شعار اربعین امسال «حیاتنا الحسین» یادآور این امر مهم است که نه تنها انقلاب بلکه تمام زندگی، حیات و ممات و شرف ما همه به سیدالشهدا(ع) گره خورده است.

 آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی در گفتگو با قدس: حیات و ممات ما به امام حسین(ع) گره خورده است

اسلام‌خواهی، اصلاح‌طلبی و ظلم‌ستیزی در قیام امام حسین(ع) همواره در تاریخ، الهام‌بخش انقلاب‌های اصلاحی بوده و به همین دلیل رهبر کبیر انقلاب(ره) فرمود: اسلام با نام و زنده نگه داشتن یاد امام حسین(ع) زنده مانده است. شعار اربعین امسال «حیاتنا الحسین» یادآور این امر مهم است که نه تنها انقلاب بلکه تمام زندگی، حیات و ممات و شرف ما همه به سیدالشهدا(ع) گره خورده است. آنچه در زیر می‌خوانید توضیحات آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی، عضو مجلس خبرگان رهبری به این پرسش است که چرا «حیاتنا الحسین»؟

حیات و ممات بر مدار حسین(ع)

در آموزه‌های دینی به‌ویژه متون به یادگار مانده از خاندان وحی و به‌طور ویژه و خاص در زیارت‌نامه‌هایی که هنگام تشرف به مشاهد مشرفه ائمه(ع) و هنگام عرض ارادت به ساحت قدسی آنان از راه دور یا نزدیک در اختیار داریم ازجمله در زیارت متین و محکم زیارت عاشورا این عبارت ذکر شده: «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد».

درخواست جدی ما از پیشگاه پروردگار عالم به‌عنوان درخواست سعادت جاودانه این است که خداوند متعال زندگی ما را همانند زندگی محمد(ص) و آل‌محمد(ع) و مرگ ما را همانند مرگ محمد(ص) و آل محمد(ع) قرار دهد، چرا که حیات محمد(ص) و آل‌محمد(ع) سراسر جهاد فی‌سبیل‌الله و مجاهده در راه خدا، اعتلای معارف الهی و ارزش‌های انسانی است.

گاهی این جهاد فی سبیل‌الله به شکل پیکار در میدان نبرد است. همچنان که آقا امیرالمؤمنین(ع) و فرزند برومندشان سیدالشهدا(ع) و دیگر عزیزان با تبعیت از وجود مقدس بزرگ خاندان وحی، رسول گرامی اسلام(ص) کل دوران زندگانی‌شان جهاد فی‌سبیل‌الله و تلاش در راه اعتلای فرامین خداوند بوده است. هر چند یکی از مصادیق بارز جهاد در راه خدا، پیکار در میدان جنگ و کارزار با دشمنان اسلام است اما مجاهده گاهی به ترویج احکام الهی است؛ ترویج معارف، اخلاق، تربیت نفوس، انفاق مال، دست‌گیری از مستمندان و... .

تمام زندگی ما در آرزوی دستیابی به حیات محمد(ص) و آل‌محمد(ع)، یعنی جهاد در راه خداست و اوج جهاد همان کارزار و پیکار در میدان جنگ با دشمنان خداست که نمونه عالی و مثال‌زدنی آن وجود سیدالشهدا(ع) است. این شکل از حیات به حدی ارزشمند است که از خدای بزرگ درخواست می‌کنیم حتی مرگ ما را نیز از نوع مرگ محمد(ص) و آل‌محمد(ع) قرار دهد، زیرا همان‌طور که زندگی این بزرگان جهاد فی سبیل‌الله است، مرگ آنان نیز شهادت فی‌سبیل‌الله است. از خدای متعال می‌خواهیم حیات ما، جهاد در راه خدا و ممات ما شهادت در راه خدا باشد.

این مضمون را در زیارت‌نامه‌ها و ادعیه فراوان داریم، اما اساس و منشأ این آموزه دینی در روایات و کلام خدای بزرگ در قرآن کریم است. به‌طور نمونه در آیه162 سوره انعام داریم: «قُل إِنَّ صَلَاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیَایَ وَ مَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین» یعنی نماز و طاعت و تمام اعمال و حیات و ممات من همه برای خداست که پروردگار جهانیان است.

ما به این نکته توجه داریم که خاندان وحی در حقیقت آیات الهی هستند. اگر در مورد خداوند در آیه35 سوره نور آمده «اللهُ نُورُ السَّماواتِ وَالأَرْض» یا در آیه61 سوره صف می‌خوانیم «یرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ» در زیارت‌نامه سیدالشهدا(ع) هم خطاب به امام حسین(ع) عرض می‌کنیم: یا سیدالشهدا أَشْهَدُ أَنَّکَ نُورُاللّهِ الَّذِی لَمْ یُطْفَأْ وَلَایُطْفَأُ أَبَداً؛ یعنی گواهی می‌دهم تویی نور خدا که هرگز خاموش نشد و هیچ‌گاه خاموش نخواهد شد.

در حقیقت حیاتنا الحسین(ع) و مماتنا الحسین(ع) است، یعنی حسین(ع) اسوه و الگوی ماست. ابن‌قولویه در کامل‌الزیارات با سند، روایتی را بیان کرده که امیرالمؤمنین(ع) به امام حسین(ع) فرمود: تو از ازل الگو و سرمشق بودی... .

امام حسین(ع) الگو، اسوه و سرمشق ازلی و ابدی بشریت است که حتی انبیا(ع) هم او را سرمشق خود قرار می‌دادند. حسین بن علی(ع) حیاتش یکپارچه جهاد فی سبیل الله و مماتش نیز فی سبیل الله است. شعار اربعین امسال «حیاتنا الحسین» یعنی حسین(ع) زندگی ماست. ما با حسین(ع)، آرمان‌های او و فرهنگ حسینی زندگی می‌کنیم.

زندگی از نوع زندگی با حسین(ع) یعنی زندگی فی سبیل‌الله که همان اوج عزت، استقلال، عظمت، سربلندی و سعادت جاودانه بشری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.