رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، نسبت به افزایش شیوع چاقی، فشارخون و دیابت در بزرگسالان ایرانی هشدار داد.

هشدار نسبت به افزایش سه بیماری خطرناک در بزرگسالان ایرانی

محمد اسماعیل مطلق، با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، به آخرین وضعیت شاخص‌های اساسی مرگ و میر کودکان و مادران، کوتاه قدی و لاغری در کودکان، چاقی، فشار خون، دیابت، سرطان، آلودگی هوا، بلایا و تغییر اقلیم، مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی و سلامت روان در ایران اشاره و بر لزوم همکاری تمام دستگاه‌های ذی ربط برای ارتقای این شاخص‌ها تأکید کرد.

وی افزود: طی مطالعات انجام شده، روند نرخ مرگ و میر نوزادان در ایران، کاهشی بوده است؛ به گونه‌ای که این شاخص در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۰ رسیده است، همچنین نرخ مرگ و میر مادران نیز طی چهار دهه رو به کاهش بوده و از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۴ به میزان ۸۰ درصد کاهش یافته است.

مطلق، شیوع چاقی، فشارخون و دیابت را در بزرگسالان ایرانی به ترتیب حدود ۲۵ درصد، ۳۲ درصد و ۱۴ درصد عنوان کرد و ادامه داد: روند این شاخص‌ها رو به افزایش است که باید با کمک دستگاه‌های عضو شورای عالی برای این موضوع برنامه ریزی شود.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی همچنین در خصوص آلودگی هوا به عنوان یکی از عوامل اصلی بیماری‌های غیرواگیر پرداخت و گفت: بیماری‌های غیرواگیر به میزان زیادی با آلودگی هوا مرتبط هستند، بنابراین باید در این زمینه نیز همکاری لازم صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ایران در منطقه‌ای واقع شده که در معرض طیف وسیعی از مخاطرات طبیعی و انسانی قرار دارد و موضوع بلایا و تغییر اقلیم یکی از اولویت‌های مهم دبیرخانه شورای عالی سلامت است.

مطلق، برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، سند تغییر اقلیم، سند ترافیک و سند ارتقای سلامت روان جامعه را جزو اسناد اولویت ‏دار دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای طرح و تصویب در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، عنوان کرد و افزود: سند ملی دانش ‏بنیان امنیت غذایی، سند کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر و سند سالمندان جزو اسنادی هستند که دبیرخانه شورای عالی در حال پیگیری، اجرا و پایش آن ها است و در این خصوص همکاری همه جانبه نمایندگان دبیرخانه‌های سلامت دستگاه‌های اجرایی بسیار حایز اهمیت است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.