امام جمعه تبریز با بیان اینکه هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک مرزی، خط قرمز ایران است، گفت: سیاست همسایگی ایجاب می‌کند تا کشورهای همسایه به اصول و قوانین و مرزهای بین المللی پایبند و معتقد باشند.

آل‌هاشم: هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک مرزی، خط قرمز ایران است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز که با حضور پرشکوه نمازگزاران در مصلای اعظم امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: در این هفته شاهد سفر وزیر امور خارجه ترکیه به ایران بودیم که طبق اذعان تیم وزارت امور خارجه گفتگوهای سازنده و مفیدی بین همتای ایرانی و ترکیه‌ای صورت گرفت. 

وی با بیان اینکه فصل مهم مذاکرات در این دیدار مربوط به مسائل  قفقاز بوده است، افزود:  ما نمازگزاران نماز جمعه تبریز از موضع وزیر امور خارجه کشور در خصوص قفقاز که تاکید داشتند نباید تغییر در ژئوپولتیک مرزی اتفاق بیافتد قاطعانه حمایت می‌کنیم. 

امام جمعه تبریز ادامه داد: موضع وزیر خارجه کشورمان موضع اصولی و منطقی جمهوری اسلامی ایران است؛ چراکه ایران قبلا هم اعلام کرده بود که هرگونه تغییر در روابط سیاسی و جغرافیایی منطقه و اقدام برای محدود کردن مسیرهای تاریخی و ترانزیتی را هرگز برنمی‌تابد.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: سیاست همسایگی ایجاب می‌کند تا کشورهای همسایه به اصول و قوانین و مرزهای بین المللی پایبند و معتقد باشند و نفع ایران و ترکیه در گسترش و همکاری و توسعه مبادلات تجاری است از این‌رو باید این محورهای تقویت شده و از مسائل تفرقه‌انگیز دوری کرد. 

ضرورت تدابیر لازم برای زائران امام رضا(ع) در ۲۸ صفر

وی در ادامه به مناسبت‌های ۲۸ صفر سالروز شهادت امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت:  امیدواریم مسئولان ذیربط اعم از شرکت‌های هواپیمایی و راه‌آهن امکانات ایاب و ذهاب را برای زائران تسهیل و فراهم کنند تا مردم به راحتی در مراسم ۲۸ صفر شرکت کنند. 

نماینده ولی‌فقیه در استان یادآور شد، از قدیم الایام آذربایجانی‌ها در ۲۸ صفر در حرم امام رضا(ع) عزاداری می‌کنند. 

وی در اعلام مناسبت‌های هفته به روز سینما، ۱۷ شهریور اشاره کرد و گفت: امروز سالروز کشتار مردم توسط رژیم پهلوی است؛ رژیم اول تعداد شهدا را ۵۷ نفر اعلام کرده بود ولی بعدها دیدیم که صدها نفر به شهادت رسیده‌اند. 

امام جمعه تبریز ادامه داد: آن روز انور سادات و کارتر با شاه تماس گرفت و پشتیبانی خودشان را رساندند؛ خبر حمایت کارتر از شاه در رسانه‌ها منتشر شد. انتشار این خبر باعث شد امام رضوان الله در ۱۸ شهریور پیام مهمی را به مردم رساندند و این کشتار را محکوم کردند و دولت شریف امامی را یک دولت تحریفی و غیرقانونی معرفی کردند. 

۲ امتیاز تبریز و ۲ شهید محراب

وی افزود: در سالگرد شهادت آیت‌الله مدنی یاد بیاوریم فداکاری‌های این شهید محراب را؛ مردم آذربایجان و تبریز را فداکاری او را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنند، او سرتا پا عشق و معنویت و اطاعت از پرودگار بود، با شهدایی مثل آیت‌الله طالقانی و نواب صفوی همراه بودند. در نورآباد ممسنی، گند کاووس، مهاباد و جاهایی که تبعید شده بودند خدمات بسیار انجام دادند و حضور فعال در جبهه‌های جنگ داشتند و در نهایت به آرزوی خود رسیدند. 

وی گفت: این تبریز است که دو امتیاز بزرگ دارد و آن این است که دو شهید محراب دارد. 

۳ عامل شکل‌گیری پدیده اربعین/ درک صحیح از نهضت حسینی

نماینده ولی‌فقیه در استان در بخش دیگر خطبه‌ها با اشاره به سه عامل شکل‌گیری پدیده اربعین گفت: عامل اول عبارت است از درک صحیح از نهضت حسینی( این انقلاب اسلامی بود که جامعه را از آن شرایط که نگاه بی‌خاصیت به عاشورا داشتند را نجات داد) است که شکوه هر چه بیشتر جهانی اربعین انقلاب اسلامی را بیمه می‌کند. 

وی ادامه داد: ۴ میلیون نفر فقط از ایران عازم شده بودند و حضور موکب‌های ایرانی گویای این شکوه است. 

الگوی گفتگوی با جهان

خطیب نماز جمعه تبریز با بیان اینکه عامل دوم الگوی گفتگوی با جهان است، ادامه داد: این حضور مانور قدرت به منظور تغییر شرایط است؛  امروز در سطح دنیا مسلمانان ملتفت شده‌اند که ظرفیت‌های زیاد و بی‌نظیر داریم که با استفاده از آن می‌توان شرایط مصیب‌بار را تغییر داد. 

وی گفت: در عصر جدید و با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، جمهوری اسلامی در برابر استکبار جهانی و پیروزی محور مقاومت یک عنصر کارآمد تبدیل شده است. 

 مهدی‌یاوری، مهدی‌باوری

آل‌هاشم با اشاره بر اینکه مهدی‌یاوری، مهدی‌باوری عامل سوم است، گفت: اظهار اشتیاق به ظهور منجی عالم بشریت در حقیقت نهضت انتظار پیوست مراسم فرهنگی اربعین حسینی و ایجاد تمدن مهدوی یکی از اهداف تجمع پیاده‌روی اربعین است. 

وی متذکر شد: معنی انتظار به ظهور فقط نشستن نیست بلکه با جهاد و اصلاح جامعه محقق می‌شود. 

پیاده‌روی اربعین یک حرکت سیاسی و الهی است

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه به رخ کشیدن عظمت و قدرت و جریان اسلام ناب و ایجاد رعب وحشت در دل دشمنان از خیث این مراسم هنوز به آن باور و ثمردهی نرسیده است، افزود: پیاده‌روی اربعین یک حرکت سیاسی و الهی است و عزاداری سیدالشهدا ذاتا یک حرکت سیاسی و امر سیاسی است البته هرچند برخی جریانات تلاش دارند که سیاست را از زیارت اباعبدالله حسین جدا کنید. 

وی ادامه داد: نقش‌آفرینی خواص جامعه اسلامی، عزاداری‌ها را از هرگونه آسیب می‌گیرد؛ امسال دیدید چقدر زیبا بود این حرکت اسلامی.

آل‌هاشم درخواست کرد: اگر کشورها و ملت‌های اسلامی در کنار هم قرار گیرد و دلشان صاف باشد خواهید دید در دنیا چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی به حضور چند میلیونی زائران اشاره کرد و گفت: در کشاکش جنگ بی‌امان دشمن و در تهاجم استکبار رسانه‌ای، یک رویداد دشمن‌شکن و حماسه بزرگ رخ داد، طراحی و برنامه‌ریزی دولت و دیگر نهادهای حاکمیتی و سایرین کاری کردند قابل تقدیر. 

امام جمعه تبریز یادآور شد: البته باید آسیب‌شناسی شوند تا نقاط ضعف برطرف شود؛ مقبولیت دولت در همه سطوح برای یافتن راهکارهای خلاقانه و مبتکارانه و توسعه و تعمیق هوشمندانه مردمی بودن و ماندن راهپیمایی اربعین برای کاهش دفاتر دولت از تصدی‌گری به سمت تسهیل‌سازی و تنظیم‌گری است. 

وی با قدردانی از موکب‌داران عراقی و ایرانی گفت: ما باید با نظر به فرهنگ اربعین به اجتماع خود وسعت دهیم و نسبتمان را با هم اربعینی کنیم زیرا اربعین یک رویداد تمدن‌ساز است؛ این فرهنگ تمدن‌ساز باید در زندگی جاری‌مان خود را نشان دهد. 

نماینده ولی‌فقیه ادامه داد: باید با مهربانی کنار هم باشیم، تحمل سلایق مختلف را داشته باشیم و وحدت را پیشه راه خود داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.