۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 910320

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد گفت: در راستای به‌روز رسانی آخرین اطلاعات از داشته‌های تاریخی مشهد مقدس و برنامه‌ریزی به منظور حفظ و احیای آن‌ها در هفته دولت ۱۴۰۲ طرح پایش آثار تاریخی آغاز شد. 

آغاز طرح پایش آثار تاریخی مشهد مقدس

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، حسین امیر کلالی اظهار کرد: در این طرح که با همکاری همه ظرفیت‌های انسانی و متخصص اداری و علاقه‌مندان حوزه میراث‌فرهنگی از ابتدای شهریور ماه بر اساس مسیر بندی‌های تعریف شده آغاز شده است تلاش می‌شود تا با بررسی وضعیت موجود آثار و رایزنی با مالکان آثار، ضمن پایش وضعیت آن‌ها و مذاکره با مالکان در خصوص میزان تمایل آنها برای واگذاری به بخش خصوصی یا تمایل به باززنده سازی آثار اقدام شود. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد افزود: در حال حاضر مشهد مقدس با داشتن ۲۵۱ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، حدود ۱۰ درصد از آثار تاریخی استان را به خود اختصاص داده که از  این میزان بیشترین آثار ثبت شده متعلق به بخش مرکزی و به خصوص هسته پیرامون حرم مطهر رضوی است.  

وی ادامه داد: در حال حاضر سرای تاریخی عزیز اله اف و بازار تاریخی فرش مشهد دو کارگاه مرمت و احیای فعال مشهد مقدس است که به صورت مشارکتی و با همکاری شهرداری با نظارت میراث‌فرهنگی در حال مرمت است. 

امیرکلالی اظهار کرد: در مرداد ماه گذشته مشهد مقدس برای نخستین بار در کشور میزبان شورای ثبت آثار تاریخی وزارت بوده و در این اتفاق بی سابقه پرونده بیش از ۷۰ اثر واجد ثبت مورد بررسی و تحلیل اعضا قرار گرفت که شش اثر از مجموع آثار ارابه شده متعلق به مشهد مقدس بوده است. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد گفت: تعدادی از آثار موجود در وضعیت اضطراری و به مرمت نیاز دارند که با تصویب اعتبار مرمت اضطراری در شورای برنامه‌ریزی شهرستان تلاش شده است تا این آثار مورد مرمت و استحکام بخشی قرار گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.