یکی از کشاورزان روستای قلعه‌حمام صالح‌آباد گفت: طرح خاموشی‌های بی‌برنامه شرکت برق سبب نابودی محصولات کشاورزی و سردرگمی آنان شده و کشاورزانی که کشت تابستانه داشتند، برنامه‌های نادرست وزارت نیرو نارضایتی آن‌ها را سبب شد.

خاموشی‌های بی‌برنامه، محصولات کشاورزی را نابود کرد

به گزارش قدس خراسان، عملکرد وزارت نیرو در تابستان جاری فشار و خسارت‌های زیادی را به حوزه تولید در بخش کشاورزی وارد کرد که نه تنها تولید در واحد سطح کاهش یافت؛ بلکه بخشی از امکانات کشاورزان را که با برق سروکار داشت، نابود کرد.

یکی از کشاورزان روستای قلعه‌حمام صالح‌آباد گفت: طرح خاموشی‌های بی‌برنامه شرکت برق سبب نابودی محصولات کشاورزی و سردرگمی آنان شده و کشاورزانی که کشت تابستانه داشتند، برنامه‌های نادرست وزارت نیرو نارضایتی آن‌ها را سبب شد؛ زیرا در یک هفته، سه روز(سه ساعت) و یا در یک هفته پنج روز(پنج ساعت) برق را قطع کردند یا برخی لوازم برقی چاه‌ها به خاطر این قطع و وصل کردن‌های زیاد، خراب شد و بار مالی بر دوش کشاورزانی گذاشت که پول کامل گندم خود را هم نگرفته بودند و کمکی هم برای جبران این هزینه‌ها نشد. 

ضرر ۶۸۰ میلیون تومانی 

محمد باقی‌پورزاده با اشاره به خسارت‌های ناشی از قطع برق یادآور شد: در این مدت دست‌کم چهار پمپ چاه آب با قیمتی معادل ۶۸۰ میلیون تومان سوخت. همچنین هزینه جرثقیل، کارگر و زمان را هم به آن بیفزایید. این در حالی است که ما در حضور معاون فرماندار صالح‌آباد گفتیم تعهد محضری می‌دهیم سر ساعت مقرر خاموش و روشن انجام شود؛ اما مدیر شرکت برق نه تنها نپذیرفت؛ بلکه ما را تهدید به شکایت در دستگاه قضا کرد. 

این کشاورز گندم‌کار و صیفی‌کار تأکید کرد: از مقامات و مسئولان شهرستان، استان و حتی کشور می‌خواهیم مشکل را بررسی و پیگیری کنند و با مسببان این معضل به شدت برخورد قانونی شود. 

یک چغندرکار نمونه از روستای سراب صالح‌آباد نیز خاطرنشان کرد: شرکت برق به جای اعمال برنامه خاموشی برای صنایعی چون سیمان، فولاد و خودروسازان، پای خود را فقط بر حلقوم کشاورزان گذاشت. 

فرامرز اربابی تصریح کرد: در قبال این معضل کسی پاسخگو نبوده و در جلسات و در پاسخ به کشاورزان قول همکاری می‌دادند؛ اما وزارت نیرو با دستور اعمال خاموشی‌ها به مدیران برق شهرستان، این فشار را فقط به بخش کشاورزی وارد کرد و صنایع بزرگ و کوچک و بخش خانگی از قطع برق به اندازه کشاورزان دچار خسارت نشدند. اگرچه نمایندگان مجلس و خیرخواهان هم تا حدودی پیگیری کردند؛ اما مشکل چندان رفع نشد. 

درددل‌های کشاورز نمونه 

وی با بیان اینکه من هر سال چغندرکار نمونه شهرستان صالح‌آباد هستم و از مزرعه من گزارش تهیه می‌کنند، متذکر شد: امسال با این وضعیت نابسامان بدترین چغندرکار کشور هستم به طوری که امسال ۶ هکتار چغندر به روش نوین کشت تیپ قطره‌ای کاشتم و برای هر هکتار بیش از ۲۰ میلیون تومان هزینه کردم تا از کمترین میزان آب، بیشترین بهره را ببرم؛ اما ۲هکتار آن را به خاطر قطعی‌های مکرر برق و نرسیدن آب رها کردم در حالی که چغندرقند یک محصول راهبردی و مهم است.

اربابی ادامه داد: با قطعی‌های برق ۵ الی ۶ ساعت، آب هدر می‌رفت و این مهم، ضرر بسیار سنگینی به ما وارد کرد. در واقع باید از هر هکتار ۸۰ تن چغندرقند برداشت می‌کردم؛ اما بر اساس اظهارات کارشناسان جهاد کشاورزی هر هکتار ۲۰ تن هم محصول نمی‌دهد و به شدت عایدات محصول کم شده؛ زیرا مزرعه دچار تنش بسیار سنگین آبی شده و از سویی مبتلا به بیماری قارچ است که قیمت هر لیتر سم دفع آن ۲ میلیون تومان است و با همین قیمت گران هم پیدا نمی‌شود. 

وی در بیان مسائل دیگری که به دلیل قطع برق متحمل می‌شوند، گفت: متأسفانه کارخانه چغندرقند هم ما را جریمه می‌کند؛ چون قرار بود از هر هکتار ۳۵ تن چغندر تحویل کارخانه بدهیم؛ اما چون تناژ تحویلی ما کمتر از قرارداد است، جریمه می‌شویم. 

خلف وعده در قطع برق 

نماینده اتاق اصناف کشاورزان شهرستان صالح‌آباد هم با تأیید قطعی‌های مکرر برق در حوزه کشاورزی گفت: متأسفانه در صالح‌آباد هفته‌های مکرر برق قطع شده و می‌شود که نخست قرار بود روزهای زوج از ساعت یک الی۶عصر قطع شود. سپس به روزهای زوج از ساعت یک الی پنج عصر موکول شد. بار دیگر  طرح خاموشی از شنبه تا چهارشنبه از ساعت یک الی پنج هر روز شد. سرانجام هم قطعی برق به تمام هفته رسید که کاری نابخشودنی و مخالف با شعار سال و بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه رشد تولید است. 

بهزاد شاهیخانه با بیان اینکه «ناله را هرچند می‌خواهم که پنهانش کنم، سینه می‌گوید که من تنگ آمدم فریاد کن»، افزود: تنها قشری که متضرر شد، کشاورزان بودند که با کاهش تولید مواجه شدند؛ زیرا سبب آشفتگی و به هم خوردن مدار آب مزارع و کاهش میزان آبیاری محصولات آنان شد. در چندین مورد تأسیسات چاه آب به طور کامل خراب و منجر به هزینه‌های سنگین شد.

این کشاورز روستای گوش‌لاغر ادامه داد: گرچه مکاتبات زیادی به مسئولان مختلف شهرستان انجام دادیم؛ اما هرگز نتیجه‌ای نداشت. اگر وضع به همین شیوه بگذرد و انگیزه کار و تولید از تولیدکنندگان و کشاورزانی که با تمام وجود برای رشد و افزایش تولید زحمت می‌کشند و عرق می‌ریزند، گرفته شود، آنان کشاورزی را رها کرده و به حاشیه شهرهای بزرگ می‌روند و این مشکل هم هر سال بدتر از سال گذشته می‌شود. 

کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی محصولات کشاورزی صالح‌آباد

علیرضا آرمین، مدیر جهاد کشاورزی صالح‌آباد هم ضمن تأیید گفته‌ها و گلایه‌های کشاورزان این شهرستان گفت: متأسفانه در سالی که مزین به شعار «رشد تولید و مهار تورم» است، عملکرد وزارت نیرو و خسارت وارده به کشاورزان، داد این قشر زحمتکش را درآورده است. متأسفانه قطعی برق در تمام روزهای هفته حتی جمعه‌ها، مشکلات فراوانی از قبیل خرابی تجهیزات چاه‌ها و کاهش حدود ۲۰تا ۲۵درصدی محصولات را در پی داشته که لازم است پیش از بروز چنین مشکلاتی چاره‌اندیشی شود. 

مدیر شرکت برق شهرستان صالح‌آباد هم در این زمینه گفت: متأسفانه ناترازی ایجاد شده در سطح تولید و مصرف برق سبب شد مدیریت بار اضطراری در قالب همکاری در اعمال قطع و کاهش مصرف در سه بخش عمده کشاورزی، صنایع و ادارات انجام شود.

هاشم محرراحمدی افزود: در صورت کاهش ندادن مصرف و کنترل بار شبکه آن هم به صورت سریع، شرایط سبب ناپایداری شبکه و خاموشی‌های وسیع می‌شود. در این صورت وصل دوباره از چند روز تا چند هفته زمان می‌برد.

بنابراین برای جلوگیری از خسارت بار در صورت افزایش مصرف برق، باید سریع بار کاهش یابد و این امر به صورت لحظه‌ای بوده و متأسفانه قابل پیش‌بینی دقیق نیست. 

وی به خاطر خاموشی‌هایی که به علت افزایش مصرف در تابستان امسال به خصوص در چند وقت اخیر در حوزه کشاورزی اعمال شد، عذرخواهی کرد.

هرچند افزایش بار مصرف در شبکه باید به صورت لحظه‌ای مدیریت شود؛ اما می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق‌تر پیش از اعمال قطعی و نیز حمایت‌های بعدی از کشاورزان ضررهای متحمل شده این قشر زحمتکش و کم‌توقع را برطرف کرد تا محصولاتشان برای مدیریت افزایش بار مصرف برق هزینه نشود.

خبرنگار: ابوالحسن صاحبی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.