقلیم استان باشد و عملکرد بالایی نسبت به ارقام قبلی داشته باشد و امروز باید بگوییم در حوزه تامین بذر محصولات زراعی مانند گندم به ٩۵درصد خودکفایی رسیده‌ایم و هیچ وابستگی به خارج از کشور نداریم.

نجفی به ارتقای بهره‌وری در محصولات کشاورزی و باغی اشاره و تصریح کرد: عملکرد متوسط برداشت گندم در استان حدود ٣تن در هکتار است که عملکرد کشاورز پیشرو در این مقدار حدود ١۴تن در هکتار با همان شرایط است و باید بتوانیم با استفاده از ابزار دانشی این رقم را در همه مزارع تا حدودی رشد دهیم و بهره‌وری بیشتری از مزارع گندم خود داشته باشیم.

وی افزود: در بحث آموزش به دنبال این هستیم که داده‌های تحقیقاتی را در قالب رویدادهای مختلف به بهره‌برداران بخش کشاورزی معرفی کنیم. در سال ١۴٠١ حدود ٢٠٢دوره آموزشی برای بهره‌برداران در استان برگزار کرده‌ایم تا ارتقای دانش در بخش بهره‌وری کشاورزی اتفاق بیفتد و کشاورز با دانش روز آشنا شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی ادامه داد: یکی از اتفاقات دیگر در بحث انتقال یافته‌های تحقیقاتی افراد هیات علمی این مرکز هستند که در قالب طرحی به عنوان "محققان معین" به مناطق مختلف استان خراسان رضوی مراجعه می‌کنند. استان به پهنه‌های مختلف کشاورزی تقسیم شده که توسط این  افراد مباحث فنی کشاورزی هر پهنه رصد می‌شود و آموزش‌های لازم برای کشت محصولات و افزایش بهره‌وری به کشاورزان داده می‌شود.

نجفی به مسائل متفاوت بخش کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما پیر شدن بهره‌برداران کشاورزی است. میانگین سن بهره برداران استان حدود ۵٨سال است که به لحاظ تجربه بسیار با تجربه اما از نظر توان رو به ضعف هستند و باید به دنبال نسل جایگزین باشیم که وجود هنرستان‌های کشاورزی یکی از این رویکردها است.

بهره‌برداری از ١٠٠پروژه کشاورزی خراسان رضوی

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی عنوان کرد: خراسان رضوی یکی از استان‌های مهم در بحث امنیت غذایی کشور است و نقش ممتازی در حوزه باغی، زراعی و دامی در سفره مردم دارد.

هوشنگ محمدی ادامه داد: با پیگیری‌های تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی در هفته دولت در ١۴٠٢ بیش از ٢هزار پروژه آبی، خاکی، زراعی، باغی، دامی و شیلاتی به بهره برداری می‌رسدکه ٢٢همت ارزش این پروژه‌ها است.

وی افزود: اکثر این پروژه‌ها مردمی هستند به طوری که بیش از ١٧همت این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری خود مردم و کشاورزان است. ٣همت مربوط به تسهیلات بانکی و سایر پروژه‌ها به ارزش نزدیک ٢همت مربوط به پروژه‌های زیر ساختی دولت در مجموع کلان کشور است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی به افتتاح پروژه‌های بخش کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: امروز در استان خراسان رضوی ١٠٠پروژه در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد که بزرگترین آن در شهرستان فریمان با افتتاح یک گلخانه اتفاق می‌افتد.

وی در پایان افزود: مجموعه مرکز آموزش تحقیقات وزارت کشاورزی خراسان رضوی یکی از بهترین مراکز آموزشی و تحقیقاتی کشور است. هم اعضای هیات علمی خوبی دارد هم در این مراکز می‌توان شرکت‌های دانش بینیان بیشتری را حمایت کرد و در بحث امنیت غذایی فعالیت گسترده‌تری انجام داد.

خبرنگار: طاهره فجرداوودلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.