یک بانوی کارآفرین سیستان و بلوچستان که تعاونی بزرگی را اداره می‌کند، گفت: با تاسیس یک تعاونی خانوادگی تا کنون توانسته‌ایم با حدود ۷۰۰ بانوی آسیب دیده اجتماعی همکاری کنیم. در گذشته به کشورهای فرانسه، امارات و ترکیه صادرات داشتیم و اکنون در حال تلاش برای ازسرگیری صادرات دوباره هستیم.

فعالیت ۷۰۰ زن روستایی سیستان و بلوچستان در یک تعاونی/ برنامه‌ریزی برای صادرات دوباره

«سارا قادری» مسوول تعاونی «دوچ بلوچ» کارآفرین فعال سیستان و بلوچستان که در حاشیه نشست صمیمانه‌ای که هفته گذشته با حضور معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور، بانوان دهیار نمونه کشور و کارآفرینان روستایی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد؛ به خبرنگار ایرنا گفت: من یک دختر کارآفرین از یک خانواده کارآفرین هستم. تقریباً از همان کودکی کنار مادرم کارآفرینی را آموختم.

وی افزود: فعالیت خانوادگی ما از اواخر سال ۷۹ با تاسیس تعاونی آغاز شد. از همان ابتدا رویکرد ما همکاری با زنان روستایی و عشایر و حمایت از زنان بد سرپرست و خودسرپرست بود. تا این لحظه نزدیک ۷۰۰ نفر از زنان روستایی که اکثراً آسیب‌دیده اجتماعی هستند، را حمایت کرده‌ایم به طوری که روی پای خود بایستند.

فعالیت ۷۰۰ زن روستایی سیستان و بلوچستان در یک تعاونی/ برنامه‌ریزی برای صادرات دوباره

قادری تاکید کرد: شرکت تعاونی ما در چند دوره شرکت تعاونی برتر در استان و کشور شد و کارآفرین برتر نیز هستیم. ۴ نشان جهانی در یونسکو داریم و بیش از ۵۰ اثر ما در ایران به ثبت رسیده و مهر ملی ایران را دارد. تلاش کردیم با تاسیس شرکت‌ تعاونی یکسری نیازهایی که در روستاها وجود داشت را رفع کنیم.

وی بیان کرد: خانم‌های روستایی از زمان تولید محصول تا زمان فروش آن با چالش‌های زیادی مواجه هستند. سعی کردیم چالش‌های حوزه فروش محصولات را پیدا کنیم و برای هر کدام راه‌حل یافتیم. مهم‌ترین مساله‌ای که به رفع این چالش‌ها کمک کرد تعاون و هم‌افزایی بود. با همکاری اعضای تعاونی توانستیم بستری را برای فروش راحت‌تر محصولات فراهم کنیم. بخش مهمی از صنایع دستی معرفی محصول است تا آن را راحت‌تر به فروش برسانیم.

صادرات به امارات، ترکیه و فرانسه

قادری تصریح کرد: با شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی قسمتی از چالش معرفی محصول را حل کردیم. تا قبل از شیوع کرونا فعالیت اقتصادی در زمینه صادرات محصول به کشورهای امارات، ترکیه و فرانسه صادرات داشتیم، اما پس از شیوع این ویروس مشکلاتی پیش آمد. در حال حاضر در حال بهبود شرایط برای صادرات دوباره هستیم.

این کارآفرین نمونه گفت: روستاهای ما به سمت خالی شدن از سکنه پیش می‌روند که دلیل آن مشکلات مربوط به آب،‌ نبود کشاورزی و دامداری است و مجموعه ما توانسته تعداد زیادی از خانواده‌ها را به واسطه شغل سوزن‌دوزی در روستاها نگه دارد. تا آنها بمانند و فرهنگ و اجتماع خود را از دست ندهند.

وی تاکید کرد: اتفاق مهم دیگری که به واسطه تاسیس تعاونی رخ داد این بود که توانستیم پروژه‌های خوبی را با همکاری دیگر مجموعه‌ها بگیریم و به سرانجام برسانیم. برای دستیابی به این مساله چند تعاونی قدرتمند را در کنار هم قرار دادیم و پروژه‌های بزرگ مانند سوزن‌دوزی ۹۵ هزار جلد قرآن کریم را به دست آوردیم.

قادری گفت: از معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری تقاضا می‌کنم نگاه ویژه‌تری به صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان داشته باشد. بسیاری از این بانوان به‌تنهایی اقتصاد خانواده را تامین می‌کنند و مهم است که بتوانیم تسهیلاتی که در حوزه صنایع‌دستی و تعاون می‌شود را دریافت کنیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.