وزیر خارجه ایتالیا پس از سفرش به پکن، آماده لغو عضویت خود در ابتکار «کمربند و جاده» چین می‌شود و به دنبال قراردادهای اقتصادی جایگزین با این کشور است.

ایتالیا به‌دنبال لغو مشارکت در طرح «کمربند و جاده» چین است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا به خبرنگاران در پکن گفت: «با طرح کمربند و جاده چین، نتایج خوبی را کسب نکردیم اما مهم نیست. ما مصمم هستیم تا با برنامه‌هایی پیش برویم که بتوانیم روابط تجاری خودمان را تقویت کنیم.»

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا نیز مدتهاست نارضایتی خود را نسبت به طرح کمربند و جاده چین ابراز کرده است؛ طرحی که دولت قبلی رم در سال ۲۰۱۹ با شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین به امضا رساند.

بسیاری از کشورهای غربی این ابتکار را به عنوان «ابزاری» برای ارتقاء اقتصاد جهانی چین تلقی می‌کنند و در عین حال ایالات متحده و اتحادیه اروپا در تلاشند تا وابستگی‌های اقتصادی خود به چین را به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیک فزاینده درنتیجه روابط نزدیک شی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و حمله‌اش به اوکراین کاهش دهند.

همزمان با اینکه آمریکا تلاش کرده تا بر نفوذ جهانی پکن کنترلی داشته باشد، فشار آهسته‌ای را هم به‌خصوص در جریان سفر ملونی به کاخ سفید در ماه ژوئیه علیه ایتالیا اعمال کرده تا این کشور از ابتکار کمربند و جاده چین کناره‌گیری کند. در آن زمان ملونی به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که همچنان گزینه‌هایش را بررسی می‌کند.

آنتونیو تاجانی طی نشستی با وانگ یی، همتای چینی خود در روز دوشنبه تصریح کرد: شراکت راهبردی روابط ما را هدایت خواهند کرد. این شراکت فرصتی را برای تجارت‌های ما در بسیاری از بخش‌ها نشان می‌دهد و صادرات ما را تقویت خواهد کرد. ما بر روی رشد اقتصادی شرط‌بندی می‌کنیم.

وال استریت ژورنال می‌نویسد که ایتالیا به‌نحوی می‌خواهد از طرح کمربند و جاده چین کناره‌گیری کند تا خشم این کشور آسیایی برانیگخته نشود.

مقامات در رم معقتدند، ملونی نگران است که پکن بتواند ایتالیا را با محدود کردن صادرات این کشور به چین «مجازات» کند.

این مقامات در ادامه گفتند: «انتظار می‌رود نخست‌وزیر ایتالیا پاییز امسال به چین سفر کند تا این مسئله را حل‌وفصل کند.»

یک مقام ایتالیایی در این خصوص ادعا کرد: «مقامات ایتالیایی از اظهار نظرهای علنی خودداری کرده‌اند؛ اتفاقی که می‌تواند چین را شرمنده کند. چینی‌ها خواستار گفت‌وگوها در این خصوص به‌طور خصوصی هستند. آن‌ها می‌ترسند که چشم‌انداز چنین تصمیمی شهرت آن‌ها را در جهان لکه‌دار کند. این‌ها حرف‌هایی هستند که باید پشت درهای بسته انجام شود.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.