وزیر علوم گفت: بر اساس اینکه چقدر روسای دانشگاه بر اساس سند دانشگاه اسلامی برنامه ریزی کرده‌اند و پیشبرد داشته اند، امتیاز دریافت می‌کنند و روسای دانشگاه‌های برتر منتخب می‌شوند.

وزیر علوم: کار با استادان حق التدریس دایمی نیست

مصوبه «سند دانشگاه اسلامی» که در سال ۹۲ در شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به تصویب رسیده است، اهداف و ماموریت‌های مختلفی را دنبال می‌کند از جمله تربیت متخصصین متعهد، خلاق، متخلق، ماهر و کارآفرین، تولید، انتقال و انتشار علم و فناوری در خدمت نیازهای جامعه اسلامی همچنین حاکمیت اصول اعتقادی، احکام و اخلاق اسلامی، نهادینه‌سازی اصول، معارف، شریعت و اخلاق اسلامی و توجه به فرهنگ امامت، ولایت و انتظار، در تمامی ابعاد دانشگاه اسلامی در این سند تاکید شده است.

تقویت عقلانیت، خردورزی در میان دانشگاهیان در پرتو تعالیم اسلامی و توجه به همسویی مفاهیم وحیانی، عقلانی و تجربی با قدسی بودن علم و محیط‌های علمی مسیر مورد اشاره در سند مذکور است که برای تحقق آن راهبردهای متعددی نیز ارائه کرده است.

«محمدعلی زلفی گل»، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها توضیح داد: خوشبختانه هنگامی که روسای دانشگاه‌ها را منصوب می‌کردیم از تمامی روسای دانشگاه‌ها، قبل از اینکه آن‌ها را منصوب کنیم برنامه ۴ساله گرفتیم و به آن‌ها گفتیم که در تدوین برنامه‌های خود اسناد بالادستی را لحاظ کنند.

زلفی گل ادامه داد: یکی از اسناد فرادست، سند دانشگاه اسلامی است و ما در ارزیابی سالانه‌ای که از روسای دانشگاه‌های کشور به عمل می‌آوریم، بر اساس اجرای اسناد فرادستی از جمله بیانیه گام دوم رهبر انقلاب، نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی به آن‌ها نشان سرو اعطا می‌کنیم.

وزیر علوم تصریح کرد: بر اساس اینکه چقدر روسای دانشگاه بر اساس سند دانشگاه اسلامی برنامه ریزی کرده‌اند و پیشبرد داشته اند، امتیاز دریافت می‌کنند و روسای دانشگاه‌های برتر منتخب می‌شوند.

او افزود: در قوانین و مقرراتی که تدوین می‌کنیم مانند نظام سنجش و انگیزش، پایه‌های تشویقی، پژوهانه، دستورالعمل انتخاب دانشجویان سلامت و… اهداف، راهبردها و راهکارهای سند دانشگاه اسلامی را جزو مواردی که در قوانین و مقررات است قرار می‌دهیم و سعی می‌کنیم آن را اجرایی کنیم.

وزیر علوم در مورد ساماندهی نوع قرارداد با استادان دانشگاهی بخصوص استادان حق التدریس و احساس ناامنی شغلی برخی از آن‌هایی که قراردادشان لغو می‌شود، بیان کرد: حق التدریس تعریف مشخصی دارد؛ در مورد درس یا دورسی، تا زمانی که دانشگاه نیاز دارد به اساتید حق التدریس مراجعه می‌کند و از آن‌ها بهره می‌برند. این نوع قراردادها موقت است و برای موضوع و درس خاصی با استادان منعقد می‌شود.

وزیر علوم اظهار کرد: روند کار با استادان حق التدریس بر اساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد و طبیعتا دائمی نیست. امکان دارد یک درس در ترم تدریس شود و در ترم دیگر نباشد. بنابراین ویژگی قراردادهای استادان حق التدریس به همین شکل متناسب با نیاز است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.