یکی از رهبران ائتلاف الفتح عراق تأکید کرد که هر بحران سیاسی، اقتصادی یا امنیتی که عراق با آن روبروست، مسببش آمریکا و مزدورانش در کشور هستند.

ائتلاف الفتح: آمریکا در پشت پرده فتنه کرکوک قرار دارد

به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس، علی الزبیدی از رهبران ائتلاف الفتح عراق امروز دوشنبه تأکید کرد که ایالات متحده آمریکا در فتنه‌افروزی کرکوک نقش مهمی ایفا کرده است.

الزبیدی به پایگاه خبری المعلومه گفت: آنچه در استان کرکوک رخ می‌دهد، یک بازی سیاسی است که هدف اصلی آن، بازگشت نفوذ و سیطره حزب دموکراتیک کردستان [به رهبری مسعود بارزانی] در این استان است».

وی با بیان اینکه «کرکوک یک برگ بازنده در دست حزب بارزانی است، تأکید کرد: این حزب زمانی که در سال ۲۰۱۷ قصد همه‌پرسی داشت، از این برگه استفاده کرد. حزب دموکرات، اخیرا، شکستهای سنگینی خورده است، از جمله حکم دادگاه بین‌الملل درباره صادرات نفت به ترکیه و روابطی که بارزانی موفق به ترمیم آن نشد.

همه‌پرسی سوم مهرماه ۱۳۹۶ بارزانی و یارانش برای استقلال اقلیم کردستان عراق که نوعی تجزیه‌طلبی محسوب می‌شد، اگرچه با هیجان و ادعاهای بسیار برگزار شد اما بیست روز بعد با عملیات ارتش عراق و حشد الشعبی در شهر کرکوک، عملا حباب توهم بارزانی از میان رفت و حاکمیت عراق بر آن‌چه اقلیم آن را دستاورد می‌خواند، اِعمال شد.

به گفته کارشناسان، بازیابی حاکمیت عراق بر کرکوک را باید نقطه‌ی عطفی در معادلات بغداد- اربیل دانست به‌گونه‌ای که نه‌تنها همه‌پرسی و نتایجش را بی‌خاصیت کرد که حتی مرزهای اقلیم را که پس از سال ۲۰۱۴ برخلاف قانون اساسی تا کرکوک توسعه یافته بود، به مرزهای ۲۰۰۳ تقلیل داد(جزئیات بیشتر).

الزبیدی در ادامه تأکید کرد: طرفهای مختلفی در پشت پرده حوادث کرکوک قرار دارند؛ به نحوی که هر بحران سیاسی، اقتصادی یا امنیتی که عراق با آن روبروست، مسببش آمریکا و مزدورانش در کشور هستند. لذا نباید به حزب دموکرات اجازه داد به همان شکل پیش از ورود نیروهای امنیتی  الحشد الشعبی، بار دیگر به کرکوک بازگردد».

وی همچنین گفت که کرکوک یک استان عراق است و باید همه اقوام باید در آن حضور داشته باشند. در کرکوک علاوه بر کُردها، عربها و ترکمنها نیز حضور دارند که اخیرا تظاهراتی در مخالفت با بازگشت حزب دموکرات به این استان برگزار کرده بودند. عناصر دموکرات هم به این تظاهرات حمله کردند. سخنگوی پلیس کرکوک بامداد یکشنبه اعلام کرد که در این تظاهرات ۴ جوان کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شدند.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.