منابع از تعویق جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید ماموریت یونیفل در لبنان خبر دادند.

تعویق نشست شورای امنیت برای تمدید ماموریت یونیفل در لبنان

به  گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، در پی حواشی به وجود آمده بعد از افشای بندهای پیش‌نویس قطعنامه جدید شورای امنیت برای تمدید ماموریت یونیفل (نیروهای موسوم به حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان)، منابع از تعویق جلسه شورای امنیت به این منظور که قرار بود امروز پنجشنبه برگزار گردد خبر دادند.

خبرنگار شبکه المیادین در این زمینه گزارش داد، رئیس شورای امنیت اعلام کرده که جلسه تمدید ماموریت یونیفل در لبنان، به زمان دیگری موکول شده است.

منابع دیپلماتیک آگاه در سازمان ملل صبح دیروز اعلام کردند که پیش‌نویس قطعنامه جدید برای تمدید ماموریت یونیفل در لبنان که چند اصلاحیه به آن اضافه شده، عصر چهارشنبه به رای گیری گذاشته خواهد شد.

رسانه‌های لبنانی روز گذشته بندهایی از پیش نویس قطعنامه جدید شورای امنیت برای تمدید ماموریت یونیفل در این کشور را فاش کردند.

بر اساس پیش‌نویس قطعنامه جدید تمدید ماموریت یونیفل در لبنان، نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان برای انجام ماموریت و عملیات‌های خود نیاز به اجازه قبلی از هیچ طرفی ندارند و می‌توانند امور خود را کاملا مستقل انجام دهند. در شرایطی که دولت لبنان اصرار به ادامه هماهنگی یونیفل با این دولت دارد، هرگونه تلاش برای محدود کردن آزادی عمل اعضای یونیفل و هرگونه اقدام علیه آنها به شدت محکوم می‌شود.

از طرفی روزنامه الاخبار گزارش داد که تلاش‌های دیپلماتیک لبنان برای اجرای درخواست‌های این کشور درباره ماموریت یونیفل ادامه دارد و این تلاش‌ها با هماهنگی «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت لبنان، «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه این دولت، «نبیه بری» رئیس پارلمان و همچنین فرماندهی ارتش لبنان دنبال می‌شود.

بر اساس این گزارش، در حالی که لبنانی‌ها منتظر بازگشت هیئت این کشور به ریاست عبدالله بوحبیب از نیویورک هستند، اطلاعات نگران‌کننده‌ای درباره ماهیت مذاکرات این هیئت با طرف‌های خارجی مربوطه در نیویورک درباره تمدید ماموریت یونیفل در لبنان منتشر شده و به نظر می‌رسد اوضاع آن طور که باید، پیش نرفته است. در مذاکراتی که هیئت لبنانی در نیویورک انجام داد، نمایندگان کشورهای حامی درخواست‌های لبنان خواستار شفاف‌سازی مطالبات این کشور بودند اما آمریکا و انگلیس به تهدید و فشار علیه هیئت لبنانی روی آورده و تاکید کردند که در صورت مخالفت با تصمیم‌های بین‌المللی عواقبی متوجه لبنان خواهد بود.

عبدالله بوحبیب بعد از دیدار با چند مسئول غربی و آمریکایی در نیویورک اعلام کرد که در پیش‌نویس طرح تمدید ماموریت یونیفل در لبنان هیچ اشاره‌ای به ضرورت هماهنگی عملیات‌های نیروهای بین‌المللی با ارتش لبنان نشده و ما بعد از اطلاع از بندهای پیش‌نویس مذکور که در شورای امنیت مطرح شده و مربوط به تمدید ماموریت یونیفل است، مخالفت خود را با آن اعلام می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.