۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
کد خبر: 914882

روسای دانشگاهها در بیانیه‌ای تاکید کردند: در هفته‌های اخیر به بهانه دروغ اخراج اساتید دانشگاه‌ها، برخی افراد و رسانه‌ها علیه نهاد علم هجمه‌ای به راه انداختند که فضاسازی بی اساس رسانه ای بود.

بیانیه رؤسای دانشگاه ها/دروغ اخراج استادان

 بیانیه اجلاس سراسری رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشوراعلام شد متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

«شرکت‌کنندگان در اجلاس، در طلیعه آغاز سال تحصیلی و بهار دانش، دانایی و معنویت و تقارن آن با بهار مناسبت‌های مبارک، ربیع‌الاول، ماه میلاد مسعود پیامر اعظم (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) و آغاز امامت موعود منجی، حضرت مهدی منتظَر (عج) و سومین سال خدمتگذاری دولت مردمی، ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های بلند امام راحل (رض) و بیعت مجدد با رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای دام ظله‌العالی، شرکت‌کنندگان پس از بحث و تبادل نظر و بررسی و مداقه در مهم‌ترین مسائل جاری و آتی حوزه علم، تحقیقات و فناوری کشور بویژه آغاز شکوهمند سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ و در جهت تحقق اولویت‌های پنجگانه وزارت عتف بر بندهای نه‌گانه زیر به عنوان بیانیه اجلاس تأکید کردند.

ما شرکت‌کنندگان در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری

۱) با الهام از رهنمودهای حکیمانه رهبر عظیم‌الشان انقلاب، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را مظهر تقویت و تجلی دو نقطه اساسی یعنی وحدت ملی و امنیت ملی دانسته و تمام مساعی خود را در همین راستا و با رویکرد مدیریت پیشگیرانه به کار خواهیم گرفت.

۲) در کشاکش مواجهه شناختی و تقابل روایت‌ها، افزون بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و تربیتی دانشجویی و استادی، در راستای جهاد تبیین، زیست دانشگاهی و کنش‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی را نیز بستر روایتگری، روشنگری و صیانت از سرمایه بی‌بدیل کشور یعنی دانشجویان دانسته و در جهت تقویت دو عنصر مهم ایمان و امید در جامعه دانشگاهی مجدانه خواهیم کوشید.

۳) اینک که برنامه هفتم توسعه کشور در آستانه تصویب در مجلس شورای اسلامی قرار دارد، ضمن قدردانی از کلیه دست‌اندرکاران، مؤکداً یادآور می‌شویم که حکمرانی علم و حکمرانی علمی راهبرد تعالی بخش و عنصر پیش‌برنده قطار پیشرفت کشور است.

از این‌رو حمایت قاطع مجلس از احکام، برنامه‌ها و رویکردهای تحولی برنامه هفتم و استقرار نظام آموزش هدفمند، افزایش بهره‌وری، برنامه محوری، استادمحوری، شاگردپروری و موضوع مهم جذب، نگهداشت و چرخش نخبگان و راه‌اندازی صندوق شورای عالی عتف مورد انتظار است و برای عملیاتی‌سازی حداکثری این احکام تحولی، آمادگی کامل خود را اعلام می‌کنیم.

۴) ضمن اهتمام به فعال‌سازی تشکل‌ها و مجموعه‌های دانشجویی و استادی با بسط و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها بویژه جشنواره‌های امیدآفرین قرآن و عترت، حرکت، رویش و مانند آن و مشارکت حداکثری دانشجویان در اردوهای راهیان پیشرفت، برای ارتقا حکمرانی هوشمند فرهنگی دانشگاه‌ها و ثبت و ضبط آنها در سامانه فرنما، سال تحصیلی جدید را با تحرک و نشاط معنوی و علمی آغاز خواهیم کرد و حضور اساتید جوان را در طرح تعالی «منش استادی» گامی برای فتح قله‌های پیشرفت فرهنگی، علمی و فناوری می‌دانیم.

۵) به منظور حفظ شتاب رشد علمی و رقابت‌پذیری جهانی، تأمین مالی پایدار پایگاه‌های علمی، جبران هزینه دسترسی آزاد، توسعه زیرساخت‌های دسترسی به دانش روزآمد بویژه علوم نوظهور و نوپدید و کسب مرجعیت علمی از طریق همکاری هدفمند مجلس، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بازسازی و نوسازی تجهیزات تحقیقاتی مؤسسات آموزش و پرورش مورد تأکید است.

۶) در راستای تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر مهار تورم و رشد تولید و در جهت رونق و رشد تولید دانش‌بنیان، طرح‌های مهارت‌آموزی، تربیت نیروی کارآفرینی، طرح ملی ترویج کارآفرینی و دستیار فناوری، تقویت و توسعه مأموریت‌گرایی، توسعه انواع بورس‌های تحصیلی، بویژه بورس صنعت و جامعه و تقویت مراکز هدایت شغلی و اجرای دقیق شیوه‌نامه دروس مهارتی- اشتغال‌پذیری را به منظور آشنایی دانشجویان با محیط کار واقعی و افزایش سطح کار آمادگی آنان مورد توجه جدی قرار خواهیم داد.

۷) تشکیل و فعال‌سازی کارگروه استانی پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول را در اولویت قرار داده و نسبت به اجرای دقیق وظایف کارگروه از جمله آمایش رشته‌های تحصیلی مناسب با اشتغال و تطبیق مأموریت‌ها و حوزه‌های فعالیت با نیازها و مزیت‌های استان اقدام خواهیم کرد.

۸) ضمن قدردانی از تلاش ارزشمند و اثربخش دولت مردمی و تبریک بواسطه کسب توفیقات چشمگیر در عرصه دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی و عضویت در پیمان‌های مهم جهانی، مشتاقانه آمادگی خود را برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های ایجاد شده برای توسعه مقالات علمی و افزایش مراودات دانشمندان و پژوهشگران کشور به عنوان راهبرد مهم حوزه علم و فناوری، اعلام می‌کنیم.

۹) در هفته‌های اخیر به بهانه دروغ اخراج اساتید دانشگاه‌ها، برخی افراد و رسانه‌ها علیه نهاد علم هجمه‌ای به راه انداختند که ما شرکت‌کنندگان در اجلاس ضمن بی‌اساس خواندن این فضاسازی رسانه‌ای اعلام می‌داریم که دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با حضور قاطبه اعضاء هیأت علمی مؤمن، متعهد و وطن‌دوست، امور مهم آموزش، پژوهش، فناوری، فرهنگ و تربیت را پررونق‌تر از گذشته ادامه خواهند داد.»

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.