پارلمان عراق به تحولات اخیر کرکوک واکنش نشان داد.

کمیته حقیقت‌یاب پارلمان عراق درباره تحولات اخیر کرکوک

به گزارش قدس انلاین به نقل از السومریه نیوز، پارلمان عراق درباره تحولات اخیر کرکوک اقداماتی انجام داد.

بر اساس این گزارش، پارلمان عراق امروز شنبه، کمیته حقیقت یاب درباره تحولات اخیر کرکوک تشکیل داد.

بخش اطلاع رسانی مجلس عراق اعلام کرد که پارلمان تصمیم به تشکیل کمیته حقیقت یاب متشکل از کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان درباره حوادث اخیر استان کرکوک گرفت.

همچنین محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق، از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق خواست که به استان کرکوک بروند و از نزدیک علت تحولات را جویا شوند و به مجلس گزارش بدهند.

این در حالی است که قیس الخزعلی بیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق پیش از این با هشدار به دست‌های پشت پرده داخلی و خارجی در فتنه‌انگیزی در استان کرکوک همزمان با اربعین حسینی با صدور پیام وحدت بخشی اعلام کرد: از شهر مقدس کربلا اعلام می‌داریم که استان کرکوک، بخشی از عراق است و برادران ترکمان ما نیز شهروندان عراقی هستند و هیچ کشوری حق دخالت در امور داخلی عراق را ندارد.

پیش از این نیز برخی سیاستمداران عراقی اعلام کرده بودند که تحرکات نظامیان آمریکایی در عمق خاک سوریه همزمان با تحولات اخیر استان کرکوک مشکوک بوده و طرح‌های جدیدی از سوی آمریکا برای تقسیم نقش‌های مربوط به هدف قرار دادن ساکنان این استان عراق تدوین شده است.

شعله آغازین تنش و درگیری، زمانی روی داد که قرار شد دفاتر حزب دموکرات کردستان (KDP) تخلیه شوند و یک بار دیگر به نمایندگان محلی این حزب، بازگردانده شوند. اما گروهی از مخالفین عرب و ترکمان، با تجمع در برابر این ساختمان‌ها، با این اقدام مخالفت کردند و معترضین، با برپایی چادر و مسدودسازی جاده، تنش را بالا بردند. اما مذاکرات مقامات محلی نتیجه داد و راکان سعید الجبوری، سرپرست فرمانداری کرکوک اعلام کرد که فعلاً تخلیه ساختمان متوقف شده و معترضان با برداشتن چادرهای خود و باز کردن جاده بین کرکوک و اربیل موافقت کرده‌اند. راکان جبوری، پس از تماس تلفنی با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، با معترضین گفتگو کرد. پس از آن بود که تظاهرکنندگان به تحصن پایان دادند و جاده به روی تردد خودروها گشوده شد.

تیراندازی و ناآرامی در این شهر، می‌رفت تا موجی از خشونت و خونریزی گسترده را به دنبال داشته باشد. اما مداخله به موقع مقامات سیاسی و امنیتی مانع شد و کرکوک این تنش را با تلفات پایین پشت سر نهاد. سفر سرتیب عبدالامیر رشید یاراله، فرمانده ارتش عراق همراه با معاون عملیات و هیأت کارشناسان نظامی و امنیتی به کرکوک، نقش مهمی در کاهش تنش داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.